Sommarorojekt "monsterakvarium"

#1 - 31 maj 2015 23:04
Hejsan

Efter några tomma akvarieår är det nu dax att plocka upp min akvariehobby igen. Och jag har alltid velat ha ett riktigt monsterkar men har inte haft den platsen som krävs. Men nu har möjligheten kommit, krävdes iofs en hel del, bland annat en utlandsflytt för att göra detta möjligt. Och det bästa av allt, min sambo stödjer projektet:D

har inte alls bestämt mig vilket tema jag ska ha på mitt kar men det lutar åt SA då detta alltid varit en av mina favoritbiotoper. Men innan jag kan börja planera vad mitt kar ska innehålla måste jag först fixa ett kar. Å jag är livrädd att bygga själv och att göra en miss så allt spricker, så min fråga, vet ni av någon megakartillverkare i västra Europa som tillverkar monsterkar?:) vet inte exakt vilka mått ännu men jag har minst fyra meter till godo för mitt projekt:)
#2 - 1 juni 2015 04:51
Diozz88 skrev:
Hejsan

Efter några tomma akvarieår är det nu dax att plocka upp min akvariehobby igen. Och jag har alltid velat ha ett riktigt monsterkar men har inte haft den platsen som krävs. Men nu har möjligheten kommit, krävdes iofs en hel del, bland annat en utlandsflytt för att göra detta möjligt. Och det bästa av allt, min sambo stödjer projektet:D

har inte alls bestämt mig vilket tema jag ska ha på mitt kar men det lutar åt SA då detta alltid varit en av mina favoritbiotoper. Men innan jag kan börja planera vad mitt kar ska innehålla måste jag först fixa ett kar. Å jag är livrädd att bygga själv och att göra en miss så allt spricker, så min fråga, vet ni av någon megakartillverkare i västra Europa som tillverkar monsterkar?:) vet inte exakt vilka mått ännu men jag har minst fyra meter till godo för mitt projekt:)

Kan tyvärr inget om just detta, men vet att det finns flera här i forumet som kan så du kommer säkerligen snart att få hjälp. Skall dock bli jättekul att följa ditt projekt.
#3 - 1 juni 2015 05:23
Diozz88 skrev:
Hejsan

Diamantaquarien tillverkar kar upp till 2880 liter, länk: http://www.diamantaquarien.de/Aquarien/Aquarien-XXL-Gross-Aquarien/Aquarien-bis-300cm-Laenge-ab-1920-Liter::112.html :)
#4 - 1 juni 2015 09:25
KJE skrev:

Har suttit hela förmiddagen å spanat på sidan! :D absolut ett alternativ
#5 - 1 juni 2015 09:39
2305 euro för 2880 liter inklusive frakt och opti white glas..... Kanske måste försöka hitta ett något billigare alternativ om jag inte vill sova på soffan en månad.... :'D
#6 - 1 juni 2015 16:23
Bara att önska lycka till att hitta ett nytt 2880 liter för under det priset!
#7 - 1 juni 2015 17:11
Bara att önska lycka till att hitta ett nytt 2880 liter för under det priset!

Grejen är den att det kommer väll sluta på det dubbla innan det är klart.. Det är väll bara å handla å se glad ut.. Min sambo köpte en extremt dyr soffgrupp så det är väll inte mer än rätt då att jag köper ett extremt dyrt akvarium, bara för att jämna ut det lixom :D
#8 - 1 juni 2015 17:26
Väggen där akvariet kommer hamna. Å den extremt nedslitna soffan ryker den 8e juni då den nya soffgruppen äntligen kommer.....

#9 - 1 juni 2015 18:18
Visst det är najs med optiwhite, men varför? Kör vanligt float och framrutan i optiwhite om du prompt vill ha det.

