finns det nåt som säger att man inte kan ha det som en ramp?
man får ju byta rören men rören sitter ju packade som sillar och det finns reflektorer och de är ju billiga begangnade
eller är jag ute och cycklar nu?
Dahla skrev:Får väcka den här urgamla tråden igen...
Någon som testat att bygga om ett solarium till akvarieramp?
Jag har nämligen ett solarium över (tror jag) som jag kan bygga om.
Bara att ta bort timern och byta rören? Eller är det annat som måste ändras?
Xul skrev:Blir det inte ett jävla tryck på ljuset, kommer det inte helt enkelt bli för ljust.
Men jag betalar inte din energiräkning, såg på ett solarie för ett tag sen (2 m rör) att de var på 200 eller 300 w styck (kommer inte ihåg exakt men jag la märket till det då jag tyckte att de borde ligga på under hundra) Ta då 12 x 250 W och då får 3 kW altså 30 kWh per dygn vid 10 timmar påslagstid....... vilket blir 10950 kWH per år.....
malawifisken skrev:om lysrören som sitter i är på 300W så sitter det ju 300W:s drosslar där i också, likaså 300W glimtändare. Inte för att jag vet vad som skulle hända om man sätter i ett tex 36W rör till dom sakerna, men jag skulle inte vilja testa heller...
Fuzzop skrev:det funkar bara bra med solarium, dom är bara inte så bra fuktsäkrade, hittade själv ett i en secondhandbutik för 20kr och det tar 7st vanliga 18w rör, däremot är det en separat drossel och glimtändare till varje rör sö att köra tex 4st rör skulle funka bra (iaf i detta solarium), går även att stoppa in nåt rör som skymmningsbelysning, måste kopplas om just med timer och sånt då.
Vet inte hur effektivt det hela är dock då lysrören sitter så tätt så tror jag man förlorar lite effekt och reflektorn är nog inte superbra då den är anpassad för ett stort antal lysrör.