"Sommarhus" till kampfisk?

#1 - 29 juli 2006 08:05
Jag skulle behöva förslag på vad vi kan ha kampfisken i under semestern? Han ska åka med dottern till mormor och hans guppyhotell är för tungt för henne att bära med sig.

Vi tänkte på en hink, men det kanske inte är så smart för mormor har katter.[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 juli 2006 08:45
Vore inte det lättaste att tappa ut 3/4 av vattnet ur guppyhotellet under själva flytten och sen fylla på nytt vatten vid framkomsten
Annars finns det också små plastakvarier med lock att köpa i handeln
#3 - 29 juli 2006 08:52
Eller IKEAs back "FLAJ" 29:- med lock, inte alls lika bra som de plastakvarier Kjell nämner, men de är någorlunda transparenta och motsvarande storlek på plastakvarium går väl lös på 150:- eller mer.
#4 - 29 juli 2006 09:32
Vi hinner inte åka och köpa någon plastback på IKEA. Hon åker idag. :p

Men vi ska se om vi kan få mormor att hjälpa till att bära så ska hon nog kanske kunna ta guppyhotellet med sig.

Ska hon låta fisken vara kvar i under frakten (dom åker bil) eller ska ha åka i en burk av något slag?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 juli 2006 10:59
LÅt den vara kvar i - men se till att akvariet låses så att det inte kan röra sig under transporten
#6 - 29 juli 2006 14:10
Nu har dom åkt. Hon tog fisken i en glassbytta. Det var ingen som orkade bära karet med vatten i. [:o] Hoppas han överlever nu bara. Jag sa åt henne att inte fylla upp karet hela vägen med en gång, det blir väl en för stor vattenbyteschock för honom? Han borde ju klara sig med lite vatten några dagar, kampfisk som han är...
#7 - 30 juli 2006 21:53
annars kan hon ju fylla upp karet och sedan hälla på någon deciliter av det nya vattnet ner i glassbyttan var 10e minut iaf 5-6 ggr så att han långsamt får vänja sig vid det nya vattnet, sen ska det gå bra att flytta över honom. Ungefär som man gör när man köper nya fiskar från affären. Så gör jag varje gång jag storstädar. Då vänjer de sig vid både temperatur och vatten

Annons