Sniglar: välkomna eller inte?

#1 - 20 februari 2009 10:51
Hej!

Jag är nybörjare och har ett rätt nystartat kar på 125 liter där jag har just nu några platy och en del växter i.
Imorse såg jag flera stycken (ett 10-tal iaf) väldigt små sniglar på glaset.
Akvariet, filtret, gruset och egentligen allting är nyköpt, så jag misstänker att jag fick sniglarna (eller äggen) från växterna.

Nu till min fråga: är det här en invasion som kan ställa till problem, och bör jag bli av med de sniglarna så fort som möjligt, eller är det bara att tacka och vara glad för att jag fick sniglar på köpet?
#2 - 20 februari 2009 10:54
snäckor är det ju egentligen om jag ska leka besserwisser ;)

jag tycker de är bra, matar man inte för mycket så kommer det inte bli en massinvasion i karet. de käkar alger, matrester etc så det är bara bra enligt mig! :)

lycka till med karet!
#3 - 20 februari 2009 10:57
Tycker du ska vara glad över att ha en lagom skara städare som fixar och städar i ditt kar ;)
De hjälper till att få bort matrester och döda växtdelar och på så vis håller vattenkvalitén bra.....
Men om ett tag kommer du ha mååååånga snäckor om du inte plockar regelbundet eller skaffar någon snäckätande fisk/snäcka.
Så förr eller senare kommer det leda till invasion om du inte gör något [:o]
Alltså både positivt och negativt med dessa skräpsnäckor ;)
#4 - 20 februari 2009 11:41
Tackar för svaret!

Någon snäckätande fisk som kan rekommenderas isf?
#5 - 20 februari 2009 11:54
davidgbg skrev:
Tackar för svaret!

Någon snäckätande fisk som kan rekommenderas isf?

En Anetome helena-snäcka skulle göra susen ;)
Det är en snäckätande snäcka som verkligen gör sitt jobb :)
#6 - 20 februari 2009 15:39
Eller en kulfisk! :D

Verkar som att du bor i Göteborg? Annars hade jag gärna tagit emot några snäckor av dig :)
Bor i borlänge :P
Bilagor:
#7 - 22 februari 2009 21:19
praktbotia tar också snäckorna
#8 - 22 februari 2009 21:27
Diwa skrev:
praktbotia tar också snäckorna