Snurrigt värre

#1 - 2 april 2005 11:29
Har försökt mig på en uträkning av KN03 enligt http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_...dosage_calc.htm
Amount to add:
Grams or 7 Teaspoons or Tablespoons
Amount of water to mix with: ml 500
Dosing the stock solution into your tank:
Tank Size:
gallons liters152

Each ML of this solution that you add to your tank will add: . 0,32ppm
Suggested Target Level:

Får resultatet 4,8ppm om jag doserar enligt regeln 10ml/100L = 15ml till mina 150L.Har jag gjort rätt?Eller rättare sagt vad gör jag för fel? Ska ju var 10ppm om det ska vara bra.
Blandar 7tsk KN03 i 0,5L vatten.
#2 - 3 april 2005 16:36
Jodå, jag tror du är på rätt väg.
Jag slår en snabb beräkning hos Chucken och får ca 11 ppm om du doserar en halv tesked torrt i ditt 150 liters.
Vill du köra med stamlösning får du tillsätta omkring 30 ml till ditt kar ( 7 tsk i 500 ml). Varje milliliter ger dig 0,32 ppm Nitrat.
#3 - 3 april 2005 16:56
Skönt att läsa.......

Eeeehh,jag som inte varit med från början.Varför rekommenderas då 10ml/100L överallt?Är det här Thomas och Chucken´s syn på hur stor en tesked är går isär?Hur många teskedar motsvarar 5krm KH2P04?Kan växterna bubbla även om det fattas något macroämne?Sista veckan har Svärdsplantan fått genomskinliga nya blad och dom gamla får hål med bruna kanter.När jag började med PMDD för snart 3 månader sedan tog det en väldig fart i akvariet hos vissa växter.Nu har dessa (Svärdsplantan och Hygrophilia)stannat av och andra (Anubiasen och Crypto´n) tar fart istället.Varför?
#4 - 3 april 2005 19:28
Dubblade dosen KN03 och vips fick jag "svettdroppar" stora som 50-öringar (OK lite överdrivet kanske) hängandes under Svärdsplantans blad.Har alltid haft bra bubbel från växterna och visst har dom svettas förut,men inte som detta.
#5 - 4 april 2005 05:59
[QUOTE=small]
Får resultatet 4,8ppm om jag doserar enligt regeln 10ml/100L = 15ml till mina 150L.Har jag gjort rätt?Eller rättare sagt vad gör jag för fel? Ska ju var 10ppm om det ska vara bra.
Blandar 7tsk KN03 i 0,5L vatten.[/QUOTE]

7 tsk KNO3 i 500 ml vatten ger 0.48 ppm NO3 per milliliter doserad gödnigsblandning i 100 liter vatten.

Ta således 10 ml av denna blandning så får du 4.8 ppm NO3, dvs ca 5 ppm NO3, dvs en bra nivå för den som vill börja göda med PMDD.
#6 - 4 april 2005 07:01
Citat:
Ursprungligen postat av defdac
Rekommenderade halter:
Kol (CO2): 30 ppm
Kalium: 10-20 ppm
Magnesium: 5-10 ppm
Calcium: 4 x Magnesiumhalten, dvs 20-40 ppm
Kväve (NO3): 10 ppm
Fosfor (PO4): 0.5-1.0 ppm
Järn (Ombud för alla mikroämnen): 0.1-0.2 ppm

För min egen del känns det som att det vore dags att få en liten fördjupning i ämnena KH2P04 och KN03.

Följande är hämtat ur en diskussion på Akvarieguiden:Hålen: Kaliumbrist, Brunheten: Kvävebrist, Upprepad blommning: Fosforbrist.

Innebär det, om jag ligger på 5ppm NO3 får jag tillräckligt med kväve då?Eller är det bara nitrathalten som blir OK?
[QUOTE=oveb]
Däremot tycker jag du skall gå upp i nitrathalt så du inte åker på Cyano 15-20ppm minst !
Kör så ett tag och när prickalgerna dyker upp så jubla för då behöver du bara gå upp i fosfatdos :)[/QUOTE]
Kan vi fördjupa oss lite i detta också?Ska man ligga på 20ppm även i inkörda kar?

