Socolofi, men ändå inte. Hjälp...

#1 - 8 april 2006 09:30
Jag inhandlade en grupp med Socolofi för några dagar sedan. Nu har jag upptäckt att den ena av dom inte ser riktigt likadan ut. Så frågan är, vad kan det vara för en rackare som kommit med?
Den är väldigt lik Socolofi´n men har en väldigt mörkblå (nästan svart) "topprand" över hela ryggfenan. Dessutom så har svaga "aborreränder" ut med sidan, det saknar dom andra.
Om det krävs så kan jag försöka fixa ett kort på den i jämförelse till dom andra.

Tack på förhand
#2 - 9 april 2006 00:31
Ett foto underlättar alltid,annars så är det svårt att artbestämma.Det finns så många som är snarlika.
MvH Richard
#3 - 9 april 2006 07:24
Foton

Ok, här kommer lite foton på firrarna i fråga.
Den första bilden är på ena firren som ska vara en Socolofi.
Klicka för bild

Och dom här två halvtaskiga bilderna är tagna på den firren som jag misstänker är någon annan art.
Klicka för bild
Klicka för bild

Hoppas att det går bättre med identifieringen nu.
#4 - 9 april 2006 09:54
Om du tittar på den här sidan www.riftlakes.com på socolofi så är nog den som du tror att det är en annan art just en socolofi.Den andra är nog en annan art istället,den som du tror är en socolofi.Ska kolla vad den andra kan vara för art.
MvH Richard
#5 - 9 april 2006 09:57
De är nog socolofi allihop du har.De kan tydligen skilja sig åt ganska mycket.
MvH Richard
#6 - 9 april 2006 19:19
Ok, tack för hjälpen.
#7 - 10 april 2006 01:24
Har en ensam socolofi i mitt kar som ena dan är enfärgad och andra randig. Tror det beror på hur dominant han är för tillfället eller dyl. Tror båda dina är socolofisar. Good luck!
#8 - 15 april 2006 00:36
Du har, såvitt jag kan se, socolofi på båda...men den som är större verkar vara en undergiven hane.

Titta här och jämför bilderna:

http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=919
#9 - 15 april 2006 05:56
Ok, tack för all hjälp.
Bra sida du länkade till. Där kunde man ju tydligt se på bilderna att ni har rätt. Det enda bekymmret nu då är ju att det är så svårt att skilja på hanar och honor. Eftersom jag har tänkt att fylla på med socolofi i min balja nu, så vore det ju trevligt om man inte bara fick hanar. Förhoppningsvis så är fiskhandlaren (ciklidhandlare/odlare) duktig på det.
#10 - 15 april 2006 10:49
Vanligtvis så får man aldrig enbart köpa honor och vill det sig illa...vilket inte heller är helt onormalt...så tar handlaren fel på hanar och honor.

En säkerhet som jag tycker du ska vara observant på är om handlaren vänder upp och ned på fisken för att bekräfta att det är en hona eller en hane genom att se efter på genitalerna. Gör inte handlaren det så fråga hur han/hon gjort bedömning att det är en hona resp hane...

Om de säger att de "chansar" men tror att det är till 99% hona så lita inte på det utan be dom vända upp och ned på fisken för att garantera DIG att det är rätt.

Det är många gånger jag blivit "lurad" och det går jag inte på längre...jag kommer inte att köpa grisen i säcken som en del handlare nonchalant ger. Om jag vill köpa en produkt/vara/djur så slarvar jag absolut inte längre med det här då jag fått stå för köpet själv eller bytt in fisk och fått rabatt på den "rätta". Egentligen borde jag fått byta rätt av, men så snälla är inte alla handlare.
#11 - 15 april 2006 11:46
Hur ser du skillnad på deras agenitalier, är det samma princip som hos levandefödare?
Och tack för tipset, jag åker nog ner till handlaren nu under veckan. Så då kan jag ju kontrollera så att han kollar upp vad det är jag får betala för.
#12 - 15 april 2006 12:08

Annons