Spricka/repa på akvarieglas - ge mig råd!

#1 - 4 maj 2012 16:25
Hej!

Upptäckte idag till min fasa att jag fått en spricka/repa på framrutan, som jag inte sett förut. En liten repa på knappt 1 cm som man kan känna med nageln (från utsidan, ej insida) och några cm till höger om den skadan så är det ytterligare en lång repa på kanske 30cm som vandrar ner mot högra listen, detta är en skada jag inte känner med nageln varken från ut- eller insidan. Det är denna skadan jag inte sett förut.

Jag har haft akvarier i 4-5 år nu och att repor kan uppstå pga algskrapor osv vet jag om och jag är inte särskilt bekymrad över just sådana repor, men eftersom dessa två skadorna har uppstått utan att jag använt algskrapan så är jag ganska oroad. Jag vet alltså inte hur dessa har uppstått.
Jag har bara en usel mobilkamera men om ni vill se bild/er så kan jag ev. försöka fånga dessa skadorna.

Karet är på 220 liter och jag är alltså nervös över att framrutan spricker och förvandlar mitt vardagsrum till en swimmingpool. Så vad ska jag göra? Ska jag tömma akvariet genast eller är det inget att bekymra sig över?
#2 - 4 maj 2012 16:54
Du behöver inte vara orolig. Karet spricker inte av repor. Jag har haft kar som varit så repiga att alger växt fast o inte gått få bort dvs djupa repor. Du kan vara lugn :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 4 maj 2012 17:13
Den långa repan kan det vara bra att hålla ögonen på, finns en liten risk att det är en spricka inuti glaset.
#4 - 4 maj 2012 18:02
Fast sprickor känner man på både in/utsidan.

Jag är helt inne på Herr Hannes Carlssons linje :)
#5 - 4 maj 2012 18:14
Ja man ser verkligen skillnad på sprickor o repor. O har aldrig hört eller sett en repa bli en spricka. Eller jo när jag själv kapat glas till mina kar. Men då krävs det rätt mycket kraft

Med andra ord håller jag med Herr Mathias Vadhannuhetteiefternamn
#6 - 4 maj 2012 18:56
Alright. Jag låter karet stå som det är och ska, för säkerhets skull, hålla koll på den längre repan. Om den kryper vidare och växer sig större så tömmer jag karet då. Tack så mycket, oron har släppt litegrann iaf. :]
#7 - 4 maj 2012 19:15
Har ni haft repor på utsidan?

Det är sämre att ha en brottanvisning på utsidan där det är dragspänningar i glaset, på insidan som har tryckspänningar då är en repa inte lika kritiskt.

Ni kan prova detta när ni skär glas genom att bara skära på ena sidan och prova att knäcka på olika håll så ska ni se att det är skillnad.
#8 - 4 maj 2012 23:51
Jag har haft repor på alla sidor. När du kapar glas skär du bara på en sida ändå

Annons