Spricka eller repa??

#1 - 29 november 2004 18:59
Idag upptäckte jag något som liknar en spricka alternativt en repa i mitt akvarium i övre vänstra hörnet på framrutan (är välvd).
Längden på sprickan är 16mm och något djup går inte att mäta, man bara känner med nageln ungefär som en repa.

Akvariet är bara 4 veckor och vad jag vet har jag inte orsakat nån mekanisk åverkan som skulle kunna ge en repa så därför är jag lite orolig att det är en spricka.

Någon av er kunniga akvarister som har någon aning om vad som är mest sannolikt, spricka eller repa, eller hur jag ska kunna ta reda på det?

Gå in på för att se en bild (inte så tydlig men det är inte så lätt att fotografera så att det blir bra):

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/repa_liten.jpg

#2 - 29 november 2004 19:28
skulle gissa på att det är en repa. Har svårt och tänka mig att glaset skulle spricka mitt på rutan.
#3 - 29 november 2004 19:31
Lite svårt att se men iom den lilla svängen längst upp så tycker jag att det ser ut som en spricka.
#4 - 29 november 2004 19:34
Jag håller med jorgen41...högst upp ser det ut som en spricka men den borde väll inte vara så rak...
men har du gjort nått med glaset? det kan ju inte komma upp en repa ur ingenstans?
#5 - 29 november 2004 19:35
Tycker att det ser som en spricka... verkar alldeles "tydlig" för att vara en repa....
#6 - 29 november 2004 19:35
iom att det är välvd ruta tror jag att den är kännsligare för spänningar.

*edit
Om det är en spricka har den antagligen börjat där uppe och sedan "hittat ett spår" att gå efter neråt..
#7 - 29 november 2004 19:42
För att ta det säkra före det osäkra kanske du skulle visa det där du köpte det. Du har ju karanti....Kan ju inte ha en spricka hur länge som helst, den kanske blir större[xx(]
#8 - 29 november 2004 20:03
Jag tror också att det är en spricka!

Den är för "jämn" för att vara en repa. Den reflekterar ljuset som kommer från höger för bra för att vara en repa (tror jag).

Testa om du med nageln även kan känna den på in sidan! Om du gör det så är det en spricka. Gör du det inte så kan det vara så att det bara är en repa, men du kan då inte vara helt säker.

Jag har lite små repor i mitt kar och dom sysn defenitivt inte så tydligt.
#9 - 29 november 2004 20:22
ser ut som en repa kanske har den kommit från ljusrampen på nåt sätt
#10 - 29 november 2004 20:52
JAg skulle sänkt ner vattennivån och ja... tatt kontakt med försäljaren...
#11 - 29 november 2004 20:54
Tack för alla svar!
Jag kände med nageln på insidan av glaset och kunde inte känna någonting, iofs är det väldigt nära silikonfogen så det är lite svårt att känna men någon distinkt kant är det inte.

Om det är en spricka så verkar den ha spruckit i "ytan", består ett sånt här glas av flera lager?
Just den lilla knorren på sprickan gör också mig lite konfunderad att det kanske är större risk att det är en spricka.

Har någon av er erfarenhet hur det funkar med garantier? Det kan ju vara svårt att bevisa att sprickan var där från början.
Alternativt så kan det vara så att det har varit en minimal spricka, osynlig för ögat vid en normal inspektion, som sedan har växt när man fyllt på vatten osv.

/Mats
#12 - 29 november 2004 20:58
Det troligaste eftersom du kan känna det med nageln är att det är en repa, om en spricka blir så kraftig att den känns är det så stora spänningar att den inte stannat där utan fortsatt.
Om den är vit och eller ser ut att hålla sig på ytan är det också troligt att det är repa och inte spricka.
#13 - 29 november 2004 22:45
kan med stösta sannolikhet säga att det är en spricka.
det kan bero på spänningar i glaset, dvs sprack pga vattentrycket.
att göra en sådan repa kräver ofattbart hårt material(hårdare än vanlig metall) under hårt tryck mot glaset.
#14 - 29 november 2004 23:48
Jag håller nog på spricka ändå.
Hur stort är akvariet?
#15 - 29 november 2004 23:59
lysröret
------------------------
att göra en sådan repa kräver ofattbart hårt material(hårdare än vanlig metall) under hårt tryck mot glaset.
------------------------

Nix. det går alldeles utmärkt att repa ett akvarium med en vanlig klickskrapa och ett sandkorn. Det har inte hänt bara en gång.

