Sötvattensfiskar - artbeskrivningar

#1 - 10 september 2011 10:01
Hej Zoopet admins.

Skulle det inte vara möjligt att lägga in funktionen "nästa artbeskrivning, dvs att man kan klicka på en pil för att kunna komma fram och tillbaka mellan artbeskrivningarna utan att behöva återgå till resultatmenyn?

Om man nu inte är Goldmedlem så kan man hoppa till nästa icke goldfisk.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Tack!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 september 2011 10:04
Nej jag förstår nog inte riktigt. Vad menar du med "Nästa artbeskrivning"

Är det tiden du tänker på - i så fall är ju de senaste 100 listade på första sidan
#3 - 10 september 2011 10:04
god ide :)

edit:
antar att du menar om man tex klickat in på tex dvärgciklider o sen in på tex Ap.Vejita så kan man klicka vidare till nästa i listan utan att gå tillbaka till själva listan, utan direkt från ( i detta fallet) Ap.vejitas artbeskrivning
#4 - 10 september 2011 10:20
Japp, exakt så Hannes. Om jag går in på ex Acestrorhynchus falcirostris så vill jag inne på denna fisk beskrivning kunna klicka på nästa artbeskrivning och då komma direkt till Acnodon normani s artbeskrivning utan att behöva gå ut till söklistan och klicka på den beskrivningen där där.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 10 september 2011 10:49
dreas skrev:
Japp, exakt så Hannes. Om jag går in på ex Acestrorhynchus falcirostris så vill jag inne på denna fisk beskrivning kunna klicka på nästa artbeskrivning och då komma direkt till Acnodon normani s artbeskrivning utan att behöva gå ut till söklistan och klicka på den beskrivningen där där.

Menar ni då den nästa i alfabetisk ordning - eller?

"Nästa" kan ju defineras på så många sätt. Det kan vara nästa i alfabetisk ordning, det kan vara nästa i tidsordning (dvs när den las in), om man använder sökguiden så får man ju upp ett antal med resultat (menas då nästa i sökresultatet) etc. etc.
#6 - 10 september 2011 11:03
Det jag syftade på var i alfabetisk ordning men varför inte lägga in fler parametrar dvs tidsordning, nästa i sökresultat osv. Oavsett om du söker på akvarielängd, ursprung alt salthalt så kommer jue ändå fiskarna upp i alfabetiskt ordning likaledes om du går in i artgrupp osv.

Anledningen at jag frågade om det går för jag gillar att surfa runt i ex tetra beskrivningarna och tycker det då är lite bökigt att hoppa ut till resultatlistan hela tiden. Ett lyxproblem kanske men det skulle verkligen uppgradera artbeskrivningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 10 september 2011 11:37
Christian får kolla om det går.
OM det skulle gå så lär det dock bara bli en funktion som bara goldisar kan ha nytta av - eftersom det med all säkerhet inte går att separera gold resp. iche gold-arter
#8 - 10 september 2011 12:42
Kanske ytterliggare ett incitament för att bli goldis, eller hur?
admin
Christian Alfredsson
#9 - 10 september 2011 13:51
Prova att gå till fiskarna - välj sökningen på första sidan och skriv in guppy - Det kommer fram några få beskrivningar. Klicka på bilden som blir stor, du kan där trycka på höger sida.

Skulle det funka att man bara la in värden under bilden och att man bläddrade på det sättet?
admin
Christian Alfredsson
#10 - 12 september 2011 18:44
Fungerade det bra?
#11 - 12 september 2011 19:21
tycker detta låter som en yperligt bra ide.
väldigt drygt när man söker å sen ska gå tillbaka så måste man söka om igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 12 september 2011 19:28
MrH skrev:
tycker detta låter som en yperligt bra ide.

väldigt drygt när man söker å sen ska gå tillbaka så måste man söka om igen.

Så det funkar då bra när du gör som Christian skriver?
#13 - 12 september 2011 19:38
Så det funkar då bra när du gör som Christian skriver?

med den funktionen byter man ju bild?!, men de skulle kanske funka om man la in en kodning där så att om man bytte bild så kom man även till artbeskrivningen för den fisken. om det nu är så han tänkte.

de ja hade i tanke är ju att om man går in på "grupp" och sen väljer te.x malawi och sedan klickar på en fisk, läser lite om den och sedan backar ett steg så hamnar man på "första sidan" vid sökfunktionen och inte tillbaka till gruppen där man va. de tycker ja är en smula irriterande. men de kanske bara är min webläsare som kastar dit mig?
#14 - 12 september 2011 20:17
Admin - Det var inte riktigt så jag tänkte men grundfunktionen är sådan. Som jag skrev ovan så skulle det vara bra om man bara kunde trycka "nästa artbeskrivning" så hoppar man till nästa fisk/räka/djur i den alfabetiska ordningen. Som det är nu så är det lite bökigare än vad det borde vara :)

Nu är jag inte forumtekniskt lagd så jag vet inte om det kan fungera så, men hoppas kan man! Om man bara lägger in parametrar under bilden så missar man jue så mycket, typ: ägarnas kommentarer osv.

Annons