Välkommen till den mörka sidan...
#10 - 1 juni 2015 18:24
Va inte jättestor prisskillnad på optiwhite och vanligt float direkt(typ 300 euro extra) å jag vill så klart ha det snyggaste^^
#11 - 1 juni 2015 23:04
Är det billigare att flyga hit en duktig akvariebyggare än att köpa allting färdigt? I såna fall...... Någon som vill komma till Belgien på en akvariebyggarsemester? :D Resa boende och mat ingår! =D
#12 - 2 juni 2015 07:05
Diozz88 skrev:
Är det billigare att flyga hit en duktig akvariebyggare än att köpa allting färdigt? I såna fall...... Någon som vill komma till Belgien på en akvariebyggarsemester? :D Resa boende och mat ingår! =D

Med all sannolikhet inte, förmodligen betydligt dyrare.
Och givetvis ska du ha opti white för den ringa merkostnaden, det kommer du aldrig att ångra.
#13 - 3 juni 2015 08:45
Hittar inga akvarium färdiga som håller det måttet jag vill ha... Har bestämt mig att det kommer vara 4lx1dx1h m alternativt 4lx1,5dx1h... Ska försöka få iväg lite offertförfrågningar idag så får vi se hur mycket det skiljer...
#14 - 3 juni 2015 10:34
Vilken typ av filtersystem skulle ni rekommendera till denna storlek på akvariumet?
#15 - 3 juni 2015 11:10
Ska du köra på en meter högt så behöver glaset vara av Optiwhite annars blir det himla grönt.
Dessutom så kommer det att väga 1 till 1,5 ton. Ja tror faktiskt att det vore bäst att platsbygga ett sådan kar eftersom det blir nästan helt omöjligt att hantera med transporter och införsel. Ett 4 meters är himla bökigt att konka runt på.
Skulle tippa på att du hamnar mellan 50-80 000 SEK för ett sådant kar. Sen tillkommer det ju en mastig fraktkostnad.

Ja skulle kört antigen med en extern sump eller 4-6st stora ytterfilter, ja tror att en extern sump blir billigast och blir betydligt enklare att underhålla. O sen kört med några riktigt feta Streamers med variabelflöde.

Vad har du räknat med för belysning?
LED är ju att föredra, lite dyrare att bygga men kostar betydligt mindre att driva än T5. Metallhalogen behöver du nog upp i 4 till 6st 250 Wattare, billiga nuförtiden men dyra att driva och det blir ack så varmt rummet.
#16 - 3 juni 2015 11:45
LN skrev:
Ska du köra på en meter högt så behöver glaset vara av Optiwhite annars blir det himla grönt.

Dessutom så kommer det att väga 1 till 1,5 ton. Ja tror faktiskt att det vore bäst att platsbygga ett sådan kar eftersom det blir nästan helt omöjligt att hantera med transporter och införsel. Ett 4 meters är himla bökigt att konka runt på.

Skulle tippa på att du hamnar mellan 50-80 000 SEK för ett sådant kar. Sen tillkommer det ju en mastig fraktkostnad.

Ja skulle kört antigen med en extern sump eller 4-6st stora ytterfilter, ja tror att en extern sump blir billigast och blir betydligt enklare att underhålla. O sen kört med några riktigt feta Streamers med variabelflöde.

Vad har du räknat med för belysning?

LED är ju att föredra, lite dyrare att bygga men kostar betydligt mindre att driva än T5. Metallhalogen behöver du nog upp i 4 till 6st 250 Wattare, billiga nuförtiden men dyra att driva och det blir ack så varmt rummet.

Ja glaset blir optiwhite.. vill inte ha ett grönt akvarium.. skickade en offertförfrågan på sump för det vad var jag tänkt från början.. även skickat förfrågan på akryl då det är något lättare att hantera viktmässigt... men det repar mycket lättare.....
Kommer även köra på led-belysning just av den anledningen du skrev..

Ang frakten så är det lite enklare att hantera då rummet är i markplan så att få in historien är inte så jäkla krångligt.... pallyft direkt in i vardagsrummet:)

Gissar också på att det hamnar runt den summan... Sambon kommer svimma haha... men soffan kostade lika mycket så då är det rättvist[emoji14] jag valde inte soffan lixom... [emoji14]
#17 - 3 juni 2015 11:48
Får lastbil hela vägen in i vardagsrummet näsan! [emoji14]

#18 - 3 juni 2015 14:17
Följer 😀
#19 - 3 juni 2015 15:58
Ah.. nu snackar vi.. I Belgien har du ju relativt nära till både Holland och Tyskland där monsterkar är vanligare än huvudvärk.. håll koll på tyska akvariesidor så kan du mycket väl hitta 5 kubik för 1000 euro.. annars kan du ju alltid köpa glaset i Tyskland och be någon limma på plats.. kolla monsterfishkeepers efter belgare.. vet att det finns ett par.. de kan säkert hooka upp dig med kontakter och inte helt sällan hjälp..

