Södermanlands människor?

#1 - 4 april 2009 18:16
Finns det inga roliga fiskmänniskor som bor typ Strängnäs, E-tuna, V-ås??
Tycker alla bor i Stockholm , Karlstad, Varberg, SKÅÅNE

Finns "södermanlands-länningarna" här på zoopet:confused::confused:
#2 - 4 april 2009 18:41
Jag är i alla fall född på sjukstugan i Strängnäs för säj ett antal år sedan.
Ingen av mina kvarvarande släktingar har dock akvarievatten i blodet.
Men finns det inte en akvarieförening i Eskilstuna???
Den hemsida Zoopet visar till funkar dock inte.
Men Stockholm ligger inte långt borta heller...
#3 - 4 april 2009 18:52
Jag bor i E-tuna.
#4 - 4 april 2009 19:00
erikthur skrev:

Eskilstuna Akvarieförening (EAF):
http://tiere.freepage.de/cgi-bin/feets/freepage_ext/41030x030A/rewrite/strandberg/max/EAF.htm

Är dock inte medlem och har ingen aning om den är aktiv längre, alla andra länkar jag hittat dit fungerar inte.
#5 - 5 april 2009 18:33
Vilket sammanträffande!
Sjukstugan är nu bostäder och i ett av de jobbar jag i !! :)

erikthur skrev:

#6 - 5 april 2009 18:34
Etuna är inte långt ifrån S-näs :) KUL!
Marisch skrev:
Jag bor i E-tuna.
#7 - 5 april 2009 18:36
Tack tack =)

Marisch skrev:
Eskilstuna Akvarieförening (EAF):

http://tiere.freepage.de/cgi-bin/feets/freepage_ext/41030x030A/rewrite/strandberg/max/EAF.htm

Är dock inte medlem och har ingen aning om den är aktiv längre, alla andra länkar jag hittat dit fungerar inte.
#8 - 5 april 2009 18:52
Vi har även www.vaaf.se Västerås akvarieförening.. :)
#9 - 12 april 2009 08:54
jag bor i e-tuna, tyvärr tycker jag att utbudet på butiker är ganska kasst...ni som bor här i trakten, var köper ni era tillbehör och fisk?

ni som handlar på nätet, vilken butik är att rekommendera med bra priser och snabba leveranser?
#10 - 12 april 2009 09:17
jag bor i katrineholm
#11 - 12 april 2009 09:27
mbouvin skrev:
jag bor i e-tuna, tyvärr tycker jag att utbudet på butiker är ganska kasst...ni som bor här i trakten, var köper ni era tillbehör och fisk?

ni som handlar på nätet, vilken butik är att rekommendera med bra priser och snabba leveranser?

Jag håller med om att utbudet här i E-tuna inte är det bästa. Gillar INTE Djurmagazinet här t ex. Jag brukar handla på Lusgårdens Zoo, tyvärr har de bara öppet på torsdagkvällar. Annars brukar jag ta mina turer till V-ås, nästa resa dit blir till Zoo Hoo för där har jag inte varit än.

Den nätbutik jag handlat från är Guldfisken.se, de tycker jag är bra att ha att göra med. Har man frågor får man snabbt svar via e-mail. Sedan finns ju PWSS.se. Har själv aldrig handlat där, men jag tycker de har bra utbud på grejor. Andra kanske har fler förslag på nätbutiker.

//Mari
#12 - 12 april 2009 11:33
utbudet här hemma (Strängnäs) är väl si så där, inga roliga fiskar, mest standardfiskar och de är duktiga på att ge FEL sorts information *hehee* skönt att man kan höra här på zoonet innan man går och skaffar sig saker till akvarium.
#13 - 12 april 2009 13:35
Bor i nyköping
#14 - 12 april 2009 15:29
Nubi skrev:
utbudet här hemma (Strängnäs) är väl si så där, inga roliga fiskar, mest standardfiskar och de är duktiga på att ge FEL sorts information *hehee* skönt att man kan höra här på zoonet innan man går och skaffar sig saker till akvarium.

