Sötvatten´s Flundra ?

#1 - 5 december 2003 19:03
Hej idag hade dom fått in ett flertal sötvatten´s flundror
och nu undrar jag om någon vet nåt om en sådan fisk ?
Dom var så grymt söta och inte så dyra (125:-)

Och jag kan inte hitta någon info alls om denna fisk :(
Hoppas på många bra svar :)

Mvh / Magnus
#2 - 5 december 2003 22:09
Det är ingen här som vet nåt ?
Skumt ... :/
#3 - 5 december 2003 22:31
vilken art är det?
#4 - 5 december 2003 22:55
Vår lokala butik har också nyligen fått in dessa "sötvattensflundror", de hade inte just nån annan ifo än att de verkade äta röda mygg, och att de grävde ner sig i sanden om de vart skrämda. Handlaren trodde att de skulle bli ca 10-12 cm. Helfräcka var de, men det känns inte som nån bra idé att köpa nån när man inte alls vet nåt om dem.

/ Petra
#5 - 6 december 2003 12:02
Jag vet inte vilken art..
Jepp dom är as söta, men jag håller med att det
är dumt att köpa något ingen vet nåt om :(
#6 - 6 december 2003 19:42
Jo, jag är halvtokig... eftersom jag köpte en "flundra" idag... vet inget om den, eftersom ordinarie personal inte jobbade. Den är helcool. Gav 110 spänn för den, så antagligen pratar vi om likartad "flundra"... Vet att en bekant till mig hade en "flundra" som dog efter ett par veckor, trodde att det berodde på att han hade grus i stället för sand i botten... vad vet jag?
#7 - 6 december 2003 23:39
akkko: Kul, hur verkar den vara ?
simmar den runt eller ligger den bara på botten, osv ?
Ja har fin sand i 2 av mina akvarier :)
#8 - 7 december 2003 09:36
dregg > Jo, jag pratade med flundran i morse och ... nä, flundran har legat precis under sandytan (men den syns) sedan jag gick upp i morse (1 timme sen!). Den har inte rört sig ett dugg... undrar om den är levande... ;-)
Igår såg jag bl.a. att flundran går upp till rutan och sitter där som en ancistrus, för att sedan gå ända upp till ytan - sedan tillbaks till sanden. Denna process, som tog ca 10 - 20 min, upprepades flera gånger igår. Efter nedsläckningen satt jag framför akvariet i hopp om ev. nattliga aktiviteter... men inte mycket (orkade inte sitta och glo i ett nedsläckt akvarium så länge...). Har sett den "simma" ett par gånger (dagtid), men då ändast den ska ner till sanden - ser... skrattretande ut.

Nu tittar jag till karet - och se, den har rört på sig! :)
#9 - 7 december 2003 11:48
Ok. Dom kanske gömmer sig hela tiden.. ja blir allt mer
sugen på att köpa en iaf :)
En mkt fin fisk är det iaf ..

Mvh / Magnus
#10 - 7 december 2003 11:58
dregg > jag ska prata med folk i affären i morgon där jag köpte den. Kan informera mer då. Namn, vatten/värde/cirkulation/pumpar, foder, beteende, kön, bla, bla, bla... just nu ligger den under sanden, man ser konturen på flundran och det enda som sticker upp ovanför sandytan är ett par prickar som ska föreställa ögon... Helt klart ful-sötaste i mina karar - alla kategorier.
#11 - 7 december 2003 19:35
akkko: Nice :)
Ja ska gå till min lokala shop i morron och råd fråga med..
Vilken stad bor du i ?
Jag bor i örebro ..

Mvh / Magnus
#12 - 8 december 2003 14:55
dregg > fick tyvärr inte reda på mycket av affären... j-la amatörer... Flundran äter visst matrester, kan bli 18-20 cm, (mindre i fångenskanp). "Sötvattenflundra randig" sa han och visste inte heller det "riktiga" namnet.
Flundran som dog, den som en kompis berättade om, blev visst mobbad till döds av elaka fiskar - Flundran trivs säkert bäst med fredliga fiskar. Vore kul att ha en flundra som är lika stor som en hand liggande i botten! Hur gick det för dig???
#13 - 8 december 2003 18:39
Tja akkko !!
Jag köpte en flundra idag.
Han i min akvarie shop var mycket snäll och tillmötesgående,
han ringde upp sin grosist och fråga..
den jag köpte heter typ Brachirus Orrentalis :)
Mat till den är inte helt säkert och den kan bli upp
till 24cm hitta vi på nån websida..
Ja ska kolla mer info när jag har tid :)
Men den verkar mkt seg eller död, den har legat på
samma ställe sen ca 17.40 :/ hoppas den lever !!

Hoppas att någon vet nåt om ett sådant djur :p
Mvh / Magnus
#14 - 8 december 2003 20:22
Tja igen..
Jag hitta några sidor,

http://species.fishindex.com/species_4935euryglossa_orientalis.html
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=8312

shit, max size 30cm :/
#15 - 9 december 2003 18:52
De e nog lugnt, flundran kan ligga stilla lääääääääänge. Men om du har möjlighet, titta noga kring "gäl-partiet", du kanske kan se att den "andas".
Du verkar ha schysst akvarie-shop-snubbe, folk här i Nyköping skulle aldrig göra nå't sån't, det är bara återkomma senare. Du ska ha tack för info. hittills... :-)
Min flundra är nästan uppe vid vattenytan just nu och funderar på något klurigt...
#16 - 9 december 2003 19:33
Fiskar som denna som kan gå i både salt och sött vatten brukar vara lättare att hålla i ett brackvattenkar. Om dom går i rent sötvatten för länge kan det ge hudinfektioner. Om just dessa kan få liknande problem vet jag inte, men jag skulle nog hålla dom i bräckvatten i vilket fall. Fiskarna har lättare att anpassa sig till en högre salthalt än en lägre. Lycka till med flundrorna, de verkar rätt så fräcka.
MVH
magnus
#17 - 9 december 2003 21:16
Ok men det kan bli lite svårt, iaf för mig :(
Jag har nämligen en massa pansar-malar i samma kar
och dom är väll rätt känsliga för salt vad jag har
fattat, eller det kanske är fel ?

