Sorgmanteltetra med tjock mage

#1 - 23 augusti 2009 12:49
Sorgmanteltetran har jätte tjockmage och står mest still i växterna, kan det vara en sjukdom? Jag har matat väldigt lite de senaste dagarna bara för att se om den magrar men det har den inte gjort. Kan de vara bukvattensot? Jag har inte sett bajset och fjällen står inte ut.:confused:

/PIA
#2 - 23 augusti 2009 19:44
Den har sannolikt en inre infektion och den kommer då slå ut de inre organen tillslut...
#3 - 24 augusti 2009 14:04
Tycker du att jag skall ta livet av stackaren? [:(]
vet inte om jag är nojig men nu tycker jag en till börjar bli tjock...
#4 - 24 augusti 2009 14:17
PiaJo skrev:
Tycker du att jag skall ta livet av stackaren? [:(]

vet inte om jag är nojig men nu tycker jag en till börjar bli tjock...
Viktig att du gör täta delvattenbyten (ca20% 2-3ggr/veckan) för att sänka bakterienivån i akvariet, du kan också tillsätta 0,5dl upplöst bordssalt per 100L vatten! Se till att ge varierad kost och ha bra filtrering! Du får avgöra om den måste avlivas...
#5 - 24 augusti 2009 14:25
jag gör normalt 2-3 vattenbyten i veckan, ca 20% , jag gör ett när jag kommer hem och tillsätter salt.
Jag får kolla hur fisken mår när jag kommer hem.
#6 - 8 oktober 2009 18:12
har exakt samma problem, en av mina teror dog och nu har en av de 2 som överlevt alla attacker blivit tjock. Den som dog gjorde ungefär såhär, den vart JÄTTETJOCK och var så i några dagar, sedan ställde den sig vid en växt och inom en timme så låg den och simmade under pumpen och efter ytterligare en timma så låg den död på botten. Jag har inte mycket erfarenheter av dessa fiskar och vet inte riktigt hur man ser skillnad på om fisken är gravid eller sjuk ( nybörjare !)
#7 - 8 oktober 2009 20:12
Det kan även vara förstoppning som gör att fisken blir sådan, men oftast tyvärr med samma resultat:(.
Även om man matar med foder som tetror tar vid ytan kan göra att de sväljer luft, men då brukar de få lite konstigt simsätt av ganska klara orsaker;).

För att sänka bakterienivån är det bakteriedödande medicin som gäller, att göra vattenbyte är bara att förlänga saken. Men samtidigt ska man då helst vara säker på att det är någon bakterie som gjort fisken slut då hela karet riskerar att bli utslaget annars.
#8 - 9 oktober 2009 04:45
Tack för råden.
Jag tog bort fisken för ett tag sen och ingen annan har blivit tjock.

Annons