Sovande växter....

#1 - 3 september 2004 12:19
När växten har dragit ihop sig på kvällen så fortsätter den ett tag efteråt att suga näring, men min fråga är (om någon vet) om växten börjar äta(morgonen) när ljuset tänds om den fortfarande är ihop fälld? eller man ska låta den sova klart & veckla ut sig först`,innan man tänder.

MVH Daniel
#2 - 3 september 2004 13:01
En växt kan max tillgodogöra sig ljus 12h har jag för mig. Därefter gynnar du bara algtillväxten. Nu vet jag inte vad det är för växter du har men tänder du belysningen så bör väl fotosyntesen sparka igång. Nu är jag ingen fena på den kemiska processen hos växter, men jag har svårt att tro att de går i dvala en längre period.

Ja, det finns säkert såna oxå...
#3 - 3 september 2004 13:39
Under fotosyntesen så tillverkas glukos som senare kan användas i mörkerreaktioner så näringsupptaget kan fortsätta.

Detta rörelsemönster tror jag triggas in i deras cirkadiska rytm till viss del men jag tror även det har att göra med att dom stänger stomata för att energiförråden är uppfyllda och dom behöver inte köra mer fotosyntes för tillfället. På samma sätt tror jag öppnandet av bladen på morgonen beror mycket på fototaxi - som också monteras in i den cirkadiska rytmen.

Det är därför växterna fortsätter röra sig som vanligt trots att ljustiderna förändras, samtidigt som rörelserna har en logisk förklaring.

Människor blid deppade när man rubbar vår biologiska klocka, så jag tycker du ska köra med timer 8)
#4 - 3 september 2004 14:35
så då påstår du att dom tar upp näring trots att deras blad är stängda? har jag fattat dig rätt.

det jag behöver veta ÄR följande..hur många timmar behöver en växt i regel vila?

ps. jo precis, använder en timer, det är därför jag vill ha reda på när jag ska sätta på tiden(när växterna vilat klart.

är det 12/12 man ska köra eller 8/16 (optimalt) (tändt/släckt)

#5 - 3 september 2004 14:39
frågan var: äter växten fastän den är ihop vid vaknandet, inte när den ska somna,
#6 - 3 september 2004 14:45
SVARA: gärna ja/nej.enkelt
#7 - 3 september 2004 15:34
Jag har fått för mig att det tar en stund.
Soluppgången triggar växterna att veckla upp bladen och exponeras bättre för ljuset. Jag tror fotosyntesmaskineriet tar en stund att hosta igång vilket sker när solen står som högst. Vid denna tidpunkt börjar det gå åt näring som man ofta försöker tima in med koldioxidgödning. Man startar på morgonen (gryning) för att höja näringen till en bra nivå när fotosyntesen drar igång på fullvarv. När man ska starta beror alltså på lutningen på koldioxidkurvan i karet. Lutningen i sin tur beror på vattenvolym, upplösning, bubbeltakt, växtmassa och växtsorter. Kanske framförallt: upplösning, bubbeltakt och vattenvolym.

I mitt kar har jag testat ut att förspänna koldioxiden med en till två timmar och har då en acceptabel nivå när växterna kommer igång och pH svängningen inte blir för stor för firrarna.
Jag har inte kunnat se att det går åt någon näring i inledande fasen då växterna mornar sig.

Att svara enkelt ja eller nej överlåter jag till någon annan.
PatrikMalmo
#8 - 3 september 2004 17:22
janne22,
frågan är omöjlig att besvara med ja eller nej. Växter går igång lite olika tidigt, och om bara möjligheten finns till artspecifika skillnader blir frågan meningslös. Det är kompromisser och experiment som gäller. Prova och se! ;)

Hilsen!!

Annons