Men min lever iaf.. det är lite synd att man inte ser mer
än ögonen på den.. den är helt ner grävd och Jette svår
att få syn på :/

Helt klart en as rolig lite krabat :)
Mvh / Magnus
#18 - 9 december 2003 22:29
http://members.tripod.com/~Boeing_Dude/floundr.html

är det en sån? var köpte du den? har letat lite grand efter en sån.
#19 - 10 december 2003 10:12
robban: nope det är inte en sån.. kolla på förgående länkar
så ser du hur iaf min ser ut :)

Dom är typ bara natt aktiva (lite synd)
#20 - 10 december 2003 11:33
Ursprungligen skickat av dregg

Ok men det kan bli lite svårt, iaf för mig :(

Jag har nämligen en massa pansar-malar i samma kar

och dom är väll rätt känsliga för salt vad jag har

fattat, eller det kanske är fel ?

Men min lever iaf.. det är lite synd att man inte ser mer

än ögonen på den.. den är helt ner grävd och Jette svår

att få syn på :/

Helt klart en as rolig lite krabat :)

Mvh / Magnus

Just därför så har jag ett stående råd: Köp aldrig någonting till ditt kar förrän du läst på dig. Det gäller både teknisk utrustning och djur/växter. Det blir onödiga kostnader om din fisk dör inom ett år.
MVH
magnus
#21 - 10 december 2003 16:05
Tropfrog >

Min går också i vanlig sötvattenkar (som dregg). Får väl se hur det går - än så länge verkar den må bra, men det kanske är bara tidsfråga. Helt klart en risk som du säger ang. vatten. Jag är helt enig i att "Om just dessa kan få liknande problem vet jag inte". Man lär sig av sina misstag...

Flundran är i alla fall väldigt fin, måste väl vara fler än mig och dregg som har såna...

dregg > förresten, den är ju schysst på grund av att det är bara två små ögon som sticker ut. Man vet inte om den knappt lever eller ej så man går en extra gång till karet - det är kärlek.
#22 - 10 december 2003 16:31
Tropfrog: du har rätt, men inget att göra nu iaf :/

Akkko: Jepp den är as ball pga detta..
sen på morron när man går till jobbet har den suttit
på rutan 2 dar i rad nu.. och den verkar kunna sluta andas
med under ganska lång tid.. då är den nästan omöjlig att se :)
#23 - 10 december 2003 16:41
Ursprungligen skickat av akkko

Tropfrog >

Min går också i vanlig sötvattenkar (som dregg). Får väl se hur det går - än så länge verkar den må bra, men det kanske är bara tidsfråga. Helt klart en risk som du säger ang. vatten. Jag är helt enig i att "Om just dessa kan få liknande problem vet jag inte". Man lär sig av sina misstag...

Man lär sig av sina misstag eller av andras. Hör gärna av er och berätta hur det går så slipper jag göra ´misstagen själv :)
MVH
Magnus
#24 - 18 december 2003 21:55
Skulle bara höra mig för om tips på vart man kan få tag på dessa "flundror"?

#25 - 19 december 2003 00:00
Akvarielagret...
#26 - 19 december 2003 14:21
Lite långt härifrån för att det ska vara möjligt. Är det den enda återförsäljaren i landet som har såna?
#27 - 19 december 2003 17:00
Hallå..
Här i örebro har minst 2 akvarie affärer flundror.
Sen vet inte jag vart du bor ??

Det är en as rolig fisk att ha.. men tänk på att du
Måste ha sand, Inte grus eller nått liknande ..
Den kan inte gräva ner sig då och det kommer att sluta
med att den dör av stress (skulle jag tro)
den ser ut att vara en mkt rädd fisk ..
#28 - 19 december 2003 21:16
Jo sand kommer det att vara i akvariet så det är lugnt. Lite sugen på någon sådan "udda-fisk" i karet som inte är en blodtörstig rackare.. har redan plågat mina stackars regnbågar i ett annat akvarie med sånt (dock inte medvetet får man väl tillägga).

Jag bor i Kalmar så i närheten där vore att föredra.
#29 - 23 december 2003 17:13
dregg - länge sen, hur går det? För mig funkar det hittills, så jag var ner i butiken idag för att skaffa en till - men då fanns det inga kvar! Köpa flundra till julklapp??
Det här med grus eller sand - i min "närbutik" (Nyköping) hade de flundrorna i ett kar med engelsk sjöstens "grus" som botten och flundrorna var nergrävda där. Så de verkar kunna komma ner även om det är grövre bottenmaterial. Men av utseendet att döma så föredrar den säkert sand - med tanke på kamouflage.
Hur går det för dig? Har du sett den äta nå'ngång? Min verkar vara mer aktiv under natten, hur är din???
#30 - 23 december 2003 20:36
skulle tro att det är en sötvattensflundra från mekongfloden blir inte så stor ca 15cm nästan omöjlig att få att äta

Annons