Sprickor i övre kant på 150 liters akv.

#1 - 28 februari 2006 22:27
Bästa akvarister, jag behöver lite råd.

Vi har just hämtat hem ett 150 liters akvarium, och under flytt uppkom tyvärr två mindre sprickor trots att vi försökte vara mkt försiktiga. (Kallt ute?)

Ena sprickan går från överkant på frontskivan rakt nedåt, cirka 5 cm lång. Den sitter 5 cm från vänstra ramen ungefär.

Den andra är lite mindre, och går från överkant på bakre glasskivan, rakt nedåt. Cirka 3 cm lång och 3 cm från vänster bakre ram.

Ett ramakvarium alltså. Jag är grön på akvarier. Undrar hur jag ska göra helt enkelt? Bör jag byta ut både front och bakskiva eller kan jag limma på en 3 mm skiva över sprickorna. Läste i nåt inlägg om nån som skulle prova det. Eftersom sprickorna sitter i överkant borde det ju inte vara så mkt tryck där, men man vill ju inte att de blir större när man är borta, så att kanske hela rutan spricker?

Undrande nybörjare
#2 - 28 februari 2006 22:34
hej!!

är sprickan helt igenom glaset?
när ja hade mitt 540l ramakvarium så hade ja oxå en sån spricka, fast bara ca 2cm .
har ingen aning om hur de sprack.
ja hade de säkert så i ett halvår utan några som helst problem.
fast det ä'r väl dumt o chansa kanske..
man skulle ju kunna borra ett pyttelitet hål där sprickan slutar, då kan de inte spricka mer i alla fall, men då gäller de ju o inte ha vatten längre upp än till hålet man har borrat.
#3 - 1 mars 2006 01:55
tjaa, 4 alternativ:

1. Punga ut en massa pengar och byt både fram och bakglaset.

2. Laga det med ,som du säger 3mm skivor och låt det se ut som ¤@!&.

3. fyll det tills sprickans slut och lev med det.

4. Sälj det.

mvh

/Baggen
#4 - 1 mars 2006 02:05
150liters, va kan det va 6mm glas ?
kontakta några glasmästare och fråga vad dom ska ha för 2 nya rutor.
kan va förvånande billigt.
#5 - 1 mars 2006 07:57
Jag bytte botten på mitt kar för många år sen hos min lokala glasmästare. Det va bara 90 l ramakvarie. Jag hade fått det av en kompis.
Jag blev helt ställd när jag hämtade det och fick höra priset.
110kr.
Det är ju ingenting. Hör med din glasmästare och fråga vad han ska ha.
Marcus
#6 - 1 mars 2006 08:04
Jag har aldrig varit ute för sprickor i akvarieglaset, men vet att en liten spricka i vindrutan på en bil ökar hela tiden i storlek! Jag skulle aldrig tordas slappna av om ett glas hade en spricka! Byt glas!:)
#7 - 1 mars 2006 08:40
[quote=laerni] men vet att en liten spricka i vindrutan på en bil ökar hela tiden i storlek![/quote]

har sprickan spruckit färdigt går det att lägga en glasbit över men är den inte färdigsprucken vet man ju aldrig vilken väg det fortsätter att spricka så då bör man nog va försiktig :)

kan ju också knacka med träslev eller nåt på glaset och tvinga sprickan att spricka färdigt.
#8 - 1 mars 2006 09:20
har pratat med glasmästare

Hej igen, och tack för svar!
Jag har nu pratat med glasmästare. Han skulle ha 357 kr för två nya glasskivor (fram/bak), med måtten 6x940x980. Det var ju inte få farligt dyrt. Visst borde 6 mm räcka för ett 150 liters akvarium?

Men jag antar att man har en helgs arbete framför sig? Ska ringa och fråga vad det kostar att få arbetet gjort av nåt proffs.

Mvh Patrik
#9 - 1 mars 2006 09:28
Visst borde 6 mm räcka för ett 150 liters akvarium?

hur högt är akvairet ?

dessa värderna är inte huggna i sten utan är rekommenderade värden men bör inte underskridas alltför mycket.
4 mm - max 30 cm
6 mm - max 40 cm
8 mm - max 50 cm.
10 mm - max 60cm.
12 mm - max 70cm.

Men jag antar att man har en helgs arbete framför sig?

det tar tid ja men inte mycke arbete.

tar en brytbladskniv och grovskär.
sen tar du en "fönsterskrapa" och finputsar glaset.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91744

tar ut dom söndriga glasen och i med dom nya och silikonar fast.
glöm inte rengöra glaset med ex: aceton utan olja innan.
silikon ska va för akvariebruk dvs utan antimögelmedel.
en tub på clasohson kostar 49kr.

silikonet behöver sen minst 2 dagar på sej för att härda men skulle rekommnendera minst 3 helst 4 utifall.
#10 - 1 mars 2006 09:56
Jag hade frågat vad glasmästarn ska ha för att göra det om det inte blir riktigt bra och börja läcka.
Du har ju någon att skälla på också om det inte blir bra.
Dem har så bra grejer så det tar inte många minuter för dem att göra det.
Så hade jag gjort. Mvh Marcus

Annons