Spricka i framrutan

#1 - 6 augusti 2009 21:58
Såg idag att det finns en liten spricka i glaset på framsidan. Sitter ungefär 6-7 cm från nederkant och sprickan i sig är ca 3-4 mm. Ser inte ut som att den spruckit igenom glaset, mer som att det är på insidan.

Jag läste tidigare i en annan tråd om någon med spricka i bottenglaset och att det man kan göra är att silikona dit en extra glasskiva ovanpå. Vad tror ni om min spricka? Ska jag göra samma sak och i så fall hur stor glasskiva?
#2 - 6 augusti 2009 21:59
Glömde säga att baljan är på 120L och just nu har jag tömt nästan hälften av vattnet bara för att minska på belastningen tills jag vet en lösning.
#3 - 6 augusti 2009 22:12
uncleban skrev:
Såg idag att det finns en liten spricka i glaset på framsidan. Sitter ungefär 6-7 cm från nederkant och sprickan i sig är ca 3-4 mm. Ser inte ut som att den spruckit igenom glaset, mer som att det är på insidan.

Jag läste tidigare i en annan tråd om någon med spricka i bottenglaset och att det man kan göra är att silikona dit en extra glasskiva ovanpå. Vad tror ni om min spricka? Ska jag göra samma sak och i så fall hur stor glasskiva?

Ska du göra det knepet med en extra skiva så behöver du ta hela rutan för att vara säker (får bli baksida om det går)
för skulle sprickan börja växa så hjälper det inte att täcka befintlig spricka.

120 l .. vad tar dom för en sådan balja på hornbach.. kanske inte är värt jobbet att limma dit en extra glasruta???
#4 - 6 augusti 2009 23:17
uncleban skrev:

är det inte bara en liten repa då? Lägg tummen mot utsidan av rutan där "sprickan" är och kolla från sidan hur djupt den går!
#5 - 7 augusti 2009 04:59
Om sprickan är avslutad dvs att den går ut i kanten igen , då borde det gå att täcka den med en mindre bit.
#6 - 7 augusti 2009 22:34
Ingen repa utan spricka nu när jag kollat ytterligare Sprickan är mitt på rutan 6-7 cm från botten. Har bestämt mig för att skaffa en ny balja istället...
#7 - 8 augusti 2009 07:27
Troligen är det ett ramkar, men stämmer det?
#8 - 8 augusti 2009 11:44
Helglasakvarium från Juwel med botten och ovandel i svart, avtagbar plast. Har bestämt mig för att skaffa större nu när den bättre hälften ( dvs gumman ;) ) gett tillåtelse för det.
#9 - 8 augusti 2009 12:53
uncleban skrev:
Helglasakvarium från Juwel med botten och ovandel i svart, avtagbar plast. Har bestämt mig för att skaffa större nu när den bättre hälften ( dvs gumman ;) ) gett tillåtelse för det.

Inget ont som inte för något gott med sig =)
#10 - 8 augusti 2009 16:53
Eller byta hela rutan...
Skall man ändock byta upp sig i storlek känns det väl sådär motiverat, men ha karet som reservkar eller övningsobjekt för renoveringsprojekt vore kanske kul :)

Annons