Spindeln som inte är ett terrariedjur

Guest
#1 - 23 juli 2008 13:47
raderat
#2 - 23 juli 2008 14:33
Det är en hane av Korsspindel.
#3 - 23 juli 2008 14:44
Nästan så fet att du borde behålla den och skaffa ett terrarie till den :)
Guest
#4 - 23 juli 2008 15:04
raderat
Guest
#5 - 23 juli 2008 15:06
raderat
#6 - 23 juli 2008 15:08
Jamen sånt är kul ju. Det finns oerhört mycket man kan nörda med. Själv har jag haft allt från myrfarm till dinosaurieväxter
#7 - 23 juli 2008 15:25
Nördvarning helt klart. Har matat med mysis bland annat när fiskar fått det. Gick ner det oxå. Sätter dit mysis i nätet och sen rört den bara lite lite med en mjuk pincett eller annat tunnt och mjukt. Så nördligan leds av vem? Målfoto kanske. Ser ut som lite vätskebrist men får han mat ordnar ju det sig.
#8 - 23 juli 2008 16:07
I mitt kök hade den inte blivit långvarig :(
Har ingen större förtjusning för spindlar inte......läbbiga grejer det där.
#9 - 23 juli 2008 16:15
Håller fullständigt med, spindlar är döäckligt [B)]... å det är NU de kommer, ÖVERALLT.
#10 - 23 juli 2008 16:26
Jag har fått för mig att de är smarta varelser. De sitter upp i taket i ett hörn och betraktar en. Skulle inte förvåna mig om de egentligen är utomjordingar som försöker ta över vårt medvetande. Spindlar är märkliga varelser.
#11 - 23 juli 2008 16:40
aelva skrev:
Jag har fått för mig att de är smarta varelser. De sitter upp i taket i ett hörn och betraktar en. Skulle inte förvåna mig om de egentligen är utomjordingar som försöker ta över vårt medvetande. Spindlar är märkliga varelser.

detta hjälper INTE min spindelfobi direkt..
QardinalE
#12 - 23 juli 2008 21:14
aelva skrev:

He he, ja det kanske är ngt sådant spindlarna sysslar med:D.

Iofs så ser den ganska schysst ut att ha som nytt husdjur, sköter hon den lika väl som fiskarna och växterna så kommer den att stortrivas:p;).
#13 - 23 juli 2008 22:49
Försök få tag på en Tegenaria gigantea, källarspindel, det är biffiga grejer det......
Guest
#14 - 23 juli 2008 23:28
raderat
Maffia666
#15 - 24 juli 2008 06:36
Mumin skrev:
Försök få tag på en Tegenaria gigantea, källarspindel, det är biffiga grejer det......
Det är de verkligen!! Har en del sådana ute i garaget, och en och annan i källaren. Men som tur är så tar en utav katterna spindlarna om han hittar en.
#16 - 24 juli 2008 22:09
Ibland när jag stött på någon seg lite skrynklig på bakkroppen har jag satt den i någon burk. I med pyttelite/lite vatten beror ju på storleken. Sen lutat burken dom ska ju inte simma och det har slurpats och slörpats så traskar dom oftast på glada igen.
Guest
#17 - 24 juli 2008 22:21
raderat
#18 - 25 juli 2008 00:38
*rys*
Guest
#19 - 25 juli 2008 15:05
raderat
#20 - 28 juli 2008 13:51
Anettejt skrev:
Ja nu blir det kanske målfoto? :D

Men sörplade det gjorde han...:)

http://user.tninet.se/~xnc826k/SP2.jpg

Fy, för! Hur kan du vilja ha det där i köket?! [:-124]

För övrigt tycker jag att spindlar verkar vara ganska tröga. Vi har en hel hög med "långbenspindlar" i tvättstugan, som bara sitter där. Möjligtvis att de kryper runt litegrann ibland. Kan inte låta bli att förundras av att de överlever, vad lever de liksom på? Tvättmedel? För det är allt som finns där, plus en massa ludd förstås. :confused:
#21 - 8 augusti 2008 00:42
Hahaha, vad gulligt! Hade jag också definitvt gjort om jag hittat en inne!

Hur går det för imse annette?
Guest
#22 - 8 augusti 2008 01:27
raderat
#23 - 8 augusti 2008 05:35
Spindlar är på min topp två skräck lista, ser jag en spindel skriker jag som en kärring ungefär, och tar sedan närmsta föremål och oskadliggör monstret med. ;P
#24 - 10 augusti 2008 16:54
[COLOR=blue]Spindlar är något av det vidrigaste, tätt följt av skorpioner...[/COLOR]
[COLOR=blue]Vi har enorma fuktspindlar i detta huset och man är inte så tuff när man inser att de finns i ens nytvättade jeans :p Klockan var 07.00 när jag upptäckte det... Klockan 07.01 var alla i huset vakna. Jag har aldrig sett så stora monster[:-63][/COLOR]
#25 - 10 augusti 2008 17:36
Jag har enorma, svarta, supersnabba och superskygga spindlar utanför husknuten, har hört namnet jaktspindel eller jordspindel på dem. De har inte så jättetunna ben och ganska kraftiga ben... Stora som ett barns hand... Vad kan det vara, typ 5 cm i diameter..