Filtrering är sump eller droppfilter.. gå direkt på dammgrejer, ingen idé att hålla på med något annat..

Har du tummen placerad mitt i handen? Kanske låter otrevligt men lika bra att fråga.. om tummen sitter där den ska kan du komma undan billigare, sitter den centralt blir det nog både billigare och mindre pannknack om du köper ett paket från en och samma byggare. .
#20 - 3 juni 2015 16:03
Och tänk på djupet.. förr eller senare behöver du det (säger han med 150 djupt kar)
#21 - 3 juni 2015 17:02
Och tänk på djupet.. förr eller senare behöver du det (säger han med 150 djupt kar)

Tycker du det räcker med 100? :)
#22 - 3 juni 2015 17:45
Jag har 120.
Det känns som ganska lagom om man vill ha lite bottenlevande fisk... Djupet gör massor för lite större kar.
#23 - 3 juni 2015 18:48
Jepp.. det blir något dyrare med ljus osv men om du verkligen ska all in och aldrig ångra dig (vilket jag antar med ett drömförverkligande) ska du satsa 120 eller mer i djup.. skillnaden mellan kar som får en att stirra i timmar (när det kommer till jättejätteburkar och ett restaurantväggsakvarium är djupet, oavsett hur långt det är blir det inte riktigt större efter ett tag.. Fler ljuszoner, djupkänsla, simyta, och dessutom finns det ju många fiskar man kanske vill åt som kan hindras av just bottenytan.. även om du ska ha microrasboror är det ju bara positivt att kunna bygga landskap även i mitten osv..

Det är värt det med djup..
#24 - 3 juni 2015 19:47
Jag gillar djup också men jag är rädd om jag tar 150 att det äter upp för mycket av rummet...
#25 - 3 juni 2015 20:02
Ettfett. Du får slänga upp en bild här och visa hur mycket ditt kar äter upp rummet. Eller visa det lilla rum du har kvar runt karet. Misstänker att det inte är så mycket kvar :p
#26 - 3 juni 2015 20:08
Ettfett. Du får slänga upp en bild här och visa hur mycket ditt kar äter upp rummet. Eller visa det lilla rum du har kvar runt karet. Misstänker att det inte är så mycket kvar [emoji14]

Ska snart ta en bild.. men rummet är sex meter brett.. så 4,5 meter blir kvar för soffa å tv...
#27 - 3 juni 2015 20:25
Golvplattorna är 50cm

#28 - 3 juni 2015 20:27
Å som sagt soffan försvinner nästa vecka.. då kommer den nya soffan.. en fyrsits och en tresits
#29 - 3 juni 2015 20:34
Ettfett. Du får slänga upp en bild här och visa hur mycket ditt kar äter upp rummet. Eller visa det lilla rum du har kvar runt karet. Misstänker att det inte är så mycket kvar :p

Hahaha! Nja det är fan mer än man tror kvar av hans rum... Men hans burk är ju onekligen rätt placerad! ;)
#30 - 3 juni 2015 20:37
Ettfett. Du får slänga upp en bild här och visa hur mycket ditt kar äter upp rummet. Eller visa det lilla rum du har kvar runt karet. Misstänker att det inte är så mycket kvar [emoji14]

Haha jag måste va trött... fattade inte vad Jesper menade med ettfett.. trodde du ville se mitt rum... fattade först nu... [emoji14]
#31 - 3 juni 2015 20:57
Ju mer jag kollar desto mer tvivlar jag på mina mått....
Bordet är 390x120
#32 - 3 juni 2015 20:59
#33 - 3 juni 2015 21:27
Diozz88 skrev:
Haha jag måste va trött... fattade inte vad Jesper menade med ettfett.. trodde du ville se mitt rum... fattade först nu... [emoji14]

