Snurriga pansarmalar

#1 - 1 juli 2006 08:47
Hej!
Har fått problem med några pansarmalar jag köpte för två veckor sedan. I förrgår så började en av dem simma runt i full fart utan någon som helst kontroll. Slutade med att den såg död ut, men när jag petade till den piggnade den till och simmade ner till botten och var som vanlig igen. Senare samma dag så hände samma sak med en till, och därefter har det hänt några gånger till med samma malar, men de lever fortfarande.
Vad kan det vara för fel? Har inget salt i vattnet och nitriten verkar ligga på noll. (Tycker att jag alltid haft problem med malar, men inga andra fiskar.)
#2 - 1 juli 2006 09:14
Det är inte så att du har något som bråker med dem? Någon större mal, ciklider eller liknande? Pansarmalslek kan se lite speciellt ut, men då borde mer än en fisk vara iblandad.
#3 - 1 juli 2006 17:32
Ja, någon lek är det definitivt inte. ;) Jag har inte sett att någon fisk varit på dem något speciellt, men visst jag har en hel del dvärgciklider som skulle kunna vara framme och nafsa på dom. Men tycker ändå att det verkar konstigt att de ska bli så dåliga att de håller på dö av det redan... :confused:
Bilagor:
#4 - 10 juli 2006 16:24
Hur är det med dina Pansarmalar nu då? Jag har nämligen 2 st fläckiga pansarmalar, + 1 st leopardpansarmal för tillfället, dessa brukar leka med varandra, inte lek som i parning, utan busa runt och stoja en sväng på kvällen i akvariet. De simmar då runt runt, upp och ner, och ligger sedan en stund och vilar, för att sedan köra "ett race" igen. De är alla friska och glada, och jag tror att de bara behöver busa av sig lite, efter att ha legat hela dagen under roten. Behöver ju alltså inte vara så att det är något fel på dina pansarmalar :) Dessutom kan det ju se okontrollerat ut när dessa malar simmar, pga av deras hårda fjäll. De är ju inte världens bästa simmare! :)
Eller vad?

MVH: Scalara
#5 - 10 juli 2006 17:26
Det är ju inte att det busar direkt ;). Det brukar sluta med att de flyter omkring uppochned och ser döda ut. Men petar jag till dem så piggnar de till. Har faktiskt sett att de verkar ha utstående ögon också (även om det är lite svårt att se med tanke på storleken). Men de två jag flyttade till ett mindre kar verkar ha blivit klart bättre nu och ögon står inte ut heller. Har flyttat ytterligare en där ögon verkade stå ut och som började bete sig lite märkligt. De andra som är kvar i stora karet verkar må bra.

Fick ett tips i en annan tråd om att det kunde vara så att de höll på att "drunkna": http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90273 Tror att det kan stämma rätt bra... Men allt verkar i alla fall hålla på att bli bättre.
#6 - 10 juli 2006 17:44
Okej då förstår jag! Tänkte bara höra efter så att de inte busade och dansade bara. :)
Men om det är ett symptom på "drunkning", hur djupt vatten har du då i ditt stora kar? Eftersom de blir bättre i det lilla? Tycker synd om dig som alltid får problem med dina malar, som du skriver!
De är inte nyligen importerade då? Hade akvarieaffären nyss tagit hem dem? För isåfall kan de ha gått igenom ett antal vattenbyten osv på väg till affären! De kan bli dåliga då, om de säljs för fort.

MVH: Scalara
#7 - 10 juli 2006 18:27
60 cm djupt i stora och 40 i lilla, och pansarmalarna är ganska små. Det är ju inte alla malar som råkar illa ut, men jag har haft klart mer problem med malar än övriga fiskar...:(
#8 - 10 juli 2006 18:54
Stackare!
Men ett tips är att fråga i akvarieaffären nästa gång, om du ska handla fler, så att de inte nyligen är importerade. Det kan definitivt vara en orsak. Att de inte hämtat sig efter transport riktigt.
Hoppas det löser sig!

Scalara

Annons