Sovande Scalare?

#1 - 10 december 2007 21:05
Hejsan! :)

Har ett par scalarer i mitt akvarium som jag haft i ca ett halvår nu. Dom har alltid vart aktiva och trevliga och "stått" och väntat vid rutan på mat när jag tänt akvariumet på morgonen.
Men nu bara för någon vecka sen så har dom börjat "sova" eller hur man ska förklara det, antingen lite undanskymt på botten eller bland växter, så när man tänder akvariumet så får man lixom vänta ett tag så dom kommer igång, för dom ser riktigt sömniga ut. Sen när dom "vaknat" så åker dom upp till ytan hur pigga som hellst och tigger mat, och dom är pigga resten av dygnet.

Är detta normalt beteende eller vad äre frågan om?:confused:
#2 - 10 december 2007 21:13
Svårt att säga men eftersom dem inte haft det beteendet förut så kan man misstänka att nåt inte står helt rätt till.. det enda jag kan komma med just nu är att var noga med delvattenbytena och tillsätt gärna aquatan i vattnet! hur står det till med filtrering? volym på kar?
#3 - 10 december 2007 21:19
200L Eheim ytterfilter som funkar finfint. Har kollat värdena idag och det finns lite nitrit i vattnet, dock inte mycket. Ska göra ett vattenbyte imorrn och se om det blir några förbättringar.
#4 - 10 december 2007 21:31
ok! men då har du kanske en lite ledtråd till deras beteende:)

Annons