Haha, nej det är ju inte lätt när karl har ett så långt namn. Ettfettbranamn går även under förkortningen EFBN om jag har förstått det rätt. Ett bra namn är det men onekligen alldeles för långt och krångligt för att man ska orka skriva det :p

Från och med nu ska jag kalla honom Ettalldelesförlångtnamn!
#34 - 4 juni 2015 04:45
Ettalldelesförlångtnamn känns rätt.. :)

Mm.. mitt råkar ju stå helt rätt så rummet blir inte mycket mindre faktiskt.. men det kräver ju ett oanvänt hörn eller vad man ska säga.. Bilder finns i min tråd om det är så.. :)

150 kanske man inte behöver men så djupt det går är ju ett bra riktvärde haha..
#35 - 4 juni 2015 11:46
Okej fick precis en offert på akvariumet från det första stället jag frågade.....
#36 - 4 juni 2015 11:56
Ojdå...
#37 - 4 juni 2015 12:04
Faltaren skrev:
Ojdå...

Ja oj då kan man ju lätt säga...
#38 - 4 juni 2015 15:00
Hmmm... Hade någon av er verkligen räknat med så mycket billigare? ;)
#39 - 4 juni 2015 15:19
Hmmm... Hade någon av er verkligen räknat med så mycket billigare? ;)

Jag hade inte räknat med över 82 000... å speciellt inte för ett tomt akvarium....
#40 - 4 juni 2015 15:27
Väntar på en offert på bara glaset från en bekant till min sambo......
#41 - 4 juni 2015 15:37
Mm.. fick höra 50-100 000 när jag frågade om ett 2000l.. slutade med att jag gjorde det själv och betalade 8000.. bytte upp mig till led och lite annat så säg 15000 då.. ändå en jävla skillnad..
#42 - 4 juni 2015 15:47
Mm.. fick höra 50-100 000 när jag frågade om ett 2000l.. slutade med att jag gjorde det själv och betalade 8000.. bytte upp mig till led och lite annat så säg 15000 då.. ändå en jävla skillnad..

Det kan man lugnt säga.... jäkligt bra pris faktiskt...

Funderar faktiskt nu på att krympa ner höjden på akvariumet en skvätt.....
#43 - 4 juni 2015 16:42
Diozz88 skrev:
Det kan man lugnt säga.... jäkligt bra pris faktiskt...

Funderar faktiskt nu på att krympa ner höjden på akvariumet en skvätt.....

Ja lägg hellre på djup och skippa den höjden! ;)
#44 - 4 juni 2015 19:04
Får nog krympa ner det till 80.... även om jag gärna hade behållt höjden på en meter för det ser bättre ut...
#45 - 4 juni 2015 19:08
Mm.. går ju alltid att köra 85 högt med 15mm.. billigare än 100 högt.. 320x130x85 är ruskigt mycket burk och borde gå att få för typ 25000 limmat på plats..

Problemet är att en sådan grej lätt springer iväg om man inte kan göra en del av jobbet själv.. kan man inte det är det lätt att bänken kostar 5500kr, sumpen 3500, materialet 2500, pumpar 4500 och installationen 5000kr..

Säger inte att det är överpriser men antingen ska man ha obegränsat med pengar, kunna göra en del själv eller helt enkelt vara beredd att betala någon som kan..
#46 - 4 juni 2015 19:18
Mm.. går ju alltid att köra 85 högt med 15mm.. billigare än 100 högt.. 320x130x85 är ruskigt mycket burk och borde gå att få för typ 25000 limmat på plats..

Problemet är att en sådan grej lätt springer iväg om man inte kan göra en del av jobbet själv.. kan man inte det är det lätt att bänken kostar 5500kr, sumpen 3500, materialet 2500, pumpar 4500 och installationen 5000kr..

Säger inte att det är överpriser men antingen ska man ha obegränsat med pengar, kunna göra en del själv eller helt enkelt vara beredd att betala någon som kan..

