Solfilm som bakgrund, akut

#1 - 17 augusti 2010 12:57
Hej hej.

Solfilmen jag har som bakgrund jag har precis satt dit. Men hur fasen ska den sitta då?? Sätter man den med klistret på glaset på utsidan ser man ju ut precis som att man sitter i en bil. Fäster man den på insidan så blir det ju diskmedel i karet.

Det är ju bara klister åt ena hållet, så det går ju inte att vända på den och sätta "utsidan" på solfilmen mot glaset. Just nu hänger solfilmen lite snett på akvariet, så snabba svar är ju en fördel
#2 - 17 augusti 2010 12:59
varför ska du ha diskmedel?
#3 - 17 augusti 2010 13:10
Diskmedel lär han väl använda för att förenkla det hela. Sätter man diskmedel på så kan man flytta filmen hur man vill och släta ut de eventuella bubblor som blir. Därför har man diskmedel:p
#4 - 17 augusti 2010 13:20
Du får acceptera att man ser igenom en solfilm, gillar du det inte måste du fundera på att ha en annan bakgrund!
#5 - 17 augusti 2010 13:24
Aja, nu satte jag fast den på insidan i hopp om att det skulle bli bättre. Vart någon luftbubbla innan det blev klart i alla hast. Han inte heller göra ren glaset innan solfilmen sattes upp. Det återstår att se om den sitter kvar på glaset när jag fyller med vatten. Tyvärr blir projektet uppskjutet lite.
#6 - 17 augusti 2010 13:28
När du har den på insidan kommer nog limmet på filmen sakta lösa sig i vattnet, vet du om det är giftfritt eller chansar du?
#7 - 17 augusti 2010 13:29
Det finns ju färg, en hel del målar baksidan av sina kar.
#8 - 17 augusti 2010 13:37
Ja... blev ju hastigt gjort så jag vet inte hur de blev. Jag chansar på att det funkar. Fyller det när filmen har fastnat riktigt som den ska. Då ser man ju också om akvariet läcker eller inte.

Jo klart det går att måla, spänna upp svart papper också, men det känns som att solfilm hade blivit slätast och finast. Sen är det väl krångel att få bort färgen om man ändrar sig?
#9 - 17 augusti 2010 13:44
Du behöver inte vara så noga om du målar baksidan!
Så länge färgen täcker glaset så ser det kanon ut från framsidan!
tror inte det är nån höjdare med solfilmen i karet..... Kan funka, men du har nog oddsen mot dig ;)
#10 - 17 augusti 2010 14:07
Du behöver inte vara så noga om du målar baksidan!

Så länge färgen täcker glaset så ser det kanon ut från framsidan!

tror inte det är nån höjdare med solfilmen i karet..... Kan funka, men du har nog oddsen mot dig ;)

Vad är det för färg man använder när man målar då, vanlig svart inomhusfärg?

Mjo jag vet, som det ser ut nu är det jäkla snyggt, men får se om det släpper eller blir mer genomskinligt när man har vatten i. Oddsen mot mig, det är minst sagt :P
#11 - 17 augusti 2010 14:30
änvände olivolja när jag satte upp min film. på utsidan av karet då.......

sitter kvar efter 8-9 månader iaf.....

.
#12 - 17 augusti 2010 14:30
Det där veti tusan om jag hade vågat chansa på :-( Tänk om alla dina fina fiskar dör sen pga att det är något dumt i limmet på filmen... Måla tycker jag.. så är du säker på att fisken inte tar skada iaf ;) Som de andra säger det blir garanterat snyggt med =)
#13 - 17 augusti 2010 14:33
christer tänk på att du inte kommer se igenom filmen alls på samma sätt när du fyllt på med vatten och har lyse över akvariet, jag ser knappt igenom min solfilm alls ens om jag försöker i ett litet 54l, se bilder i mitt 54l projekt, så du kan nog lugnt sätta den på utsidan istället, så slipper du riskera fiskarnas hälsa och att den släpper.
#14 - 17 augusti 2010 20:38
Låter som att man får bättre resultat än vad jag trodde med solfilmen på utsidan. Solfilmen började fastna så jag tänkte att resultatet skulle bli bättre om man hade solfilmen på insidan. Ni som har hållit på med solfilm förut, tror ni att det går att flyta den igen? I så fall får man väl försöka få loss en hörn, och spruta med diskmedel & vatten. Eller går den lätt sönder?
#15 - 17 augusti 2010 20:43
Varför inte svart bakgrundspapper från zooaffären? Annars har jag nått slags hobbypapper med klister på hela ena sidan finns på bla panduro och bauhaus det svarta är även svart på baksidan funkar klockrent vet inte vad det kan kallas men så här ser rullen ut finns i mönster och så oxå.

http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=36316&stc=1&d=1282077925

Det blir inte blankt ska jag tillägga.
#16 - 17 augusti 2010 20:48
redrobjem skrev:
Varför inte svart bakgrundspapper från zooaffären? Annars har jag nått slags hobbypapper med klister på hela ena sidan finns på bla panduro och bauhaus det svarta är även svart på baksidan funkar klockrent vet inte vad det kan kallas men så här ser rullen ut finns i mönster och så oxå.