[QUOTE=small]Kan växterna bubbla även om det fattas något macroämne?Sista veckan har Svärdsplantan fått genomskinliga nya blad och dom gamla får hål med bruna kanter.När jag började med PMDD för snart 3 månader sedan tog det en väldig fart i akvariet hos vissa växter.Nu har dessa (Svärdsplantan och Hygrophilia)stannat av och andra (Anubiasen och Crypto´n) tar fart istället.Varför?[/QUOTE]
Kommentarer!
#7 - 4 april 2005 07:11
[QUOTE=small]
Följande är hämtat ur en diskussion på Akvarieguiden:Hålen: Kaliumbrist, Brunheten: Kvävebrist, Upprepad blommning: Fosforbrist.
[/quote]
Det där om blomning tror jag inte stämmer. Kvävebrist brukar visa sig som att hela växten tappar grönt vilket gör att andra pigment visar sig. Växter med mycket röda pigment blir därför rödare och växter med mycket gula pigment, t ex L. inclinata var verticillata blir gulare. Vissa som enbart har gröna pigment, t ex H. mattogrossense blir bleka.
Obs att *hela* växten tappar grön färg vid kvävebrist. Är det bara toppskotten som blir bleka är det istället mikrobrist.

Innebär det, om jag ligger på 5ppm NO3 får jag tillräckligt med kväve då?Eller är det bara nitrathalten som blir OK?

Ja har du doserat upp 5 ppm NO3 med KNO3 så har växterna tillräckligt med kväve. Är det 5 ppm NO3 från fiskfisk är det inte lika säkert att växterna har bra tillgång till kväve.

Man kommer undan det problemet genom ett stort vattenbyte följt av en fulldospuls av alla ämnen.

[QUOTE=oveb]
Kan vi fördjupa oss lite i detta också?Ska man ligga på 20ppm även i inkörda kar?
[/quote]
Ja. Hellre 20 ppm än 1 ppm.

[QUOTE=small]Kan växterna bubbla även om det fattas något macroämne?
[/quote]
Ja faktiskt. Speciellt vid fosforbrist kan det bubbla. Däremot inte lika friskt som när alla nivåer är on target.

Sista veckan har Svärdsplantan fått genomskinliga nya blad och dom gamla får hål med bruna kanter.

När Svärdsplantor växer snabbt under vatten så bildar dom aningens genomskinligare blad. Så dom nya bladen tror jag är helt okej och tecken på att den anpassat sig bra till undervattenslivet.
Hål på gamla blad låter som Kaliumbrist vilket är vanligt förekommande om man har en del ljus och enbart göder med t ex TMG och CO2.

När jag började med PMDD för snart 3 månader sedan tog det en väldig fart i akvariet hos vissa växter.Nu har dessa (Svärdsplantan och Hygrophilia)stannat av och andra (Anubiasen och Crypto´n) tar fart istället.Varför?

Du har fått mer växter vilket innebär betydligt kraftigare näringsupptag. Ju större växtmassa desto fetare upptag. Detta upptag ökar exponentiellt så det är ruggigt svårt att hänga med i svängarna om man lyckas få bra tillväxt. Man måste börja dosera kopiösa mängder gödning, speciellt med mycket ljus.

Saktaväxande växter har ofta betydligt effektivare upptag och kräver inte lika fett med näring, dom kan under krisperioder utnyttja buffertar i Rhizom/rötter - men överlag är dom helt enkelt bättre på att växa vid starkt begränsande miljöer.
#8 - 4 april 2005 07:50
[QUOTE=small]Innebär det, om jag ligger på 5ppm NO3 får jag tillräckligt med kväve då?Eller är det bara nitrathalten som blir OK?[/QUOTE]

kväve = N
nitrat = NO3

nitrat innehåller altså kväve. när man vanligen pratar om kväve menar man kvävgas (N2). rent bara N finns inte, utan det reagerar i så fall med något till nån annan molekyl.

kvävgas finna alltid i alla akvarier (kommer från luften som innehåller 70% N2) men det är ytterst få växter/bakterier som kan tillgodogöra sig det. en bakterie som kan det är cyanobakterierna. det är därför man får cyano när annat kväve är slut.

ammonium/ammoniak (NH4/NH3) innehåller också kväve, men detta är alger synnerligen duktiga på att använda och bör därför undvikas.

nitrit (NO2) är värdelöst, dels så är det väldigt giftigt och dels så kan växterna inte använda det.