Jag tror att jag har blivit biten på natten några gånger av vad jag misstänker vara spindlar. Min farmor sa envist att om det finns mycket spindlar i huset och lite mat så tar de en tugga av en när man sover... Det låter helt sjukt men jag har faktiskt haft konstiga bett som påminner om myggbett men inte exakt lika... Vad tror ni?!
Brr, här hemma blir de inte gamla... :)
#26 - 10 augusti 2008 17:48
Nej för fan det är rätt. Bara smäll dom xD
#27 - 10 augusti 2008 21:11
Tror inte risken att bli utsatt för ett sas stycke gourmetsmakprov är stort när man sover. Kanske kärrspindlar? Man klappar inte ihjäl spindlar jue. Blir regn då så många måste ha klappat till här i trakterna
#28 - 10 augusti 2008 21:31
eriahl skrev:
Tror inte risken att bli utsatt för ett sas stycke gourmetsmakprov är stort när man sover. Kanske kärrspindlar? Man klappar inte ihjäl spindlar jue. Blir regn då så många måste ha klappat till här i trakterna

Farmor var rädd för spindlar och när jag visade upp vad jag hade fångat i en glasburk så ville hon nästan åka hem. En gång frågade jag varför och då berättade hon att de hade flyttat till en ny stad när min pappa var bebis och fått en lägenhet i ett torn efter en skitig kärring. Lägenheten kryllade av spindlar och fast farmor städade så fanns det en massa spindlar i sprickor och vrår. Hon hade städat lägenheten så grundligt att det inte fanns mycket för spindlarna att äta och hon menade envist att hon inte kunde släcka lampan när de sov för då kom spindlarna fram och bet bebisen. Jag skulle ha kallat det inbillning om min farmor inte varit en så jordnära människa...

Ja, ja... Hörde även från en bekant att undersökningar visar att vi sväljer spindlar när vi sover. Att de dras till saliven i våra munnar för att de är törstiga och att vi då sväljer dem.. Vi skulle svälja si och så många i snitt per år... Bläää.. Testade på sambon att killa honom i mungipan och då började han att vifta och klia sig så jag köper inte det riktigt.. Det är nog en skrämselskröna, tror jag... Vad tror ni??? :)
#29 - 10 augusti 2008 21:51
Finns det inte mycket annat så äter den starkare upp den svagare spindeln. Trevliga krabater. Spindelbetten känns väldigt konstigt.
Guest
#30 - 10 augusti 2008 22:24
raderat
#31 - 11 augusti 2008 10:43
Hur katten kan man vara rädd för något så litet som en spindel? Ja säg det, men det är just vad jag är!

[CENTER][:-58][:-58][:-58][/CENTER]

Jag vet att det inte är speciellt klokt, för spindlar varken bits eller äter människor... men lika förbenat tycker jag de är hemska. Faktum är att jag äter inte räkor om jag måste skala dem, för de har spindelben... detsamma gäller kräftor, som jag inte äter överhuvudtaget pga deras spindel utseende.

Att vara rädd för spindlar är inget man skryter med i bekantskapskretsen... för då kommer de med det ena exemplaret värre än det andra och sticker under näsan på en. "Titta så söt den är!" och jag står där stel som en pinne och får nästan inte luft... vilket följs av hjärtklappning och bendarr. Så snälla, ni som gillar spindlar... sätt dem inte under näsan på folk som inte själv sagt att spindlar är fina djur.

Jag vet att mitt beteende är löjligt och ologiskt, men vad hjälper det... jag har varit sådan sedan jag var liten. Trots det har jag mage att kalla mig djurvän (en o annan spindel har jag haft ihjäl, men oftast skötter katterna det... för det är inte lätt att slå ihjäl något på tre meters avstånd)...
Guest
#32 - 11 augusti 2008 12:24
raderat
#33 - 11 augusti 2008 13:07
På den tiden jag nästan bodde granne med mamma fick hon den stora äran att bära ut dom (med stränga order om att bära ut och inte ha ihjäl!). Nu är inte det möjligt längre "-Köra två mil för att lyfta ut en spindel? Är du inte klok?" Nej, det säger hon inte, men jag skulle skämmas att bara fråga...

Jag har flyttat en (med hacka) i trädgården för ett tag sedan. Den (korsspindel dam) satt brevid vattenkranen och det gick ju bara inte... Numer sitter den under köksfönstret och där har den suttit i två veckor (kors i taket. De brukar flytta tillbaka jättesnabbt). Problemet är att rätt vad det är lär nätet krylla av bebisar [B)]...
#34 - 11 augusti 2008 23:02
Du ser när dom fixat till en äggkokong ser ut som en klump i nätet. Hon vaktar den tills ungarna kläckts så då får du ev höra tassandet av småsmå fötter på golvet. Du kan ju flytta henne med burkmetoden en bit ut bland träd eller buskar ist
#35 - 21 augusti 2008 20:20
Spindlar

Enligt någon forskare, minns ej vilken, är vi aldrig mer än 3 meter ifrån en spindel
#36 - 21 augusti 2008 20:34
Kan nog stämma. Backspegeln vek sig när jag körde bil idag. Japp. En gigantisk spindel på säkerligen 3mm ändrade läge på spegeln när den svingade sig som Tarzan. Snabb som 17 men blev utsläppt efter snygg infångning med ena handen.

Annons