Sorligt, Polisen hjälpte honom inte med att få tillbaka sin gittarr

#1 - 14 mars 2012 18:29
Jag hade Tv:n på i bakgrunden för nån/några dagar sen och då var det en kille som fått sin gitarr snodd med i nyheterna, fast han hittat gitarren på Blocket så gjorde Polisen ingenting :mad:
http://www.blocket.se/vi/39165378.htm?ca=23_11
Nu får han försöka köpa tillbaka sin egen gitarr :mad:
#2 - 14 mars 2012 18:36
Så är det tyvärr idag, iPhone iPad osv har en funktion som gör att man kan spåra den i gps var den än är, och får reda på när nytt kort blir insatt osv, en snubbe blev av med sin iPad 2 men spårade den hela tiden, hem till tjuven när han använde den varje dag, polisen kunde tydligen endå inte hämta den :s

Sent from my iPhone using Tapatalk
#3 - 14 mars 2012 21:10
Fast hur vet han att det var hanns gitarr? Nu är jag inte så kunnig inom detta ämne men finns väl flera hundra likadana gitarrer. Han skriver ju inget om att den är unik eller att han tex har något på gitarren som är unikt så då kan ju inte polisen göra något
#4 - 14 mars 2012 21:28
Det finns serienummer på gitarren. Jag har bekanta som varit i samma situation då har det tagit väldigt lång tid att få tillbaka instrumentet först efter domstols beslut fick han hämta ut den tog ca 2 år tror jag svintråkigt.

Jag har god uppsyn över instrument och annat när jag är ute men jag räknar nästan med att någon gång kommer man bli av med något när det är pissepaus eller så.
#5 - 14 mars 2012 21:41
Okej men syntes det på bilderna? Efter som han anklagade en för att sälja hans. Menade att visst kan det vara stulen men bara för att någon säljer en likadan gitarren så behöver den inte vara just hans. Var så jag menade. Och kan ju vara av den anledningen polisen inte gör något då han kanske inte kan bevisa att den andre försökte sälja hanns gitarr.
#6 - 14 mars 2012 21:49
I veckans brott för ett tag sedan tog de upp ett fall där en tjej hade fått sin identitet och kortuppgifter kapade. En kille hade beställt massa grejer i hennes namn x antal 10k summor. Hon hade fått ut ip numret av ett av företagen letat reda på vem och var han bodde. Serverade det till polisen på silverfat alltså men de ville inte ta i det överhuvudtaget. Dessa miljonbrott är det tyvärr få som klaras upp och det är allt som oftast så att polisen inte tar emot en anmälan en gång.
#7 - 15 mars 2012 00:11
Fast om inte jag mins fel så kan inte en privatperson få reda på vem som äger en ip pga sekretess lagar. Jag kan få en ip och enbart spåra den till leverantören tex tele2 sedan tror jag bara polisen kan få reda på mer information. Kör själv med Tyfon så min ip är omöjlig att spåra till mig pga att Tyfon inte lämnar ut mina uppgifter pga sekretess och enda sättet för polisen att få informationen är via en domstol men när dom får ett godkännande där så har Tyfon redan raderat sin data om det ip numret så då kan dom ändå inte spåra det till mig då informationen är raderad.

Tror snarare att hon fick adressen dit varorna levererades till.
#8 - 15 mars 2012 05:50
Okej men syntes det på bilderna? Efter som han anklagade en för att sälja hans. Menade att visst kan det vara stulen men bara för att någon säljer en likadan gitarren så behöver den inte vara just hans. Var så jag menade. Och kan ju vara av den anledningen polisen inte gör något då han kanske inte kan bevisa att den andre försökte sälja hanns gitarr.

har man haft en gitarr så där länge så känner man igen den. kan va nån repa på halsen eller nån annan defekt som gör att han såg att det var hans gitarr.

polisen gör inget som vanligt för att dom inte orkar/har resurser/vill inte bry sig för att dom vill ha ett brott som ger lite creeds i tidningarna... tyvärr är det så å detta är ju bara ett av alla exempel som finns.
#9 - 15 mars 2012 05:52
Fast om inte jag mins fel så kan inte en privatperson få reda på vem som äger en ip pga sekretess lagar. Jag kan få en ip och enbart spåra den till leverantören tex tele2 sedan tror jag bara polisen kan få reda på mer information. Kör själv med Tyfon så min ip är omöjlig att spåra till mig pga att Tyfon inte lämnar ut mina uppgifter pga sekretess och enda sättet för polisen att få informationen är via en domstol men när dom får ett godkännande där så har Tyfon redan raderat sin data om det ip numret så då kan dom ändå inte spåra det till mig då informationen är raderad.

Tror snarare att hon fick adressen dit varorna levererades till.

varken privat person eller polis kan få ut en IP adress utan ett domstolsbeslut, dock så håller dom väll precis i detta nu på å försöka få igenom nån ny lag som gör att polisen ska kunna få ut IP adresser utan hjälp av en domstol. var på nyheterna för nån vecka sen har ja för mig.
#10 - 15 mars 2012 08:42
MrH skrev:
varken privat person eller polis kan få ut en IP adress utan ett domstolsbeslut, dock så håller dom väll precis i detta nu på å försöka få igenom nån ny lag som gör att polisen ska kunna få ut IP adresser utan hjälp av en domstol. var på nyheterna för nån vecka sen har ja för mig.

Jo jag har hört talas om den lagen. Men träder den i kraft kommer ju bara operatörerna förkorta lagringstiden till Ex. 30min så då måste dom fråga operatören direkt när brottet begår i princip.
#11 - 15 mars 2012 14:35
Jo jag har hört talas om den lagen. Men träder den i kraft kommer ju bara operatörerna förkorta lagringstiden till Ex. 30min så då måste dom fråga operatören direkt när brottet begår i princip.

precis. alternativt att man lägger sin IP i ryssland eller nått sånt, då kan dom ju få försöka spåra den bäst dom vill :D
#12 - 15 mars 2012 14:50
I det stora kan man fråga om polisen gör rätt någon gång.

Grov misshandel på hockeypublik, smygfilmningar i duschen, någon levde väl nyss ihop med en narkotikasmugglare?

Panikskjutningar rakt in i gym, ja det finns fler exempel. Som tur är så börjar marknaden öppnas upp för privata aktörer, likt det vi idag ser inom sjukvården. Då kommer det ta eld i röven på Polismyndigheten, det lovar jag. Fan, kan folk till 100% visa vart deras stulna grejer är borde de ju bara hämta skiten.

Tandlöst och helt odugligt!
#13 - 15 mars 2012 14:54
kan bara instämma till fullo! pinsamt å kalla det för rättssystem!

Annons