då återstår bara nitratet som växterna kan använda och som algerna har lite svårare med. dvs det bästa kvävet är nitrat.

när man mäter nitrat mäter man också en del organiskt bundet nitrat. organiskt bundet nitrat är nitrat som sitter fast i andra större organiska molekyler. det kvävet kommer förr eller senare att brytas ner till vanligt nitrat, men det tar tid och du kan aldrig veta hur stor del av nitratet du mäter som består at organiskt bundet nitrat och hur mycket som är vanligt nitrat.

slutligen har du 5ppm nitrat (inte organiskt) eller mer så har du bra med kväve.
#9 - 4 april 2005 10:09
Blir bara så förvirrad av alla olika uppgifter.Ena gången är det OK med 5ppm KN03 andra gången är 10ppm bra mängd.Som Ni ser ovan så pratar vi om 20ppm.F-n låter gnällig nu,men jag blir bara så trött på att känna mig förvirrad.

Defdac:Är inte ute efter att sätta dit Dig på något sätt,men det var Du och jag och jag som hade diskussionen på Akvarieguiden som jag refererar till ovan där Du säger att upprepad blomning hör ihop med fosforbrist.

Engång till vilka exakta ämnen får jag om jag tillsätter KN03 och KH2P04?Kalium,kväve och fosfor m.m?NutriSi med MGSO4 och K2SO4?Fattas något?Kör DIY Co2.Ph 6,6 KH4
Har skaffat No3 och P04 test.Enklast att bara använda dom och inte fördjupa mig i resten?
#10 - 4 april 2005 10:19
Det viktigaste med NO3-halten är inte något exakt ppm. Växterna struntar fullkomligt i om det är 10 eller 20 ppm NO3 - däremot blir dom ledsna när det det börjar sjunka under några få ppm: Därför är det bättre att se till att ta i lite extra och lägga sig på t ex 20 ppm. Vill du köra med 5 ppm är det också okej, du behöver bara dosera flera gånger.

De växtakvarister med mycket ljus och CO2 vet hur otäckt det är med kvävebegränsning, speciellt om man haft problem med Cyanobakterier. Det är inget man riskerar igen. Därför lägger man sig på hellre på 20 ppm än 5.

Är inte ute efter att sätta dit Dig på något sätt,men det var Du och jag och jag som hade diskussionen på Akvarieguiden

Japp, det är bara att göra en sökning så ser du att jag nämt det här på zpet också, men jag har reviderat den åsikten. Eller tja. Jag är lite mer agnostiskt lagd kanske man kan säga. Blomning är inget jag tycker man ska använda som näringsindikator hursomhelst.

Engång till vilka exakta ämnen får jag om jag tillsätter KN03 och KH2P04?

Du får bra med K (Kalium) och N (Kväve) från KNO3. KH2PO4 tillsätter du får att få fosfor (P) - dvs med KNO3 och KH2PO4 har skjuter du upp N-P-K-nivåerna vilket är de viktigaste gödningsämnena (förutom C, kol, och väte, H) för alla växter, landlevande som vattenlevande.

Du vattnar (väte, H2O) och slänger N-P-K på gräsmattan för att få den grön t ex. Kol kommer från luften via CO2.

Vattenlevande växter har inga större problem att skaffa väte eftersom dom badar i H2O, vatten. Däremot är CO2 lite kinkigare varvid dom skaffar sig tunnare blad där CO2 lättare kan tränga igenom. Vi växtakvarister skjuter ner extra CO2.

NutriSi med MGSO4 och K2SO4?Fattas något?

Det ger dig alla mikroämnen (järn, koppar, zink, osv) plus makroämnena Mg och K.
Om det inte bubblar ymnigt från snabbväxare nära ljuset efter en fulldospuls av KNO3, KH2PO4, NutriSi, MgSO4 och K2SO4 så är det nästan alltid CO2-halten som felar.

I sällsynta fall kan man även behöva tillsätta Calcium, t ex från kalciumkarbonat, CaCO3, men jag som har KH 2.5 och lågt GH och därmed väldigt låg Calciumhalt har aldrig lyckats bubbelbegränsa växterna med Calcium. Det brukar växa och bubbla som sjutton även om Ca är begränsande. Det man främst märker är tillknycklade nya blad på vissa lite Calciumkänsligare växter såsom L. glandulosa och H. reineckii.