Va f**n hur får man upp en bild?

Bra fråga, jag har aldrig sett det i någon butik tror jag. Men jag kan tänka mig att solfilm sitter som en sugpropp på rutan, medan en bakgrund av papper mestadels hänger mer. Sen är ju solfilmen redan inhandlad så jag kör på den om den går att använda igen. Men om det skulle skita sig totalt med det som är tänkt nu så är jag inne på svarta bakgrunder, så papper/målad bakgrund kommer jag då att bjuda på ;) Flyttar nog bakgrunden redan ikväll så projektet hinner någon vart imorgon.
#17 - 17 augusti 2010 20:58
Bra fråga, jag har aldrig sett det i någon butik tror jag. Men jag kan tänka mig att solfilm sitter som en sugpropp på rutan, medan en bakgrund av papper mestadels hänger mer. Sen är ju solfilmen redan inhandlad så jag kör på den om den går att använda igen. Men om det skulle skita sig totalt med det som är tänkt nu så är jag inne på svarta bakgrunder, så papper/målad bakgrund kommer jag då att bjuda på ;) Flyttar nog bakgrunden redan ikväll så projektet hinner någon vart imorgon.

På mina små har jag bara svart bakgrund från zoo funkar fin fint men på dom större har jag den där hobbysaken då jag inte vill behöva göra om det om det kommer vatten emellan eller den ramlar ner eller den hänger osv. Nu finns bilden ta med den till Panduro eller Bauhaus eller dyl. och fråga det är billig, på Bauhaus var det per rulle på Panduro per meter man köpte.
#18 - 17 augusti 2010 22:27
Okej tack då vet jag. Men nu är jag på gladare humör :) Med hjälp av gubben i huset så gick det ganska lätt att flytta den efter lite krångel. Klistret försvann/tappade lite effekt i kanterna så det får bli en liten bit tejp där, annars ser det schysst ut med tanke på att detta var den 3e gången jag satte dit den.
#19 - 18 augusti 2010 05:38
Av egen erfarenhet VET jag att det INTE funkar att ha filmen inuti karet. Satte får några månader sen i en 3D bakgrund med filtrering bakom och för att dölja filtreringen från sidan, satte jag solfilm inuti i kant med bakgrunden och bakre glaset Tyckte inte om tanken att ha en kant av solfilmen utanför tilltalade mig. Med facit i hand skulle jag silikonat fast solfilmen runt om så inget vatten kunde träcka in bakom.
Vad hände då? Jo, filmen började bubbla upp efter någon dag, det blev luftbubblor och såg inte speciellt trevligt ut. Dessutom blev det en mjölkig ton i vattnet av limmet. Jag har numera filmen på utsidan och det ser jättebra ut.
#20 - 18 augusti 2010 09:15
Då vet jag hur det ligger till. Funderade faktiskt på om jag skulle silikona kanterna men då skulle det silikonet ligga på akvariets fogar, det gillade jag inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 18 augusti 2010 09:19
Det finns billig och bra svart plastfilm/tapet (eller vad det nu klassas som) att köpa i färgaffärer. Den är matt och släpper inte igenom något ljus så varför inte istället använda en sådan. jag har även använt denna som "list" på mina helglasakvarier
#22 - 18 augusti 2010 09:19
Jag har biltemas solfilm på mina kar, och när det kommer vatten i och lyset tänds kommer det se helt kolsvart ut ;)
#23 - 18 augusti 2010 10:18
Det finns billig och bra svart plastfilm/tapet (eller vad det nu klassas som) att köpa i färgaffärer. Den är matt och släpper inte igenom något ljus så varför inte istället använda en sådan. jag har även använt denna som "list" på mina helglasakvarier

Skulle säkert fungera minst lika bra. Nästa gång jag ska ha svart bakgrund kollar jag upp den.
Jim_J skrev:
Jag har biltemas solfilm på mina kar, och när det kommer vatten i och lyset tänds kommer det se helt kolsvart ut ;)

Mjo jag har sett det på vissa bilder, så jag vart lite orolig när min lyste igenom som ett glas :P Båda funkar säkert som sagt.
#24 - 18 augusti 2010 18:34
Vad som också är intressant är att det gör en markant skillnad på ljuset om man har en film, målning eller liknande på insidan eller utsidan av glaset. Sitter det där vad det nu är på utsidan reflekteras ljus mot glaset och in i akvariet igen, icke så med nåt på insidan. Skillnaden är faktiskt förvånande stor där folk testat med att mäta.
#25 - 19 augusti 2010 09:34
Jaha, det visste jag inte. Tur att jag tog den på utsidan då :)
#27 - 26 november 2010 16:11
Jag vet faktiskt inte, beror ju lite på vad du vill ha. Jag köpte i alla fall den mörkaste dom hade hos bilakuten där jag bor. Den kostade 99:-, för 150x50cm, precis som akvariet alltså.
#28 - 30 november 2010 05:44
Här kan du se hur jag har gjort, funderade på film först.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143464

Annons