Att de jagar lite är rätt normalt, att de biter ihjäl en annan fisk... det har jag aldrig ens hört talas om. Det var därför jag frågade, hade de varit mycket aggressiva mot honom hade det kanske varit möjligt, men bara nån enstaka jakt... Jag tror de är oskyldiga.
Jag skulle tippa din kampis hade nån bakterieinfektion, de ger ofta öppna sår. Bortfrätta fenor tyder på just Columnaris, men Aeromonas och Pseudomonas ger också öppnas sår, så det kan ha varit nåt sånt (eller nån annan bakterie) också.
Ja, det kan ha följt med från affären, men de bakterierna finns överallt, så den kan ha fått det hemma hos dig också. Ja, det är smittsamt, men har man rent, nitritfritt, vatten, med låga bakteriehalter, så brukar inte övrig fisk smittas.
Lite tätare vattenbyten kanske vore en bra idé en tid framöver för att minska bakteriehalterna i vattnet. Tillsätter du salt? En tesked salt (med eller utan jod spelar ingen roll) per 10-liters-hink vid vattenbyte hjälper lite mot nitritgiftighet plus att Columnaris inte gillar salt, och så låga halter borde inte störa dina växter.