Spricka i spänne på Eheim 2075. Råd önskas

#1 - 11 november 2015 16:38
Akut fråga. Min Eheim 2075 så har ett av de ljusgrå motorspännena av fyra en spricka i sig som gör att det inte är maximalt spänn där. De andra tre är felfria och det är på ena sidan av spännet det går en spricka. Går det att starta tror ni? Läckagerisk?
#2 - 11 november 2015 17:11
Rent teoretiskt så är nog risken stor att det läcker pga att locket ska pressas mot behållaren och sprickan i spännet riskerar att växa när du utsätter den för belastning samt att du inte får det tryck som behövs mot behållaren...Men du kanske kan köra med bara tre spännen, prova dig fram! Jag gillar den runda formen på ecco och classic med siliconring som sluter tätt innanför behållaren och därför inte är beroende av spännena på det viset för att hålla tätt!
#3 - 11 november 2015 17:14
Bluewing skrev:
Akut fråga. Min Eheim 2075 så har ett av de ljusgrå motorspännena av fyra en spricka i sig som gör att det inte är maximalt spänn där. De andra tre är felfria och det är på ena sidan av spännet det går en spricka. Går det att starta tror ni? Läckagerisk?

Oavsett akut eller ej misstänker jag att akvarielagret har sådant spänne i sina reservdelslådor
#4 - 11 november 2015 17:25
Testar den i en plastbunke nu. Men noll droppar. Gissar att suget också gör att det sluter tätt så länge filtret är igång. Tack för respons. Skaffar några nya spännen.
#5 - 11 november 2015 23:09
Bluewing skrev:
Testar den i en plastbunke nu. Men noll droppar. Gissar att suget också gör att det sluter tätt så länge filtret är igång. Tack för respons. Skaffar några nya spännen.

Om du nomalt har filtret under akvariet blir det ju högre vattentryck när det sedan monteras...

Problemet är många gånger sällan när filtret går, utan om filtret stannar (kan ju bli strömavbrott) och då börjar det droppa/rinna
#6 - 18 november 2015 05:11
Skickade efter några spännen från www.cyberzoo.se som levererades mycket snabbt. Bytet av spännet kunde ju lätt göras medan filtret var igång. Det tog 10 sekunder. Inget läckage alls från filtret.

Annons