Ja, det där med att ge fel info känner jag igen. Eller till och med ingen info alls, för de vet inte. Håller med, heja Zoopet! :d
#15 - 12 april 2009 15:46
De säljer guldfiskskålar!! :mad:

Marisch skrev:
Ja, det där med att ge fel info känner jag igen. Eller till och med ingen info alls, för de vet inte. Håller med, heja Zoopet! :d
#16 - 12 april 2009 16:03
Nubi skrev:
De säljer guldfiskskålar!! :mad:

Mm... jag har sett det på Djurmagazinet här. Jag köpte pansarmalar på ett annat ställe, han visste inte ens vilken sort det var. Och han är alltså bossen i den butiken. Noll koll. :mad: Sånt gör mig sur, om inte föreståndaren vet, vem ska man då fråga?
#17 - 12 april 2009 16:34
Förstår precis!
Det är som att gå in i en butik där de säljer TV aparater och fråga, om man ska ha ha en 32 " eller en 42" och ägaren tittar på en pekar på 42 " plasma! Och tanken är att man ska kunna streema från datorn till tv.n DÅ ska man INTE ha en plasma!

Marisch skrev:
Mm... jag har sett det på Djurmagazinet här. Jag köpte pansarmalar på ett annat ställe, han visste inte ens vilken sort det var. Och han är alltså bossen i den butiken. Noll koll. :mad: Sånt gör mig sur, om inte föreståndaren vet, vem ska man då fråga?
#18 - 12 april 2009 16:42
Nubi skrev:
Förstår precis!

Det är som att gå in i en butik där de säljer TV aparater och fråga, om man ska ha ha en 32 " eller en 42" och ägaren tittar på en pekar på 42 " plasma! Och tanken är att man ska kunna streema från datorn till tv.n DÅ ska man INTE ha en plasma!

Exakt! Om man nu bestämmer sig för att starta en butik borde man ju veta vad man säljer, vad det ska användas till och hur det sköts. Eller åtminstone vara så pass villig och serviceinriktad att man kan tänka sig att ta reda på info när kunden frågar. Så nu har jag sex stycken C.?. Kan vara C.leopardus, C.julii eller C.trilineatus (troligen den sistnämnda). Får väl nöja mig med att jag tycker de är fina.
#19 - 14 april 2009 12:25
Hahahah! Du får vara glad att du kom därifrån med något ;-)

Ibland är det rätt så bra med latinska namn trotts allt! Ska köra på det nu för tiden, så fort jag intresserar mig för en fisk tar jag reda på det latinska namnet och far iväg för att se om de finns =)

Jag ska ha en lista i min plånbok på latinska fisknamn *hihi*
Roligt när man plockar fram plånboken och ut rullar en 13 m lång lista (lika bred som ett kvitto) ;-)
#20 - 31 juli 2009 19:52
Bor själv i Nyköping. Inget större utbud på fisk här men och andra sidan är det ju inte långt till bromma =)
#21 - 1 augusti 2009 03:47
Och här var det en som bor i Mariefred! Det är ju inte så långt till Eskilstuna och nog tycker jag att det är värt att vänta till torsdag kväll för att kunna handla på Lustgården! ("Lusgården" vill jag utnämna till dagens roligaste felstavning :d)
Hälsningar
Jennifer
#22 - 9 augusti 2009 19:26
Hallååå!!
Ja visst är det kul att gå till Lusgården :P Man planerar bättre när de bara har öppet en gång i veckan, då vet man vad man vill ha därifrån :D
Ska dit nu på torsdag och köpa rötter till akvariet och lämna ifrån mig lite endlers och mina mollysar som jag har odlat på :)

Vad gör man i M-fred???

jenmad skrev:
Och här var det en som bor i Mariefred! Det är ju inte så långt till Eskilstuna och nog tycker jag att det är värt att vänta till torsdag kväll för att kunna handla på Lustgården! ("Lusgården" vill jag utnämna till dagens roligaste felstavning :d)

Hälsningar

Jennifer
#23 - 9 augusti 2009 19:27
Nyköping till Bromma det är väl långt!??
Bromma har dock bra fiskar och sortiment :D värt alla tiders besök dit!!

