Spegel som bakgrund?

#1 - 24 april 2009 13:27
Jag skulle väldigt gärna vilja ha en spegel som bakgrund till mitt Juwel Rekord 110. Hur ska man sätta fast spegeln? På akvariet eller på väggen det står mot?
Har sett i min akvarieaffär att det finns stenar som heter "Utah Ice" och har hört att dom försvinner i akvariet för det är ett mineral och inte en sten. Hur påverkar denna "sten" vattenvärdena?
#2 - 24 april 2009 16:04
spegel är en dålig typa av bakgrund då det stressar många fiskar! utah ice vet jag inte va det är men avger det massa mineraler så bör man nog inte ha det i ett akvarie! Mineraler finns naturligt i vattnet men om koncentrationen blir för hög så är det skadligt!
#3 - 24 april 2009 18:35
Hej

Jag har spegelvägg i mitt lilla akvarium som jag har på jobbet. Har aldrig märkt att fiskarna blir stressade av detta. Akvariet är byggt sexkantigt och spegelväggen satt där från början. I karet simmar det endlersguppy och på botten bor det räkor. Dom förökar sig fint (båda sorterna) och verkar trivas. Utah Ice har jag heller aldrig hört talats om så det låter jag vara osagt.

/B
#4 - 25 april 2009 13:11
Varför skulle en spegel stressa fiskarna? Inne i akvariet är ju väggarna lite som speglar för fiskarna, jag har aldrig märkt att dom uppför sig stressat.
#5 - 25 april 2009 13:14
Nja, väggarna (glasen) är inte som speglar, utan fiskarna kan se ut genom dessa. Däremot ser jag inga problem med att ha en spegel som bakgrund om du nu inte har kampfisk förstås:).
#6 - 25 april 2009 13:27
Har man väldigt aggressiva fiskar skulle jag inte använda spegel, har provat vid några tillfällen på ett av mina akvarier att ha som "bakgrund" på sidorutan. funkade super bra tills mina Apistogramma kom i lektagen och började attackera rutan :P
#7 - 25 april 2009 16:01
Spegel är inget att rekommendera om du har ciklider
#8 - 25 april 2009 16:01
Vi människor har inga problem för vi fattar vad speglar är men gissa hur tex en hund skulle beté sig i ett rum med spegelväggar från golv till tak!
#9 - 25 april 2009 16:29
Vem vill se den där fula som stryk saken man ser längst bak i akvariet? När man ska sitta en lugn stund vid akvariet ser man något i bakgrunden varenda jäkla gång. Vad är det? Bortglömd fisk, alger något ungarna slängt i? Justja är ju ena spegel så jag ser ju......
#10 - 25 april 2009 16:34
:d:d:d
#11 - 1 maj 2009 19:57
Inga problems för min hund. Han gick med mig in i gröna lund spegelrum.Var glad som vanligt och tittade runt och efter en stund var det jag som fick leta efter hunden, han tog en egen promenad.

åheim skrev:
Vi människor har inga problem för vi fattar vad speglar är men gissa hur tex en hund skulle beté sig i ett rum med spegelväggar från golv till tak!
#12 - 1 maj 2009 21:00
Nubi skrev:
Inga problems för min hund. Han gick med mig in i gröna lund spegelrum.Var glad som vanligt och tittade runt och efter en stund var det jag som fick leta efter hunden, han tog en egen promenad.
Nu råkar det vara så att det är förbjudet att ta med hund in på grönalund så nu hittar du nog på lite ;)
Guest
#13 - 1 maj 2009 21:39
+ att vissa hundar skiter i spegelbilder. Min hund fattar inte va en spegel är iaf.. Men katter däremot.
#14 - 2 maj 2009 17:28
åheim skrev:

Vad har du för underlag för det påståendet?
#15 - 12 maj 2009 08:09
Djur fattar visst vad speglar, om än deras inlärningsperiod för detta kanske är längre än människors. Barn vet inte vad en spegel är först, det tar dem ett tag att fatta det, men de blir inte stressade av den för det.

Exempel på att djur kan lära sig hantera spegelbilder: En hund som står och tittar in i spegeln ser ett ben komma svävande bakom det på bilden "andra hundens vänstra öra", om hunden snabbt vänder sig om och hugger efter benet (inte ett mänskligt ben dvs...) så har djuret fattat. Min polares hund har i alla fall lärt sig detta, och den är inte speciellt ovanligt smart i andra hänseenden. Om en hund kan så kan nog en fisk med, om än det inte märks lika tydligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 12 maj 2009 08:26
Kontentan av ursprungsfrågan (som en del också rerdan svarat på).
Använd absolut inte någon spegelvägg i akvariet om man har revirhävdande fiskar i akvariet - de kommer att bli väldigt stressade.

Annons