Söker Ancistrus claro(Dvärg ancistrus)(LDAO8)!

#1 - 28 januari 2004 14:35
Jag söker till mitt snart igångsatta dvärgciklid kar, efter Dvärg Ancistrus = Anicustrus claro =LDA08=Gold Marble Bristlenose Catfish
Vet någon om dom finns att köppa i sverige.
Om ni inte har sett dom kanske ni kan tipsa om någon grossist som jag kan kolla upp detta med.

Här är några länkar för er som inte sett den tidigare.
http://www.scotcat.com/factsheets/ancistrus_claro.htm
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/ancistru/152_f.php

Fått tipset att denna är en bättre L mal att ha i ett dvärg ciklid akuarium än den vanliga ancistrusen, mycket på grund av att denna inte blir lika stor.
Denna skall bli mellan 7-9 cm enligt vad jag hört, samt även denna skal vara en bra alg-ätare.
#2 - 28 januari 2004 22:44
LDA-08 importeras mycket sällan men kan komma med i en del lådor med blandade VF Ancistrus, har själv sett dem hos grossister men oftast bara något enstaka exemplar i varje sändning.
Om du vill ha en liten Ancistrus art som även äter alger och passar med dvärgciklider kan jag rekomendera L-183 Ancistrus dolichopterus som inte heller blir så stor runt 10 cm, lite vanligare i handeln.
Kul med lite överraskningar :)

Mvh Janne
#3 - 29 januari 2004 21:19
Jag menade inte den "vanliga Ancistrusen" utan på fullt allvar L-183 som är den riktiga Ancistrus dolichopterus eller som vi känner till som "White seam ancistrus" i affärerna och som ibland säljs som L-59 som egentligen är en helt annan art.

Mvh Janne
#4 - 29 januari 2004 22:20
Tackar för tipset skall kolla upp denna också.
LDA-08 har jag hittat hos tyska grossister men tyvär säljer dom narturligtvis ej till privat personer, vet också en vanlig firma som säljer dom på post oder i usa, inte så farligt dyra heller ca 70 kr st, och vid köpp av + 6 st billigare.
Tackar ännu en gång för tipset på L-183.
Tycker att dessa mindra arter förtjänar att vara populärare, då dessa kan vara ett bättre alternativ i många aquarium än vad L144A är.
#5 - 30 januari 2004 20:40
Hoppas du förstod att L144a inte är Ancistrus dolichopterus utan en obeskriven Ancistrus sp. Och det är inte heller samma art som "vanlig ancistrus" som de flesta akvarister härleder till...just L-144a.
Men L-144a ingår som en del i "vanlig ancistrus".

Mvh Janne

Annons