Man står där i godan ro och karvar bort lite alger med skrapan för att man inte orkar gå och hämta en disksvamp och iiiiiiiiiik!! så har det lyckats hamna ett sandkorn mellan skrapan och glaset. kräver ingen ansträngning alls att förstöra ett akvarium. =(
#16 - 30 november 2004 05:24
Storleken är 180 liter.
Bara för att förtydliga så är sprickan på utsidan av framrutan, därför tror inte jag heller att det är en repa.
#17 - 30 november 2004 06:26
Om det vore en spricka borde man väl kunna se det om man tittade snett in genom glaset. Om det sprack håller sig sprickan knappast bara på ytan och en spricka som går framifrån ock bak syns tydligt, ungefär som en spricka i isen syns tydligt (om det inte är snö på isen), och frågan är väl om inte sprickan skulle fortsatt till en annan kant.
#18 - 30 november 2004 07:25
En spricka är hela vägen igenom goidset och slutar oftast inte innan den nått nästa kant. Om du inte kan känna den på baksidan så är det deffinitivt inte enh spricka.

En repa är bara på en sida varför detta uttalandet känns liute konstigt:
Bara för att förtydliga så är sprickan på utsidan av framrutan, därför tror inte jag heller att det är en repa.

Om repan bara är på ena sidan så är det just en repa och ingen spricka.

Om karet är nytt så skulle jag i vilket fall höra av mig till försäljaren och försöka få det utbytt.
MVH
Magnus
#19 - 30 november 2004 09:13
Vad jag menade var att eftersom sprickan är på utsidan så borde det inte vara en repa eftersom jag inte har stött emot akvariet eller så.

Däremot kan den naturligtvis ha funnits där från början utan att jag sett den och då kanske det är en repa, knivigt fall!
#20 - 30 november 2004 09:19
Kan vara knepigt det där. Jag hade en spricka i vindrutan på bilen, och den kunde jag inte känna från insidan. Den höll sig till de där 2-3 centimetrarna tills det blev vinter, då sprack hela underkanten, pga temperaturskillnadena (och kostade 4000:- i ny ruta...). Jag tycker att det ser ut som en spricka i akvariet, den är för "skarp" för att vara en repa.
#21 - 30 november 2004 09:49
Men å andra sidan så är det lamellglas i en bil och float glas i ett akvarium.. som sagt, kan man inte "se" sprickan genom hela glset påvägen in så är det ingen spricka.. då är det en repa.. ickse destomindre så hade jag försökt att få det bytt
#22 - 30 november 2004 11:06
Men i och med att rutan är välvd, kan det vara så att en spricka börjar i ytan och sedan vandrar inåt? Ungefär som om man böjer en planka och den börjar fläka sig i ytan först.
Har ingen aning, bara spånar lite :-) !
#23 - 1 december 2004 08:22
Betvivlar att glas beter sig som trä.
Jag tycker det ser ut som en repa och om handlaren byter akvariet är det en handlare med ett hjärta av guld.
Tänkte fråga om du verkligen inte såg repan från början, men förmodligen gjorde du inte det. I så fall hade du väl inte fyllt karet.
Risken finns ju trots allt att du råkat repa glaset utan att du märkt när det hände. Tror dock inte att repan skulle utveckla sig till en spricka.
#24 - 1 december 2004 08:52
Är det en spricka som uppstått av spänningar i glaset borde du inte kunna känna den med fingret, dessutom borde det synas att den går djupare. Ett glas spricker sällan bara i ytan utan har ett synbart djup, det har inte denna repa om man tittar på skuggan som kastas på ramen till vänster.
Jag tror alltså helt klart på att det handlar om en repa.
#25 - 1 december 2004 18:03
Karon, hade jag sett skadan när jag packade upp det hade jag givetvis direkt kört tillbaka till butiken och inte tagit risken med en massa strul sen.

Så här i efterhand borde jag kanske inspekterat akvariet minutiöst med förstoringsglas när jag packade upp det (egentligen redan i butiken)för att se eventuella defekter, men Juwel har ju ett bra rykte ang. kvalite och jag tittade mest efter större skador på glas, tillbehör och möbler.

Visst är det lätt att komma åt och repa men för att göra en sån skada som jag har borde det krävas ganska mycket och jag har inga barn eller husdjur som skulle kunna hitta på några hyss!

Annons