Intressant, Daniel. När det gäller sötvattensnanon så blir det ofta en begränsning gällande djur och inredning. Många tröttnar efter några år. Intressant att saltet skapar mer dynamik och att intresset hålls kvar över tid. Du ska veta att det enda salt jag haft kontakt med är i havet för egen del och aldrig prövat saltkar. Det där karet var imponerande vackert. Men vad är det som gör att saltkaret i nanoform inte blir statiskt och enahanda?
Tänker du mera växtkar så skulle jag tveklöst satsa på sött då växter med rätt gödning belysning etc. kan utvecklas hur långt som helst. Där gör ju ett mindre kar att det löpande ansandet inte tar orimliga proportioner utan det blir snarare roligt och stimulerande.
Ja så har jag både upplevt och uppfattat det, självklart begränsas man i saltvatten också men de fiskar jag tänkt hålla (om jag startar ett saltvatten) är två clowner och någon blennid, små fiskar som inte rör sig i akvariet så himla mycket, clowner är i stort stationär i sin anemon eller substitut för anemonen, exempelvis en euphyllia.
Ett saltvattensakvarium har, sett från mina ögon fler möjligheter, du kan ha fisk, koraller, sniglar, kräftor, krabbor, eremiter osv. Detta finns givetvis till sötvatten också (bortsett från korallerna?) Men det jag skrivit har mer färger och blir därför estetiskt mer tilltalande för mig.
Men... Det finns alltid ett men- ett växtakvarium med noggrant utvalda växter i olika färger och former, en belysning på precis rätt ställen och några fjärilar, som rent av kanske leker i akvariet är en svårslagen syn.
Nackdelen med ett växtkar utan sump är att man behöver se "all teknik" och det blir snabbt ganska fult när det ska stå i vardagsrummet. Ska ett växtkar startas så är Co2 ett måste för mig och det blir svårt att hålla det helt undangömt på den tilltänkta platsen.
Ett välhållet saltvattensakvarium blir en wow-faktor medans ett välhållet växtakvarium ger en mer mysfaktor i omgivningen, det ger mer ro.
Jag blir inte klok på detta, har sån beslutsångest! En start kommer inte ske förrän hösten men man vill redan nu bestämma sig så man kan gå från funderingarna till planerandet.