Har skaffat No3 och P04 test.Enklast att bara använda dom och inte fördjupa mig i resten?

Skippa testen (utom ett exakt pH-test så du kan hålla bra koll på CO2-halten) och gör ett stort vattenbyte i veckan och fulldospulsa. Då garanterar du växterna att dom har bra näringsnivåer åtminstone en gång i veckan, och det brukar dom ta en jäkla fart av. Speciellt om du lyckas hålla hög och fin CO2-halt.
#11 - 4 april 2005 10:36
Ena gången är det OK med 5ppm KN03 andra gången är 10ppm bra mängd.Som Ni ser ovan så pratar vi om 20ppm.F-n låter gnällig nu,men jag blir bara så trött på att känna mig förvirrad.
Du må tro att jag också höll på och räknade hejdlöst på ppm hit och dit i början, för att inte tala om alla mätningar man gjorde för att se om man låg på exakt rätt nivå.
Jag tror de flesta går över till denna metoden efter ett tag:

[QUOTE=defdac]Skippa testen (utom ett exakt pH-test så du kan hålla bra koll på CO2-halten) och gör ett stort vattenbyte i veckan och fulldospulsa.[/QUOTE]Lägg krutet på CO2. Då kan du m.h.a. uteblivet växtbubbel lära dig när/om det är dags att hysta i ännu mera gödning innan nästa vattenbyte.
Jag ligger precis på gränsen med en fulldospuls per vecka. Har därför börjat köra i en ny dos mitt i veckan.
#12 - 4 april 2005 12:59
:) Då är jag med på banan.Co2-halten är ju bra (Ph6,6 och KH4.Är väl en av få som lyckats med mäskvarianten).Och bubblar om växterna gör det.Skriver ut detta inlägg och sätter upp det på kylskåpsdörren.Kan då titta på det när jag funderar över KN03,KH2P04,NutriSI...........
Tack för utförliga och lättförståliga förklaringar!
Kom på en fråga till.Om jag vill komplettera med enbart K2SO4 ,är det 2krm i 0,5L vatten som gäller?
#13 - 4 april 2005 13:10
K2SO4 är bara för att få extra Kalium och dom där två fjuttiga kryddmåtten kommer ifrån att många vill göra en mikroblandning som efterliknar Tropicas blandning i största möjliga mån.

Det ger dock ett högst marginellt K-bidrag jämfört med KNO3-tillsatsen och dessutom är K2SO4 ganska svårupplösligt och man behöver ganska mycket pulver för att få upp K-nivån. Därför brukar man "torrdosera" den, dvs man mäter upp den mängd pulver som direktdoserat i akvariet blir en fulldos.

För 150 liters akvarium ger dig 1 tsk K2SO4 ca 18 ppm K vilket är mer än tillräckligt i kombination med KNO3.

Jag själv brukar torrdosera KNO3, K2SO4 och MgSO4. Jag häller den mängd av varje pulver jag vill ha i en flaska och häller i lite akvarievatten och skakar och häller ut igen i akvariet. En del kryddar pulvrena bara rakt ner i akvariet eller i insuget på filtret.
#14 - 4 april 2005 13:19
Orkar Du en gång till?Säkert har Du svarat 1000ggr förr.
Hur stor blir torrdosen av KN03,KH2P04,NutriSI,K2SO4 och MgSO4 till mitt 150L för att komma upp i rekommenderade värden.Kanske bättre att göra en stamsats på 0,5l vatten?
#15 - 4 april 2005 13:34
NutriSi och KH2PO4 är för starka (man behöver väldigt lite av dom) så dom kan du inte dosera torrt.

1 krm KNO3 i 150 liter ger dig ca 4.58 ppm NO3 vilket är lagom.
1 tsk K2SO4 som sagt.
1 tsk MgSO4 ger dig runt 3.56 ppm Magnesium vilket bör räcka fint.

Denna torrdosering kombinerar du med en halvlitersblandning av KH2PO4 (4 krm KH2PO4) och en annan halvlitersblandning NutriSi (5-7 krm) och dessa doserar du 10 ml per 100 liter.
#16 - 4 april 2005 13:58
Bugar och bockar!!!!!!

Annons