Sötvattensmuräna

#1 - 29 mars 2004 07:25
Akvarieaffären har fått hem 3 sötvattensmuränor idag..
Tänkte kanske köpa en..
En sån där som blir 15 cm eller så...

Skulle vilja ha lite fakta om sötvattensmuränor samt om dom äter upp mina andra fiskar!!??

Papegojfisk(cichlasoma sp."hybrid")
Marmor gurami(ca 10-15 cm stora)
#2 - 29 mars 2004 08:08
Den sk sötvattens muränan är en bräckvattensfisk som bara kan leva i sötvatten men då är den mycket känslig.
Det finns två arter i handeln och en av dom vet jag att den blir minst 70cm, den andra har jag ingen aning om hur stor den blir men jag kan lova dig att den inte stannar på 15cm minst 50cm skulle jag tro.
Jag tycker att det är lättast att ha dom i bräckvatten, dom jag har haft har matvägrat om dom inte får gå ensama i ett kar, så om du ska ha en så ska den nog inte ha så stökiga fiskar som cichlasoma i karet.
Då kommer det bara sluta med att den börjar matvägra och dör innom några månader.
#3 - 29 mars 2004 08:30
här har du en sida http://www.aquariacentral.com/species/db.cgi?db=fresh&uid=default&ID=0580&view_records=1
#4 - 29 mars 2004 09:26
Ok,då köper jag nog nån pleco istället ;)
#5 - 29 mars 2004 18:30
Dem fiskar som kom in idag (måndag) var inte sötvattensmuränor utan påfågels-pilnäbbar(!)
#6 - 11 april 2004 23:16
Har själv en sk Sötvattensmuräna och har den i sötvatten. Min äter som en galning. Han ger sig på allt. Han är väl ca 35 cm lång o grov som en vuxen mans ´tumme ungefär. Han har gett sig på en eldstjärt på ca 17 cm o försökt äta den. SÅ min äter som en häst o växer så det knakar. han gillar kampfisk. Smaskens. Det enda negativa är att man måste ha ett 200 liters bara till han o bara födofisk, o större kar behöver han snart. Uppemot 1000 l när han är som störst.
#7 - 22 april 2004 08:24
Hej på er...

Jag har faktiskt en sötvattensmuräna till salu. Den är 45cm. och matglad. Gråblå till färgen med ljusa prickar.
Funkar jättebra så om ngn är intresserad så lägg ett bud.

Annons