Halloj!
Håller på att inreda ett hem till några kulfiskar. Förstår att de måste ha sniglar att äta så tänderna deras slits som de ska.
Frågan är vart man köper dessa sniglar? (bor i gbg)
Som vanligt: många tack!
Kan du inte be om lite småsnäckor i någon akvarieaffär? De brukar ju inte vara önskvärda precis... :p Själv fick jag med snäckor när jag köpte växter. De syntes visserligen inte då, men nu har de blivit lite fler och större...jsodra skrev:Frågan är vart man köper dessa sniglar? (bor i gbg)
Praktbotian äter dessa sniglar inte precis ämnet men jag kunde inte låta bli:DMamma_och_Simon skrev:Kan du inte be om lite småsnäckor i någon akvarieaffär? De brukar ju inte vara önskvärda precis... :p Själv fick jag med snäckor när jag köpte växter. De syntes visserligen inte då, men nu har de blivit lite fler och större...
Annars kanske du kan få av någon annan Zoopetare i Gbg. Jag tillbringade just 20 minuter med att rensa bort lite så tyvärr kan jag inte hjälpa dej just nu...
jsodra skrev:Haha ja jag kanske kan åka runt i göteborg och städa akvarium på heltid - allt för att få ihop till fiskmat :)
Hur gör alla andra då som matar kulfisk?
tummen skrev:VAR har du hört att kulfiskarna BEHÖVER sniglar för att slita sina tänder, det var nytt för mig....:confused: Jag matade mina med lite av varje som vilken akvariefisk som helst...
Snäckodling låter som ett bra alternativ tycker jag....
tummen skrev:Nitra 98:Jag håller med dig, ofta är många frågor angående foder aldeles för allmänna, olika arter av fiskar har ju som bekant väldigt olika matvanor....även om de kommer från samma biotop. Så ofta behöver man precicera frågeställningen.
Men det kanske inte kan vara FEL att ha sniglar till alla kulfiskar eller hur???:D
Nitra98 skrev:Nä, det har jag väl inte sagt heller! :D Bara att dvärgarna inte BEHÖVER, som sagt! Kollade det där för jag är inne på att skaffa dvärgkulor själv. Få se om de kanske iofs får sig några snäckor till livs, har nämligen ett litet kar med MASSOR av snäckor, där brukar jag plocka till mina dvärgbotior. :)
tummen skrev:Varför inte flytta dvärgbotiorna istället...:p
Nitra98 skrev:O nej, jag har räkor i det karet och törs inte riskera några räkbebisar! :p (Men jag ska erkänna att jag med flit matar lite extra just för att snäckorna ska föröka sig så jag kan lyxa till det för botiorna...! [:o] )
Nitra98 skrev:I just det karet har jag körsbärsräkor, sedan har jag ett annat kar med Crystal red och White pearl och ytterligare ett med amanoyngel!:)