Spigg och...? Eller?

#1 - 26 juli 2006 10:23
Nu kommer jag med fler arter som jag inte ser vad det är:

http://www.blocket.se/vi/8415209.htm?ca=5_s

Har mailat annonsören och frågat men ifall jag inte får något svar så lägger jag hit länken okså.

De små ser nästan ut som spigg, gör de inte? Vet någon om man kan få tag i sån fisk till akvarum?

De stora fiskarna på bilden då? Vad kan det vara?
#2 - 26 juli 2006 10:45
Spigg & mört. Javisst kan man få tag i såna till akvarium, fast man får förstås fånga dem själv...
#3 - 26 juli 2006 11:53
Jasså det är mört asså?

Hmm.. Väldigt intressant. Tror jag slänger ut en ny tråd om detta. Tack för svaret!
#4 - 26 juli 2006 14:41
Jag har förstått att du är erfaren när det gäller hållning av svensk fisk, Azur.
Sökte en massa på forumet.

En liten grej jag undrar bara. Hur ska man göra med vattnet när man tar in dem från sjön till akvariet? Bara som vanlig inkoppning eller är det bra/dåligt att ta en del vatten från sjön?

Sen, vilken är bästa storleken att ta in dem? Riktigt små yngel eller lite större?

Nåt annat man behöver tänka på?
#5 - 26 juli 2006 14:48
Bara som en vanlig inkoppning. Behöver inte ta något sjövatten. Att dom vuxit till sig lite är bättre än riktigt små yngel. Om det är något annat att tänka på beror på vilka arter.
#6 - 26 juli 2006 15:34
Okej..:)

mm... det är mest mört jag är sugen på. Och spigg. Min pojkvän insisterar på att han vill ah abborre så det blir det väl kanske också.

Nu fick jag mail av killen och han skriver att den stora fisken på bilden är en id. Den var hemskt fin. Någon som har erfarenhet av id? Går det att få tag på i östersjön?

Visst är det bra att ha lite över neutralt ph, för övrigt?

Fan vad roligt med svensk biotop! :D

Oroar mig lite över värmen bara.. Min lägenhet ha varit ganska varm i sommar. Men där jag planerar att ha 960-literskaret kan jag ju ha fönstret öppet iaf. Åsså får det bli kraftfulla pumpar. Akvariet kommer att vara öppet men tänkte inte fylla det hela vägen upp. Mörtarna gillar att hoppa va?

Har ingen brådska med att ta in nån fisk nu. Tänkte låta mina regnbågsyngel växa upp i det stora när jag har köpt det och få iväg dem först.

Visst var det runt april som var det bästa tiden att ta in fisk?
#7 - 26 juli 2006 16:02
[quote=Terato]En liten grej jag undrar bara. Hur ska man göra med vattnet när man tar in dem från sjön till akvariet? Bara som vanlig inkoppning eller är det bra/dåligt att ta en del vatten från sjön?[/quote]Vanlig inkoppning. Sjövatten behövs inte.

Sen, vilken är bästa storleken att ta in dem? Riktigt små yngel eller lite större?
Ungfisk är bäst. Inte jättesmå yngel, de är känsliga och svåra att mata (fast jag har fött upp mört från yngel på 8-10mm, så det går), och inte helt vuxen fisk, som har mycket svårare att anpassa sig till akvarium. Fast vad gäller spiggen har du nog inte så mycket val - där blir det vuxen fisk.

Det enda annat att tänka på är att det faktiskt är riktig fisk, och behöver lika bra omvårdnad, vattenkvalitet & utfordring som vilken vildfångad köpefisk som helst. Jag säger bara det för att jag märkt att folk har en tendens att försöka hålla svensk fisk under förhållanden de aldrig skulle försöka hålla "vanlig" akvariefisk.
#8 - 26 juli 2006 16:04
Klart det är bäst när det är hyfsat varmt ute men går när det är kallare oxå, längre inkoppning då. Har tagit in fisk i oktober. Svårt att säga art på hans bild men ögonen ser röda ut, då är det mört Mörten överst id underst. Abborren växer mycket fortare än dom andra så skaffa mindre abborrar än dom andra isf. Har du inga täckglas? Normal rumstemp är ingen fara. Vattenvärdet spelar ingen större roll. Finns i östersjön men bara ut och meta annars i någon sjö.
#9 - 26 juli 2006 16:10
[quote=Terato]Nu fick jag mail av killen och han skriver att den stora fisken på bilden är en id. Den var hemskt fin. Någon som har erfarenhet av id? Går det att få tag på i östersjön?[/quote]Kan vara en Id. Det är mycket svårt att se skillnad på Id och Mört. Ja, id finns i östersjön, men är inte alls lika vanlig som mört.