Det är väll inte pengarna det sitter i utan mer vad jag ät villig att lägga ut... jag vill inte lägga 100 000 på inköp av ett akvarium, man vet ju aldrig vad som händer i framtiden och jag kan vara tvungen att flytta och inte ha möjlighet att ta med mig akvariet.... Jag hade kunnat tänka mig att lägga runt 50 som max men så klart tänker jag inte betala å se glad ut bara utan att först ha försökt att få det så billigt som möjligt....
#47 - 4 juni 2015 19:23
Måste även tillägga, jag har aldrig limmat ett akvarium tidigare och av den anledningen kommer jag inte göra det, speciellt inte när det är av den här kalibern. Vill inte ha 4000 liter vatten på golvet....
#48 - 4 juni 2015 19:32
Diozz88 skrev:
Måste även tillägga, jag har aldrig limmat ett akvarium tidigare och av den anledningen kommer jag inte göra det, speciellt inte när det är av den här kalibern. Vill inte ha 4000 liter vatten på golvet....

Nog sunt tänkande!
Inte alla som bor på 8:e våningen och limmar en 1800 liters burk själv heller... Förutom "EFBN" då....
#49 - 4 juni 2015 19:47
Hehe
#50 - 4 juni 2015 21:28
Det är iallafall vad jag kallar "ballar av stål"!!!
Sen är hans burk något utöver det vanliga... Kolla in hans tråd!
#51 - 5 juni 2015 06:31
Ooops, missat tråden helt!
Du pratar med vettigt folk här, lyssna på efbn mfl.
Hellre djup än höjd, men aldrig under 85 höjd på ett så stort kar. Sen blir det dyrt, men undrar verkligen om man kan få mera slående inredning för dom pengarna, kommer ju verkligen bli ett enda stort WOW!
Filtrering hade jag satsat på typ en 7-1000 liters sump med en fet moving bed avdelning.
Sen något annat komplement för att polera vattnet utanför sumpen, den vill du ju "aldrig" rengöra.

Återigen djupet! Mitt 960 som är metern djupt är bra mycket fetare än mitt 1225 som bara är 70.. I Luleå finns ett restaurangkar som är 270*140*90, det känns inte alls djupt i dom dimensionerna men då är det heller inte optimalt inrett för att ge en känsla av oändlighet bakåt.
#52 - 5 juni 2015 07:35
Jag kan kanske sträcka mig till max 120 djupt... tar jag mer får jag inte plats med soffan....
#53 - 5 juni 2015 14:04
Lite off topic men jag är bara tvungen..... #älslasommar
#54 - 8 juni 2015 08:39
Sofforna har anlänt... dom är gigantisk!!😧😧😧 Ibland undrar jag hur min andra hälft fungerar egentligen.... [emoji14]

#55 - 8 juni 2015 11:02
Ok. då blir det istället "Sommarorojekt "Litet monsterakvarium"
#56 - 8 juni 2015 12:26
Nja har fortfarande en meter till godo bakom.. en stor soffa kräver ett stort akvarium!;p
#57 - 8 juni 2015 15:53
Hmmm...
#58 - 8 juni 2015 15:56
Diozz88 skrev:
Hmmm...

Konstruktionen på denna typ av akvarium:
#59 - 9 juni 2015 07:55
Jag tyckte soffan var för stor.. men nu blir det en till soffa hehe.. har inte bestämt om det blir en tvåsitts eller en tre sitts ännu.. men jag har bestämt djupet på akvariumet iallafall.. 1 meter är max som jag får plats med även om jag önskat ha det lite bredare.. har suttit och kollat runt på inspirationsbilder på akvarium och hade nog eg. velat ha 1,5m men det går inte att få in...
#60 - 9 juni 2015 09:17
Hittade precis ett akvarium på rea... synd att det var lite för litet bara...
#61 - 9 juni 2015 09:43
Diozz88 skrev:
Hmmm...

Hahahahahaaaa, jag vill ha ett 15000 liter glaskar!!!
#62 - 9 juni 2015 09:45
jozi81 skrev:
Hahahahahaaaa, jag vill ha ett 15000 liter glaskar!!!

Varför inte köra på ett 27000 liter på en gång när du ändå är i farten? 15000 liter är ju lite fjuttigt[emoji14]
#63 - 9 juni 2015 09:48
Diozz88 skrev:
Varför inte köra på ett 27000 liter på en gång när du ändå är i farten? 15000 liter är ju lite fjuttigt[emoji14]

Mm, nu då du säger det!!
#64 - 9 juni 2015 10:17
Med den väggen och plånboken som du verkar ha Diozz så tycker jag att ditt 4-meterskar är lite fjuttigt ;) haha.

