Snygg, snäll Ciklid

#1 - 12 juli 2009 12:50
Har just skaffat ett 120 l Juwelakvarium. Skulle vilja ha lite färg och liv i akvariumet och tänkte då på att kanske skaffa nån ciklid. Finns det några snälla, snygga ciklider man kan ha där? [:o]

I akvariumet har jag även:
4 dalmatinermolly
6 Sterbas pansarmalar
1 Hästnosalgätare
2 Äppelsnäckor
#2 - 12 juli 2009 13:30
Jag hade valt ett par fjärilciklider.

En snäll, tam och vacker dvärgciklid.
#3 - 12 juli 2009 13:33
ja Fjärilar är vackra, har funderat på dem. :) Men blir de inte aggressiva vid lek?
#4 - 12 juli 2009 13:42
nej ingen fara.....
#5 - 12 juli 2009 15:08
Dock så har fjärilen en förmåga att självdö helt utan anledning ibland..

Jag skulle köra på ett par Cacatouides om jag vore du ;)
#6 - 12 juli 2009 16:34
Fjärilar tycker jag är bäst. Jag har ett par cacatuides. Fjärilar är mycket roligare.
#7 - 12 juli 2009 22:45
okej :) verkar som om de flesta tycker fjärilar ;) men Cacatouides har mycket snygga färger :)

jag har av någon anledning fallit lite för Nyckelhålciklider. någon som har någon erfatenhet av sådana? :)
#8 - 12 juli 2009 23:08
Mina fjärilar var jättesnälla till en början. Sedan vid lek tog de styrfenorna på min kampfisk så han dog. Alla fiskar är elaka. Det går inte att komma ifrån. Speciellt vid lek, & leka kommer de att göra såtillvida du väljer att ha ciklider i ditt kar.
#9 - 13 juli 2009 13:32
okej :) verkar som om de flesta tycker fjärilar ;) men Cacatouides har mycket snygga färger :)

jag har av någon anledning fallit lite för Nyckelhålciklider. någon som har någon erfatenhet av sådana? :)

Tänkte faktiskt på just nyckelhål när jag såg tråden :) En av mina favoritciklider.Skadar inte andra fiskar, men försvarar ändå sitt revir och sin avkomma med viss pondus. Men på det hela taget är de trevliga akvarieinnevånare. Bäst är att börja med en grupp, så att de kan välja partner själva, dels på grund av att det kan vara svårt att se skillnad på könen, men också för att schansen att få ett bra par ökar.

En annan ciklid jag kan rekommendera, är den bolivianska fjärilscikliden, Mikrogeophagus altispinosa, lite större och tåligare än den vanliga fjärilen. Har ett nyckelhålspar, och ett bolivianskt fjärilspar tillsammans nu. Har bilder på båda arterna i mitt galleri.
#10 - 13 juli 2009 13:55
ja nyckelhålsciklider verkar fina :) även fast de inte har så mycket färger. Hur många ska jag skaffa till mitt 120 l i så fall? :)
#11 - 13 juli 2009 14:25
Tja, starka färger är ju inte allt :)

Ca 6 små är väl lagom, och se´n när ett par har bildats, behåller du det.

Apropå bolivianska fjärilar så brukar de vara bättre på att ta hand om ynglen än de vanliga.
#12 - 13 juli 2009 14:32
okej :) jag såg dem i min djuraffär och tyckte först de var helt anspråkslösa men sedan var jag som fast vid dem :)
är det nått annat speciellt med nyckelhålen? har inte haft några ciklider förut [:o]

okej ja jag vill ju ha ett par fiskar som är bra föräldrar ;)
#13 - 13 juli 2009 14:55
Hur fiskarna ser ut i affärerna ska man inte gå efter, där är de ofta ungdjur, som inte har optimala förhållanden, och inte alls ser ut som de gör när de trivs hemma i ens eget akvarium, och fått växa till sig lite :)

Tja, de sägs vara skygga, men det har aldrig mina varit. Mycket växter och gömställen (gärna rötter, bra för vattenvärdet som nyckelhål gillar), och en del småfisk gör dem nog mer hemmastadda.
#14 - 13 juli 2009 15:11
Så här ser akvariumet ut (om du klickar på Juwel 120 L) http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2421587&gid=2434373 :)
Har två rötter, en sten och några nyplanterade växter som jag hoppas ska sätta fart och växa så småningom.
Ja har ju mollys och pansarmalar just nu i karet. De kanske är passande sällskap :P
#15 - 13 juli 2009 16:53
Ok, det är en kub. Ja, ett par nyckelhål funkar nog där, men bottenytan är ju ganska liten, så det räcker nog met ett ciklidpar.
#16 - 13 juli 2009 17:34
annars så är palettciklid en riktigt fin ciklid, trevlig men dock lite aggressiv vid lek :/. men kör på nyckelhålen som ni har sagt. ville bara föreslå paletten^^.
#17 - 13 juli 2009 17:46
macke_fisk skrev:
annars så är palettciklid en riktigt fin ciklid, trevlig men dock lite aggressiv vid lek :/. men kör på nyckelhålen som ni har sagt. ville bara föreslå paletten^^.

Paletter kan bli ganska tuffa mot pansarmalar när de leker, på en såpass liten bottenyta, och passar bättre i "Afrikanska ciklider" :)
#18 - 13 juli 2009 17:49
Micke_A skrev:
Paletter kan bli ganska tuffa mot pansarmalar när de leker, på en såpass liten bottenyta, och passar bättre i "Afrikanska ciklider" :)

såg inte att det var amerikanska ciklider han var ute efter :p. + att det står till och med "amerikanska ciklder". måste kolla efter bättre nästa gång :P.
#19 - 17 juli 2009 12:07
min farmor har palettciklider och det är en fin fisk :)

men nu funderar jag på att kanske flytta mina platys till 120 liters karet och sedan ha någon mindre ciklid eller gurami i 60 liters ensamma. kan det vara en bra lösning? :)

Annons