Visst är det bra att ha lite över neutralt ph, för övrigt?
Japp. Helt perfekt.

Fan vad roligt med svensk biotop! :D
Japp!

Oroar mig lite över värmen bara..
Det är inte så där enormt kritiskt med just mört och abborre och id och spigg, men kan du hålla temperaturen under 27-28 grader uppskattas det säkert.

Mörtarna gillar att hoppa va?
Japp.

Visst var det runt april som var det bästa tiden att ta in fisk?
Går bra året runt, men sommarhalvåret är nog enklast. Har tillochmed tagit in mört och abborre i december (vattentemperaturen fick stiga över ett par dagar).
#10 - 26 juli 2006 16:28
Klart det ska vara svenska fiskar. Sen finns det dom som inte behöver meta upp dom utan bara behöver håva upp ur inloppsfällor till dammar. En del har det bra.
#11 - 26 juli 2006 20:20
Verkar ju inte allt för svårt det här. Jag trodde det var mycket mer besvär med att hålla svensk fisk. Inte alls att dom ska tåla mycket mer, det kan jag inte förstå att folk tror. Snarare att de ska vara känsligare. Det är en uppfattning jag har fått. Sen att det var nödvändigt med kylare.

De såg ju hemskt lika ut. Spelar ingen större roll vilken man får tag på.

Har alltid letat efter fisk som ser ut som typ mört. Är väl barnminnerna från sjön som egentligen satte igång akvarieintresset som spökar. Hade cigarrhajar ett tag. Jättefina fiskar. Men de växte ju ur akvariet och sen tog det väldigt lång tid att hitta någon som kunde ta dem. Så efter det ville jag inte ha några fler fiskar som växer ur akvariet. Det är ju toppen med att hålla fisk från våra vatten. Att man kan lämna tillbaka dem i samma vik igen när de blir för stora.

Tänkte ha akvariet öppet och växter bara på landdelen. Hade tänkt mig en 30- 40 cm högt vatten. 960- litrarna är ju 60 cm höga. Alternativt har jag täckglas bara i framkanten så att växterna kan växa upp övanför akvariet men fiskarna inte hoppa ur! Det här kan bli läckert! [:-83]
#12 - 26 juli 2006 20:47
Tänk på att aborren är en rovfisk som gärna äter de som är lite mindre än sig själv.
#13 - 26 juli 2006 21:04
mm.. man får hålla koll så de inte drar iväg..
#14 - 26 juli 2006 21:09
Jo abborrarna växer fort och en del kan bli riktigt griniga mot resten i akvariet så dom blir stressade. En kortsnutt på ett stycke grinig borre, höll på så mer eller mindre hela tiden. http://s67.photobucket.com/albums/h281/erihal_2006/?action=view&current=MVI_2874.flv
#15 - 26 juli 2006 23:36
Ja för tusan, abborrar kan få värsta ciklid-attityden. Displays, liplocks, och i värsta fall slagsmål (som i akvarium kan vara till döds). Hela paketet.
#16 - 26 juli 2006 23:46
Men något roligt ska man ju ha att titta på. ;) Jag hade små 15 cm Id i ett 600 liters kar för säkert 20 år sedan, och de simmade bara fram och tillbaka. Då var det roligare med Abborre som matades med småfisk[B)] .
Det svåra var när jag skulle släppa ut dem igen, och att fånga Id som far fram som torpeder i vattnet var inte det lättaste.
#17 - 27 juli 2006 02:53
Kanske ska nämna att självklart flyttade jag den abborren så det vart lugn och ro för dom andra stackarna.
#18 - 27 juli 2006 06:44
Ja, man får väl som sagt hålla uppsikt.

Hade världens elaka boesmaniregnbåge som jagade alla andra hanar och honor och ställde dem i ett hörn. Han var ganska stor jämfört med dom. Så fort de rörde på sig jagade han dit dem igen. Han bets och härjade. Han fick flytta till en kompis 1200- liters akvarium med stora ciklider och då blev han lugn. Tror faktiskt han mår bättre där! Dessutom är den ägaren mer än generös när det gäller mat så han lär väl bli en best!

