spräningsarbeten-klarar akvariumen det?

#1 - 30 augusti 2005 10:31
Nästa vecka ska de börja med sprängningsarbeten utanför vårt hus (det ska bli nya bostäder). Och igår slog det mig att mina akvarium kanske inte klarar vibrationerna. Är det någon som har en aning eller som har varit med om detta?
På måndag kommer de att utföra besiktning av lägenheten. Har ett 150 L och ett 120L. Hjälp-vad göra!!!!!!!!????????????
#2 - 30 augusti 2005 11:01
Oops. Vad göra? Jag skulle sänka vattennivån och hoppas på det bästa. Eller hellre inackordera mina fiskar hos nån kompis eller nån zoobutik som är villig att hälpa till.
#3 - 30 augusti 2005 11:29
När de sprängde vid mitt hus (för ngn underjordisk reningsanläggning för dagvatten) kände man visserligen att hela lägenheten darrade till, men för akvariets del var det inte värre än när någon går tungt intill det. Jag skulle inte vara orolig, men det låter klokt att sänka vattennivån.
Om du ändå vill evakuera dina akvarier, tänk på att sprängningar ofta drar ut på tiden. "Mina" sprängare fyrade bara av en salva om dagen. Resten av tiden grävde de väl. Eller gjorde mätningar. Eller fikade.
#4 - 30 augusti 2005 13:28
snacka med snubben som gör besiktningen om det.
h*n kanske har nåt vettigt å säga om det.
#5 - 30 augusti 2005 13:35
Det skall de göra hos mig också. Kanske också bör tänka på detta.
#6 - 30 augusti 2005 15:05
Ska nog ta och prata med de som ska besiktiga lägenheten på måndag. Men har nog bestämt mig för att låta någon låna dem ett tag. För det är stora massiva berghällar som ska bort, och det är precis utanför v-rummet där akvariumen står. Problemet är nu vem som kan tänkas förbarma sig över mina kar+invånare. Får ringa runt släkt och vänner ikväll. Jaaa hmmm har man inte problem, så skaffar man sig.
#7 - 30 augusti 2005 19:30
Det borde inte vara något problem. Tänk på att det är många som har akvarium i jordbävningsdrabbade områden som Japan och Kalifornien.
#8 - 30 augusti 2005 23:30
dgglof

Haha, skojar du med oss eller? Man har ju hus i Japan och kalifornien också...Det är jordbävningar där, men det rasar ju för det :).
#9 - 31 augusti 2005 07:18
Det enda som händer är att det skakar till lite en liten stund. Sen är allt frid och fröjd igen. Sänk vattennivån lite, och oroa dej inte.
#10 - 31 augusti 2005 07:26
Tack Bosse.J. Men detta är säkert en dum och självklar fråga: men varför ska jag sänka vattennivån? För att trycket blir mindre? eller kanske rent av det blir mindre mängd vatten på golvet om det spricker? Hur mycket ska jag tömma?
#11 - 31 augusti 2005 07:41
om det skakar och du har vattennivån alldels i överkanten så kan det rinna över. Någon annan åtgärd tycker jag inte du behöver göra. sänk några cm bara så det inte skvalpar över. Jag är ganska säker på att det inte rör sig mer på ytan än från utblåset från filtret.
#12 - 31 augusti 2005 07:49
Tack för alla svar. Det blir så att akvariumen får bo kvar hemma.
#13 - 3 september 2005 11:19
färdigsprängt?
#14 - 9 oktober 2005 06:11
Tänkte bara tala om hur det har gått. De spränger fortfarande och ska hålla på till slutet av nov (4-5 ggr om dan). Det ända som inte är ett dugg påverkat av detta är mina 2 kar. Hade sänkt vattennivån i början. Men har den på normal nivå nu. Det händer inget. Det är BARA jag, barnen och katterna som håller på att bli tokiga. De börjar kl: 6.15 med att hacka och borra i berget och går hem ca 18.00 där emellan håller de på konstant. Ville bara klaga lite.
#15 - 9 oktober 2005 07:08
[font=Comic Sans MS][color=blue]Fan när dom gjorde om vår altan utanför lgh. så körde dom med en "padda"modell större som vibrera mer än nåt annat jag varit med om och då stod mitt 540 kar 1 ½ meter från altanen.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Det vibrerade så jäkla mycke så ett täckglas sprack och trilla ner i akvariet så när jag kom hem efter en tur i affären så låg det glasbitar i karet och en av mina diskusar hade skurit sig en del.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Inge kul alls men som tur är så höll allt trots det skakade grymt.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Man kom undan med blotta förskräckelsen från den händelsen.[/color][/font]
#16 - 9 oktober 2005 07:10
ja det är ju ett j-vla sätt att hålla på sådär. Jag är i branchen själv. Inte bergspängning men borrning och pålning. Och vi får aldrig börja före 7.30 och aldrig hålla på längre än 17.00 när vi är i beyggda områden. Så är det runt gbg iallafall. Förstår att du håler på att bli tokig.
#17 - 9 oktober 2005 13:34
[QUOTE=Bosse.J] Och vi får aldrig börja före 7.30 och aldrig hålla på längre än 17.00 när vi är i beyggda områden.[/QUOTE]

jag har varit inne i entrepenad / anläggning ett tag. klippte gräsmattor inne i centrala stan 19-23 en gång. folk blev som galna. slängde krukor å flaskor på mig :(. det är inte lätt även fast kommunerna ibland godkänner arbeten utöver den sagda tiden.
#18 - 9 oktober 2005 14:04
[QUOTE=Wracker1][QUOTE=Bosse.J] Och vi får aldrig börja före 7.30 och aldrig hålla på längre än 17.00 när vi är i beyggda områden.[/QUOTE]

jag har varit inne i entrepenad / anläggning ett tag. klippte gräsmattor inne i centrala stan 19-23 en gång. folk blev som galna. slängde krukor å flaskor på mig :(. det är inte lätt även fast kommunerna ibland godkänner arbeten utöver den sagda tiden.[/QUOTE]
Jag hade oxå slängt krukor på dej om du klippte gräs kl. 23 utanför mitt hus. hehe
#19 - 11 oktober 2005 07:30
Jag hade nog slängt mer än krukor. De får inte börja före 7.00 här, men det s****r de i. Första veckorna började de borra 5.30. Jättekul är det, att bli väckt varje morgon. Tänkte skriva ett mail till HSB.
#20 - 11 oktober 2005 12:01
[QUOTE=jny]De börjar kl: 6.15 med att hacka och borra i berget och går hem ca 18.00 där emellan håller de på konstant. Ville bara klaga lite.[/QUOTE]
Och jag som tycker det varit jobbigt hemma hos mig, där de har gjort om alla balkonger på hyreshuset. 5 rader och 7 våningar. De började 7.30 och slutade före 16. Men där emellan hade de många raster.. Var värst att man blev väckt. (Var hemma sjuk)
Om jag bara hade en liten del av det du har, tycker jag synd om dig... Skulle åka på semester, men det kan man ju heller inte bara göra..

Annons