Hoppas du tål ett skämt :)
#65 - 9 juni 2015 13:13
Med den väggen och plånboken som du verkar ha Diozz så tycker jag att ditt 4-meterskar är lite fjuttigt ;) haha.

Hoppas du tål ett skämt :)

Haha ja helst skulle jag vilja slå ut väggen och bygga in ett monster med servicerum bakom men det får jag inte för min sambo...
Just nu har vi vilda diskussioner här hemma ang plats för julgranen Hahaha...
#66 - 10 juni 2015 04:29
Vad tänkte du för besättning?
#67 - 10 juni 2015 09:17
Vad tänkte du för besättning?

Har inte bestämt mig ännu... Finns så mycket jag vill ha och med ett stort akvarium kan jag välja nästan vad som helst... Men SA är något som jag gillar mycket så det lutar åt det hållet...
#68 - 10 juni 2015 14:27
Allrightie..
#69 - 10 juni 2015 15:48
Bara rockor, cichlor och silverarowanor, eller piffar du till det med en paima med?
#70 - 10 juni 2015 20:05
jozi81 skrev:
Bara rockor, cichlor och silverarowanor, eller piffar du till det med en paima med?

Nån paima blir det då inte.. den platsen har jag inte i dagsläget... rockorna tycker jag är störtsköna men troligen inte det heller... Kommer nog till en början bara försöka odla och få det grönt och fint.. nån mindre stimfisk i större antal för att få lite rörelse i karet, sen får vi se åt vilket håll det bär av.. om jag fortsätter med smått eller om jag går upp i storlek...
#71 - 10 juni 2015 20:12
Rovfisk är ju iofs ganska roligt men dom skitar ner så förbannat...
#72 - 10 juni 2015 21:12
Äääääähhhh!!! Rovfisk skulle göra sig bäst i den burken! Ett gäng Cichlor hade suttit fint där! ;)
#73 - 10 juni 2015 22:05
Man kan inte ha ordet monster i trådnamnet och sen ha småfisk i ;) Aja baja! haha

Och julgran är överskattat :p

Skämt åsido, det kommer bli skitbra vad du än väljer
#74 - 11 juni 2015 08:24
Äääääähhhh!!! Rovfisk skulle göra sig bäst i den burken! Ett gäng Cichlor hade suttit fint där! ;)

Jo absolut
#75 - 11 juni 2015 08:27
Man kan inte ha ordet monster i trådnamnet och sen ha småfisk i ;) Aja baja! haha

Och julgran är överskattat [emoji14]

Skämt åsido, det kommer bli skitbra vad du än väljer

Ja julgran är jäkligt överskattat. .. speciellt om man är barnlös...
Monster kommer nog att bli monster också... måste bara bestämma mig för vilken typ av monster... men jag vill ju ha en fin tank också.. inte en helt tom...
#76 - 11 juni 2015 08:53
Det förstår jag. Kommer bli skitbra det där akvariet :)
#77 - 11 juni 2015 16:09
Det förstår jag. Kommer bli skitbra det där akvariet :)

Jag hoppas verkligen det... [emoji14]
#78 - 11 juni 2015 20:21
Kolla in mitt.. går att köra stoora fiskar och fortfarande ha det harmoniskt..
#79 - 12 juni 2015 19:04
[ATTACH]76467[/ATTACH]
Säger samma!
#80 - 12 juni 2015 19:25
Eller så gör man som mig och har ett tomt akvarium med endast lite inredning i utan någon harmoni överhuvudtaget :p
#81 - 12 juni 2015 21:14
Eller så gör man som mig och har ett tomt akvarium med endast lite inredning i utan någon harmoni överhuvudtaget :p

Hahahaha!
Och jag har ett helt tomt Rio 180 ståendes i köket Jesper.... Vad månde bliva? ;) Akvarister med tomma akvarium...
#82 - 12 juni 2015 21:15
Kolla in mitt.. går att köra stoora fiskar och fortfarande ha det harmoniskt..