Fan vad roligt att se filmklipp eriahl. Nu ser man hur vackra de är och hur fint dom rör sig. (trots den lite stingsna abbrren).Skulle bli hemskt glad om ni har fler bilder eller filmer att dela med er. Var inne på Azurs hemsida också men hittade inte mkt på svenskfiskfronten.
#19 - 27 juli 2006 07:45
Riktigt proffsfilmat.... Men man ser ju vad det är ändå. En bild till, toppkvalitét såklart
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 27 juli 2006 07:56
Angående mört så har jag för mig att någon på Universeum (stort offentligt akvarie i Göteborg) nämnde att dessa var väldigt svåra att hålla vid liv. De var väldigt mycket känsligare än t.ex. gädda, abborre, regnbåge etc. som de också har där
#21 - 27 juli 2006 08:04
Har oxå hört många som säger att mört är hur känsliga som helst. Kan bara inte förstå varför. Har aldrig haft problem med mört. Kanske beror på hur dom fångats och hantering innan dom kommit till akvariet? Blir en till abborre då Trycker in en bjässe oxå Bjässen väger 10-15gram
#22 - 27 juli 2006 09:37
Hittade en till filmsnutt med samma snälla abborre. Måste ju visa vem som bestämmer http://s110.photobucket.com/albums/n113/erihalt/?action=view&current=MVI_2875.flv
#23 - 27 juli 2006 11:19
[quote=Kjell Fohrman]Angående mört så har jag för mig att någon på Universeum (stort offentligt akvarie i Göteborg) nämnde att dessa var väldigt svåra att hålla vid liv. [/quote]Min gissning är att de tagit in vuxen mört. Min erfarenhet är att vuxen mört, större än sisådär 10-15cm, har väldigt svårt att anpassa sig till ett liv i fångenskap - de blir stressade, och för minsta lilla grips de av panik och simmar in i saker och skadar sig (och får infektioner & svamp). Ungfisk däremot är lika stabila som vilken akvariefisk som helst.

Tittade igenom mina anteckningar om mört, och såg en sak man kanske bör veta om dem: de äter växter. De betade t.ex. helt ner min Crinum. Däremot rörde de inte Vallisneria.

Ett par andra fiskar jag varmt kan rekommendera är nissöga (förmodlien vanlig i vegetationsrika vatten i nästan hela södra sverige, fast man nog aldrig ser den utan att verkligen leta efter den) och gärs (mycket vanlig i hela sverige). Nissögat är den svenska varianten av kinesisk väderål, och gärsen är i stort sett en mindre och snällare variant av abborre. Gärs går till skillnad från abborre bra ihop med småfisk.
#24 - 27 juli 2006 12:06
Finns en nackdel med nissögon att dom gärna gräver ned sig och bara har huvudet som sticker upp om dom får finkornig sand. Gärsarna kan ha svårt att hinna med att äta eftersom dom är så sävliga av sig om dom går med livliga fiskar. Annars är gärsen lite småtrevlig.
#25 - 27 juli 2006 12:25
Eriahl: Du har inte nån bra bild på en gärs? Jag upptäckte att det inte verkar finnas ett enda snyggt foto på en glad & levande gärs på nätet. Alla bilder jag hittat visar antingen lik eller skräckslagna exemplar i fotoakvarier.
#26 - 27 juli 2006 12:39
Tror inte detmen får välan kolla. Men dom är rätt fina när dom är lagom gödda och inte så gott som lik som du säger.
Hittat bild på en av fällorna hitills kan ju gå gärs i den eller så är det en överraskning som kommer upp när man håvar
#27 - 27 juli 2006 17:11
Väldigt vacker snok. Det är inte så ofta de har så där distinkt teckning, med prickar längs kroppen och svart bård på de gula nackfläckarna.
#28 - 28 juli 2006 06:05
Kan vara gärs, lite osäker.
#29 - 28 juli 2006 20:08
Härligt med alla bilder och filmer. Godis.. :)

Vilken tur att jag inte ska ha några växter i vattnet då, om mörten är så glupsk. :P
#30 - 14 augusti 2006 20:14
Mina mörtar eller fd, gäddan åt nämligen upp dom.

#31 - 14 augusti 2006 20:20
[quote=eriahl]Kan vara gärs, lite osäker. http://i110.photobucket.com/albums/n113/erihalt/love.jpg[/quote]

Det där är väl nå´n typ av lax?
#32 - 14 augusti 2006 20:29
[quote=Micke_A]Det där är väl nå´n typ av lax?[/quote]

Ironi: D
#33 - 14 augusti 2006 23:06
Micke A: Hehe
landstrykeren: Är det en gammelgädda på 15 gram ungefär
#34 - 14 augusti 2006 23:59
[quote=eriahl]Micke A: Hehe
landstrykeren: Är det en gammelgädda på 15 gram ungefär[/quote]
Nej, den är ännu mindre, men den är tyvärr död, den hoppade över kanten: (

Annons