Det viktigaste med NO3-halten är inte något exakt ppm. Växterna struntar fullkomligt i om det är 10 eller 20 ppm NO3 - däremot blir dom ledsna när det det börjar sjunka under några få ppm: Därför är det bättre att se till att ta i lite extra och lägga sig på t ex 20 ppm. Vill du köra med 5 ppm är det också okej, du behöver bara dosera flera gånger.
De växtakvarister med mycket ljus och CO2 vet hur otäckt det är med kvävebegränsning, speciellt om man haft problem med Cyanobakterier. Det är inget man riskerar igen. Därför lägger man sig på hellre på 20 ppm än 5.
Är inte ute efter att sätta dit Dig på något sätt,men det var Du och jag och jag som hade diskussionen på Akvarieguiden
Japp, det är bara att göra en sökning så ser du att jag nämt det här på zpet också, men jag har reviderat den åsikten. Eller tja. Jag är lite mer agnostiskt lagd kanske man kan säga. Blomning är inget jag tycker man ska använda som näringsindikator hursomhelst.
Engång till vilka exakta ämnen får jag om jag tillsätter KN03 och KH2P04?
Du får bra med K (Kalium) och N (Kväve) från KNO3. KH2PO4 tillsätter du får att få fosfor (P) - dvs med KNO3 och KH2PO4 har skjuter du upp N-P-K-nivåerna vilket är de viktigaste gödningsämnena (förutom C, kol, och väte, H) för alla växter, landlevande som vattenlevande.
Du vattnar (väte, H2O) och slänger N-P-K på gräsmattan för att få den grön t ex. Kol kommer från luften via CO2.
Vattenlevande växter har inga större problem att skaffa väte eftersom dom badar i H2O, vatten. Däremot är CO2 lite kinkigare varvid dom skaffar sig tunnare blad där CO2 lättare kan tränga igenom. Vi växtakvarister skjuter ner extra CO2.
NutriSi med MGSO4 och K2SO4?Fattas något?
Det ger dig alla mikroämnen (järn, koppar, zink, osv) plus makroämnena Mg och K.
Om det inte bubblar ymnigt från snabbväxare nära ljuset efter en fulldospuls av KNO3, KH2PO4, NutriSi, MgSO4 och K2SO4 så är det nästan alltid CO2-halten som felar.
I sällsynta fall kan man även behöva tillsätta Calcium, t ex från kalciumkarbonat, CaCO3, men jag som har KH 2.5 och lågt GH och därmed väldigt låg Calciumhalt har aldrig lyckats bubbelbegränsa växterna med Calcium. Det brukar växa och bubbla som sjutton även om Ca är begränsande. Det man främst märker är tillknycklade nya blad på vissa lite Calciumkänsligare växter såsom L. glandulosa och H. reineckii.
Har skaffat No3 och P04 test.Enklast att bara använda dom och inte fördjupa mig i resten?
Skippa testen (utom ett exakt pH-test så du kan hålla bra koll på CO2-halten) och gör ett stort vattenbyte i veckan och fulldospulsa. Då garanterar du växterna att dom har bra näringsnivåer åtminstone en gång i veckan, och det brukar dom ta en jäkla fart av. Speciellt om du lyckas hålla hög och fin CO2-halt.