Spelar storlek på sand roll för växter mm?

#1 - 29 september 2008 19:50
Hej har nu tjyvläst här till å från men nu är dax att börja planera för mitt kommande akvarium. ej klart var det blir ännu.

Men fårgan angående sand är, spelar storleken på sanden roll för bakterier/växter mm? är gruset lättare att få fungerande? hoppas någon förstår min fråga. är helt ny inom detta men trollbunden redan.

Mvh
Erik Wass
#2 - 29 september 2008 20:49
Välkommen till Zoopet! :)

Vad gäller sand/grus brukar väl regeln vara att för finkornig sand kan ge problem med för låg cirkulation i materialet med lite problem som att det samlas svavelväte(?) och att rötterna inte mår bra. Men med det sagt så finns det ändå gott om akvarier med friska växter och rätt finkornig sand (1-2mm).

Sten (4-8+ mm), grus (2-4 mm) eller sand (0-2 mm) spelar nog inte allt för stor roll utan ta det du tycker ser snyggt ut. Sand med allt stenmjöl kvar (mindre än runt 0.5-1 mm) kan nog packa ihop och dessutom virvla omkring så det ska man iallafall undvika. Men sand/grus man köper har inte så fina partiklar hursomhelst
#3 - 29 september 2008 21:44
tackar för den infon. så jag kan kolla på det som för mig ser estetiskt rätt ut är okej.. Kanon det! nu har jag ännu ett steg i färden mot ett akvarium klart!

TACK å bock!

Annons