Söker lugna, vackra, "kloka" fiskar i medelstort format, någon?

#1 - 9 april 2007 17:19
Jag har haft lite otur med några sporadiska dödsfall senaste månaderna och enligt min signatur återstår nu bara en make/ maka av flera par. Det är främst dvärgguramis och fjärilsciklider som gått bort och vad jag har förstått är de väldigt känsliga. När allt är lugnt igen tänkte jag skaffa några nya fiskar.

Så till min fråga. Jag gillar fiskar som är vackra att titta på, har personlighet och är lungna och ser "kloka" ut som tex discus. Nu har jag bara 167L så discus går ju bort. Någon som kan rekomendera någon fisk med liknande personlighet? Den måste vara ganska tålig då jag inte vill råka ut för känsliga fiskar som dör efter några veckor/ månader.

Tacksam för svar!
#2 - 9 april 2007 18:20
alla fiskar är tåliga men ger du dom lite stryk hela tiden varje dag så dödar du tillslut en blåval
#3 - 9 april 2007 18:39
Ja men det var ju en fin komentar. Jag har haft akvariet igång sen aug och hade inga problem alls. Byter vatten varje vecka, tillsätter vattenberedningmedel och matar en gång om dagen med varierad kost. Dvärgguramis och fjärilsciklider är vad jag har hört från flera håll väldigt känsliga då det är väldigt framavade. Den där komentaren ger mig ingenting förutom ett riktigt dåligt humör! Ger mig konstruktiva tips om du nu tror att jag missköter mitt akvarium...

:mad:
#4 - 9 april 2007 18:43
Ser dessutom på dina tidigare inlägg att du inte är rätt person att klaga du verkar ju själv ha haft död på en del fisk...
#5 - 9 april 2007 18:44
Varför inte Boliviansk fjärilsciklid. Mycket tåligare och lever betydligt längre. Eller varför inte Cryptheros sajica en lite mindre Centramerikan som är mycket vacker och lättlekt har själv haft bägge arterna och ingen av dom är bråkstakar men massor av personlighet speciellt sajicorna som alltid är fulla av upptåg. Dessutom mycket billigare ettt par skall du få för 100-lappen.
#6 - 9 april 2007 18:52
mayday skrev:
alla fiskar är tåliga men ger du dom lite stryk hela tiden varje dag så dödar du tillslut en blåval

Jag tycker i alla fall att det är skillnad på hur tålig en fisk är. Fjärilsciklider är kända för att vara extremt känsliga medans andra fiskar verkar kunna gå i vilket skit vatten som hällst och ändå leka och yngla av sig.

Känns lite som om din kommentar var onödig! I stället för kritisera kanske du skall svara på frågan..

Till fjärilsciklid:

Om du tycker om fjärilsciklider tycker jag du skall sattsa på den bolivianska varianten. Mycket tåligare och minst lika fin.

Mosaikgurami är snygga och mycket tåligare än dvärggurami. Kanske kan vara något?
#7 - 9 april 2007 18:54
Tackar! Cryptheros sajica hade jag aldrig sett förut. Ska läsa på om den. Annars är ju bolivianen ett bra alternativ!
#8 - 9 april 2007 18:56
Ja de större guramisarna är fina. Den blå tycker jag är extra fin men den kanske tycker det blir lite trångt hos mig om den bli 15cm?
#9 - 9 april 2007 19:25
Blå gurami kan vara rätt aggresiv mot andra fiskar. Blir lugnare i karet med mosaikgurami.
#10 - 9 april 2007 19:29
Ok. Jag är lite mer inne på de turkosblå färgerna men jag ska kolla mosaik nästa gång!
#11 - 9 april 2007 20:30
Jag håller med föregående talare om den Bolivianska fjärilscikliden, jag har ett gäng i mitt kar och de är riktigt fräcka. Sociala och samtidigt lite kaxiga mot varandra men inte elaka mot varandra eller andra fiskar.
#12 - 9 april 2007 23:24
Dvärgkulfiskar är ganska intelligenta och ser intelligenta ut också. Tyvärr så är de ganska aggro så man kan inte ha dem tillsammans med andra arter och inte heller för många av den egna arten. Guldfiskar är också rätt smarta, men de blir för stora för ditt akvarium och är dessutom kallvattensfiskar.

Har för mig att ciklider brukar vara ganska intelligenta och bolivianska fjärilar är väldigt söta. Men jag vet inte hur lugna de är.

På tal om smarta fiskar: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478
#13 - 10 april 2007 06:06
Varför inte palettciklider? Ser att du bor i Stockholm, akvarielagret i bromma har mellan 5-7 olika varianter hemma som är mycket snygga och med trevlig yngelvård.
#14 - 10 april 2007 16:27
Dvärgkulfiskar och paletter ska vad jag ha hört vara väldigt bråkiga så jag vet inte om jag vågar mig på dem efterssom jag vill ha en lugnt och harmoniskt akvarium. =)
#15 - 10 april 2007 16:50
Nej precis, dvärkulfiskar är riktigt söta och smarta, men även ganska aggro tyvärr. Paletter kan vara aggro de med men bara när de leker eller vaktar sina ungar.

Annons