solarium?

#1 - 26 september 2003 10:30
finns det nåt som säger att man inte kan ha det som en ramp?
man får ju byta rören men rören sitter ju packade som sillar och det finns reflektorer och de är ju billiga begangnade
eller är jag ute och cycklar nu?
#2 - 26 september 2003 10:36
Jag vet inte hur solarium funkar, om det är samma teknik som till akvarierör (t8). Men jag tycker nog att det är värt att kolla upp. Det var en bra idé du knäckte där.
MVH
Magnus
#3 - 26 september 2003 10:38
Det var en fantastiskt idé! De är dessutom väl ventilerade.

Svårt att hänga upp, och kan se lite tokigt ut... Men jag kan tänka mig att ett litet halkroppssolarium med ställning skulle passa bra över ett mindre akvarium.
#4 - 21 januari 2009 14:18
Får väcka den här urgamla tråden igen...
Någon som testat att bygga om ett solarium till akvarieramp?
Jag har nämligen ett solarium över (tror jag) som jag kan bygga om.
Bara att ta bort timern och byta rören? Eller är det annat som måste ändras?
#5 - 21 januari 2009 14:38
Dahla skrev:
Får väcka den här urgamla tråden igen...

Någon som testat att bygga om ett solarium till akvarieramp?

Jag har nämligen ett solarium över (tror jag) som jag kan bygga om.

Bara att ta bort timern och byta rören? Eller är det annat som måste ändras?

Blir det inte ett jävla tryck på ljuset, kommer det inte helt enkelt bli för ljust.

Men jag betalar inte din energiräkning, såg på ett solarie för ett tag sen (2 m rör) att de var på 200 eller 300 w styck (kommer inte ihåg exakt men jag la märket till det då jag tyckte att de borde ligga på under hundra) Ta då 12 x 250 W och då får 3 kW altså 30 kWh per dygn vid 10 timmar påslagstid....... vilket blir 10950 kWH per år.....
Bilagor:
#6 - 21 januari 2009 15:14
Fy fan för att betala den elräkningen som ett sånt kraftverk drar alltså, nog inte så bra för fukten heller ;)
#7 - 21 januari 2009 15:20
Jag hade naturligtvis inte tänkt använda de rör som sitter där, utan byta till vanliga akvarierör.
Solarierör har av någon anledning mycket högre watt per längd än vanliga rör.
#8 - 21 januari 2009 17:50
Xul skrev:
Blir det inte ett jävla tryck på ljuset, kommer det inte helt enkelt bli för ljust.

Men jag betalar inte din energiräkning, såg på ett solarie för ett tag sen (2 m rör) att de var på 200 eller 300 w styck (kommer inte ihåg exakt men jag la märket till det då jag tyckte att de borde ligga på under hundra) Ta då 12 x 250 W och då får 3 kW altså 30 kWh per dygn vid 10 timmar påslagstid....... vilket blir 10950 kWH per år.....

vanlige solariumsrør er på 1,8 meter og de er normalt 100w men det fins fra 80W til 160W, det fins også 2 meter lange rør som leveres helt opp til 180W men jeg vet kun om ståsoler som bruker denne type rør.

Man kan ikke bruke den droselen som står i normale solsenger da den på de fleste solsenger er på 100W, dette gjør at lysrør vil få en meget kort levetid, vist det i det heletatt vil fungere, Det man kan gjøre er og bytte droselene, så skal det gå an og bruke den.

Men vil tro det er bedre og bygge en armatur helt fra bun
#9 - 21 januari 2009 20:34
Ok. Då går det bort.
Tack för svaret!
#10 - 22 januari 2009 00:25
om lysrören som sitter i är på 300W så sitter det ju 300W:s drosslar där i också, likaså 300W glimtändare. Inte för att jag vet vad som skulle hända om man sätter i ett tex 36W rör till dom sakerna, men jag skulle inte vilja testa heller...
Bilagor:
#11 - 22 januari 2009 11:46
om lysrören som sitter i är på 300W så sitter det ju 300W:s drosslar där i också, likaså 300W glimtändare. Inte för att jag vet vad som skulle hända om man sätter i ett tex 36W rör till dom sakerna, men jag skulle inte vilja testa heller...

Nå fins det ingen 300W lysrør som er i bruk i solarium, det fins høytryks pærer (de som brukes til ansiktet) som er mellom 300w og 500W. de pærene kan ikke brukes uten et filter som stopper det meste av uv strålene.

starterene er ikke så mye og tenke på da en elektrisk starter koster 40 kr men en 100w drosel dreper et normalt akvariums rør raskt. (men vist det skulle lyse en stund vil det lyse veldig bra).

(ps jobber i bransjen)
#12 - 22 januari 2009 12:00
det funkar bara bra med solarium, dom är bara inte så bra fuktsäkrade, hittade själv ett i en secondhandbutik för 20kr och det tar 7st vanliga 18w rör, däremot är det en separat drossel och glimtändare till varje rör sö att köra tex 4st rör skulle funka bra (iaf i detta solarium), går även att stoppa in nåt rör som skymmningsbelysning, måste kopplas om just med timer och sånt då.
Vet inte hur effektivt det hela är dock då lysrören sitter så tätt så tror jag man förlorar lite effekt och reflektorn är nog inte superbra då den är anpassad för ett stort antal lysrör.
#13 - 22 januari 2009 16:56
Fuzzop skrev:
det funkar bara bra med solarium, dom är bara inte så bra fuktsäkrade, hittade själv ett i en secondhandbutik för 20kr och det tar 7st vanliga 18w rör, däremot är det en separat drossel och glimtändare till varje rör sö att köra tex 4st rör skulle funka bra (iaf i detta solarium), går även att stoppa in nåt rör som skymmningsbelysning, måste kopplas om just med timer och sånt då.

Vet inte hur effektivt det hela är dock då lysrören sitter så tätt så tror jag man förlorar lite effekt och reflektorn är nog inte superbra då den är anpassad för ett stort antal lysrör.

Er ikke 18W rørene 60 cm ?
et vanligt solariumsrør er 180 cm, hadde vert morsomt og se et bilde av den løsningen? eller var det en ansiktsol ? (som bare er beregnet til bruk for ansiktet/ overkropp)

Annons