Sökes: mindre och lättskötta fiskar

#1 - 8 november 2007 07:37
Har för nästan två veckor sedan startat upp mitt 125L akvarium. Har nu fem platy och fem metallpansarmalar. Funderar nu på vilka andra arter jag ska satsa på. Ett alternativ är ett stim neontetror, men har också funderat på att ha två arter till och då ett mindre antal av varje.

Vilka skulle ni rekommendera? Jag är ute efter fiskar som inte är svårskötta, blir max 7-8cm och som man kan ha 2-5 st av (och som förstås går ihop med de jag redan har).

Alla tips mottages tacksamt.
#2 - 8 november 2007 07:55
Guppy Girl skrev:
Har för nästan två veckor sedan startat upp mitt 125L akvarium. Har nu fem platy och fem metallpansarmalar. Funderar nu på vilka andra arter jag ska satsa på. Ett alternativ är ett stim neontetror, men har också funderat på att ha två arter till och då ett mindre antal av varje.

Vilka skulle ni rekommendera? Jag är ute efter fiskar som inte är svårskötta, blir max 7-8cm och som man kan ha 2-5 st av (och som förstås går ihop med de jag redan har).

Alla tips mottages tacksamt.

Jag skulle sattsa på någon gurami, kanske guld/blå eller mosaikgurami.
fina, tåliga fiskar och fredliga.

sök på gurami i arkbeskrivningen så hittar du flera olika sorter =)
#3 - 8 november 2007 09:50
Jag hade kört på ett stim tetror eller kanske någon rasbora. Finns oerhört många fina små stimfiskar. Mina favoriter som jag helst inte vill vara utan är drottningrasbora och diamanttetra. Rasboran för att den har en så vacker lysande djupröd färg när den väl färgat ut och tetran för att den glittrar något helt otroligt. Koppartetra är en klar favorit också, som jag tyvärr inte har plats för för tillfället... sen har jag en bunt neoner som fisksoppar sig med rasbororna i väntan på att få flytta till ett nytt akvarium.

Guramis är annars väldigt fina, själv har jag alltid haft otur med guld/blåmarmor. Har alltid fått någon hanne som jagar ihjäl honan och de andra jag haft samtidigt. Snälla mot alla andra fiskar men inte mot varann.
#4 - 8 november 2007 10:42
hambli skrev:
Jag skulle sattsa på någon gurami, kanske guld/blå eller mosaikgurami.

Har funderat på detta, främst då dvärggurami, då jag tycker att blå gurami och mosaikgurami, som kan bli runt 10 cm, är något stora.
#5 - 8 november 2007 10:45
Inka skrev:
Jag hade kört på ett stim tetror eller kanske någon rasbora.

Har funderat på ett stim tetror och även sett drottningrasboror som var väldigt fina. Men de behöver ju vara minst 10 st och då är det fullt i akvariet efter det. Vill därför tänka igenom alternativen och då fiskar som kan vara 2-5 stycken och trivas med det.
#6 - 8 november 2007 15:02
Kom ihåg att vänta MINST 2 veckor till innan du sätter i några nya fiskar.. redan nu har du lite för många, för ett endast 2 veckor gammalt akvarium. Man bör ha endast 2-3 fiskar de första 3-4 veckorna. Men det kan gå bra med fler, om man gör regelbundna små delvattenbyten, inte gör rent filtret alls, samt tillsätter bakteriekultur.

I övrigt tycker jag de tips du fick på drottningrasbora och diamanttetra var riktigt bra. Det är ju finare att ha bara EN sorts fisk till än att blanda, tycker jag... Så jag skulle ha kört på 7-10 tetror, eller rasboror.
#7 - 8 november 2007 19:33
Ta tid på dig.
Det finns många fina fiskar inom både gruppen tetror och rasboror som skulle fungera med de fiskar du redan har. MEN du måste vänta med att släppa i fler fiskar, ditt akvarium är för ungt än, och har inte hittat balansen.
De flesta tetror vill ha ett akvarium som är minst tre månader gammalt! =D Detta ger dig tid att dels spana in artbeskrivningarna här på Zoopet, men också strosa omkring och titta i akvarieaffärer och på offentliga akvarier. Jag lovar, det är halva nöjet!!! Ser du någon fisk du blir intresserad av, läs på om den och fundera på om den skulle passa med dina fiskar vad gäller vattenvärden etc. Sen är det bara att köpa. Lycka till med ditt akvarium!
#8 - 8 november 2007 19:56
toccata skrev:
Kom ihåg att vänta MINST 2 veckor till innan du sätter i några nya fiskar.. redan nu har du lite för många, för ett endast 2 veckor gammalt akvarium. Man bör ha endast 2-3 fiskar de första 3-4 veckorna. Men det kan gå bra med fler, om man gör regelbundna små delvattenbyten, inte gör rent filtret alls, samt tillsätter bakteriekultur.

Jag vet inte om jag kan hålla med dig där.. När vi startade upp vårt 144 l så gick det inte många dagar innan vi satt i fiskar coh då mer eller mindre alla på en gång. Kanske med en dags mellanrum och vi förlorade inte en enda faktiskt. Sen så hade vi en glupsk ål som tyckte om Platys, men det var en annan sak :p

Nu finns inte ålen mer för den bestämde sig för att gå vidare till ål-himlen genom att lämna akvariet vid ett lämpligt tillfälle :(.
R.I.P Ulla/Olle
#9 - 9 november 2007 12:46
Några Black Mollys är heller inte så dumma. Svarta och vackra som ibland finns att köpa med lyrformade stjärtar. De äter dessutom lite alger. Och så givetvis en obligatorisk ancistrusmal för att äta alger och städa!
#10 - 9 november 2007 13:27
toccata skrev:

Jag vet att man inte ska fylla på med fiskar för snabbt. Hur långsam man ska vara varierar dock enormt med var man tittar, så jag håller mig lite i mitten av råden. Har inte tänkt skaffa flera fiskar än på några veckor, men funderar gör man ju. Ville därför ha råd kring just fiskval.
#11 - 9 november 2007 13:38
Guppy tycker jag! Vissa säger att dom är sönderavlade men det tycker inte jag! om ens guppy dör så är det akvaristens fel och INTE guppyns! Guppys är lättskötta och allt! finns även endlers men Guppy passar bättre! sök på arbetsberskrivningarna och sök på: Guppy så kommer det upp 2 st. Tryck på den som står guppy på då :D

Annons