Det skriver jag under på! Otrolig burk! Mer imponerande i verkligheten än på bild dock!
#83 - 12 juni 2015 23:17
Hahahaha!

Och jag har ett helt tomt Rio 180 ståendes i köket Jesper.... Vad månde bliva? ;) Akvarister med tomma akvarium...

Skandal är vad det är!
#84 - 13 juni 2015 07:31
Skandal är vad det är!

Eller hur??? Du har ju iallafall en tanke med din tomma burk... ;)
#85 - 13 juni 2015 13:06
Ni får ursäkta att jag är lite dålig på att svara just nu.. högsäsong och stor festival som kommer till helgen.. mycket jobb...

Men ni har övertalat mig.. rovfisk får det bli! [emoji14]
#86 - 13 juni 2015 13:09
Måste tillägga, ett tomt akvarium är bättre än inget akvarium... Jakten efter den perfekta burken fortsätter!
#87 - 13 juni 2015 18:19
Yes!!! Nu snackar vi! ;)
#88 - 13 juni 2015 21:28
Kommer väll bli så att jag får limma det här karet själv... måste kolla så hemförsäkringen täcker vattenskada hehe....
#89 - 13 juni 2015 21:54
Njaaa... Du hade limmat förut? Skulle nog råda dig att ta hjälp att limma detta...
#90 - 13 juni 2015 22:27
Njaaa... Du hade limmat förut? Skulle nog råda dig att ta hjälp att limma detta...

Jag kommer inte limma om jag verkligen inte behöver.. men min sambos bekant vill gärna leverera glaset (så klart) men han vill inte limma karet...
har hört av mig till ännu en akvarietillverkare så får se om jag får en offert därifrån på måndag.. ska skicka en förfrågan till ett företag i holland också så får vi se vad dom säger...
#91 - 18 juni 2015 11:31
Finns det möjlighet att få rubriken rättad av en admin? När jag skrev den på telefonen så ändrades den utan att jag såg det och det stör mig... [emoji14]
#92 - 18 juni 2015 13:59
Du ska nog hinna med oro också innan det här är över ;)
#93 - 18 juni 2015 14:05

Sommar, oro och jäkt! :d
#94 - 18 juni 2015 16:48

Mr Woods skrev:
Sommar, oro och jäkt! :d

Typisk sommar.... [emoji14]
#95 - 18 juni 2015 20:10
Diozz88 skrev:
Finns det möjlighet att få rubriken rättad av en admin? När jag skrev den på telefonen så ändrades den utan att jag såg det och det stör mig... [emoji14]

Skicka ett PM till Christian så ändrar han rubriken åt dig!
#96 - 18 juni 2015 23:14
Mr Woods skrev:
Skicka ett PM till Christian så ändrar han rubriken åt dig!

Umm Christian?
#97 - 19 juni 2015 07:41
#98 - 27 juni 2015 09:41
Händer här något?
#99 - 29 juni 2015 16:24
Händer här något?

Har fått svar från en som jag skickade en förfrågan till.. men det svaret jag fick är att han va tvungen att kontakta en tredje part för att få reda på priset I optiwhite... Sen har jag inte hört något mer... Will keep you posted...
#100 - 6 juli 2015 06:58
Verkar som att alla utom jag har semester inklusive de som jag skickat förfrågningar till...
#101 - 24 november 2015 07:33
Nu är väl semestern slut?
Updates, please!

Skickat från min iPad med Tapatalk
#102 - 10 augusti 2016 12:41
Hej allihopa... Utav olika anledningar står jag fortfarande här utan akvarium... Största anledningen är dock oenighet med storleken på akvariumet.. Inte så mycket längden utan mer djupet...(arbetar på det;) )Men ett akvarium kommer det bli så småningom om men det kommer ligga på is ett tag till... Har valpar förhoppningsvis på ingång i slutet av september... Sen har jag startat ett annat projekt som måste va klart innan vintern.. Håller på att gräva damm.. Startar en ny tråd ang detta då jag behöver tips och råd.... Men som sagt monsterakvarium ligger fortfarande på is ett tag till...

Annons