LaBBaN skrev:
Bor själv i Nyköping. Inget större utbud på fisk här men och andra sidan är det ju inte långt till bromma =)
#24 - 10 augusti 2009 12:43
Nubi skrev:
Vad gör man i M-fred???

Äter glass och försöker undvika turister :)
Jag ska förresten också till Eskilstuna på torsdag för att lämna tillbaks en panaque bruno - den borde säljas med varningstext att den inte bara är bra på alger utan på allt som är grönt :( Synd för den är fin!
Hälsningar
Jennifer
#25 - 12 augusti 2009 09:57
Hahaha! Ja turisterna är borta från Strängnäs, finns väldigt få båtar nu som ligger vid hamnen.
Det är väl mer 08.or i M-fred nu än vad det var för si så där 3 år sen, inte sant?

Panaque bruno är super fin fina :) Har hört att man inte ska ha mycket växter, Men är de bra algätare? kanske så att om man matar de med grönsaker så kanske de låter växterna vara ifred?...
Vad fick du ge för den?
#26 - 28 augusti 2009 20:52
Nyinflyttad Eskilstunalit! :D
Lite surt att jag IDAG hörde talas om Lustgården :p
#27 - 29 augusti 2009 08:51
Jina skrev:
Nyinflyttad Eskilstunalit! :D

Lite surt att jag IDAG hörde talas om Lustgården :p

Välkommen till Etuna!!

Du kommer att känna dig lite lost bland alla akvarium när du kommer dit :)
Super trevlig personal finns där och kunniga :) De kan nog beställa hem vad som helst om du söker efter någon speciell fiskart.
Jag väntar hellre en vecka och går till de än att handla på djurafären hemma i S-näs och i E-tuna.
Lustgårdens zoo har öppet Torsdagar 18-23 (tror jag) det är ialf sent de stänger.

*nyfiken* vad har du för fiskar?
#28 - 29 augusti 2009 09:57
Jag har precis börjat (om vi inte räknas barndomens akvarier), och har ett 63-liters med olika småplock. Köpte det begagnat, och det följde med en del fisk, så jag gick efter det. Kardinaltetror, kampfisk, mal, äppelsnäckor. Lite trist mao.
#29 - 29 augusti 2009 10:02
Inte alls! Jag föredrar inte kampfisk. De är fenbitare och man blir lite begränsad om man har en sådan. Dessutom så gör de inte så mkt, då är tetrorna mycket roligare :D
Men visst är det skoj med fisk!!

Har du fastnat för en sorts akvarie tema? Typ Asiatisk, sydamerikanskt?
#30 - 29 augusti 2009 10:51
Nej, har "hört talas" om dessa teman, men inte stött på några bra bilder och texter än.
Funderar på guppies när dessa dött av. Men tycker de fått abnormt stora fenor de sista 10-15 åren O.o
#31 - 29 augusti 2009 11:18
mmm! håller med. De är dessutom väldigt duktiga på att försöka sig.
Endlers hade jag och Jösses! hade säker 100tals yngel på några månader och det är inte lätt att fånga in de små j*lvarna.

En annan fisk som är väldigt fina och mycket sociala är Dvärgkulfisken. Det äter däremot fenor på fiskar som te.x. din kampfisk.
De är ialf väldigt söta och otroligt sociala. Kommer till rutan på en gång och ska spana läget. Asiatisk tema om jag har rätt.

Funderat på räkor annars?
#32 - 17 januari 2011 02:10
föreningar i Nyköping

[SIZE=4]Nu finns det faktiskt en förening här i Nyköping

[/SIZE] http://www.nykopingsatf.se

[SIZE=4]Är nystartade 2010[/SIZE]
#33 - 17 januari 2011 09:18
Bor strax utanför Strängnäs på Sveriges största insjö-ö :)

Nubi skrev:
Finns det inga roliga fiskmänniskor som bor typ Strängnäs, E-tuna, V-ås??

Tycker alla bor i Stockholm , Karlstad, Varberg, SKÅÅNE

Finns "södermanlands-länningarna" här på zoopet:confused::confused:
#34 - 18 januari 2011 15:51
Jag är en Eskilstuna pojk som hammnat i Åkers styckebruk. Lustgårdens zoo är bäst!!

Annons