Spridning av sjukdomar genom växter?

#1 - 11 april 2005 20:49
Kan sjukdomar spridas genom växter som varit i ett akvarium där alla fiskar dött om man sätter dem i ett nystartat akvarium? Behöver jag oroa mig alls för att de kommande fiskarna ska bli sjuka även de?

Kan sjukdomar spridas vidare genom snäckor från det sjuka akvariet?

Tacksam för snabba svar!
#2 - 11 april 2005 20:53
Det finns nog en viss risk, ja. Åtminstone om man flyttar över växterna direkt till ett akvarium med fiskar i. Många sjukdomsalstrare dör ganska snabbt om de inte hittar ett värddjur, så om du låter växterna stå i det nya akvariet någon vecka innan du släpper i fiskarna borde du vara på den säkra sidan. Vet du förresten säkert att det var någon sjukdom som fiskarna dog av?
#3 - 11 april 2005 21:20
Ja men inte av vad. Jag kollade nitrit och pH hos akvarieaffären och det var som det skulle. De första fiskarna dog för några veckor sedan och två har varit symptomfria fram tills nu i helgen då de också dog så nu ska jag starta upp ett 100liters akvarium i stället. Jag har kokat gruset för säkerhets skull men jag vill inte slänga växterna. Om det är som du skriver så hinner de nog dö eftersom akvariet ändå måste stå ett tag nu.

Tror du/ni att det går bra att bara skölja pumpen i varmt vatten så att inget spår av sjukdomen kan spridas genom det?

Tack för svaret! :)
#4 - 11 april 2005 21:25
En annan sak som kan sprida smitta om man har fler akvarium är håvar och annat som man använder i olika akvarium.
När smittan upptäcks kan fler akvarium var smittade.
#5 - 11 april 2005 21:36
Det finns fler saker än nitrit som kan döda fiskar. Vad var symptomen?
#6 - 11 april 2005 21:43
Först slutade dem att äta och blev stillsamma. Sedan så blev de stela och låg på botten eller bara drev omkring utan att kunna simma, innan de dog. Det låter som nitrit men värderna var ju bra.
Möjligen fick mollysarna något ljusare fjäll på ryggen, men det kanske inte betyder något?
Lucas_no1
#7 - 12 april 2005 06:50
låter som parasiter.

Man kan ju bada växterna i olika mediciner för att fåbort sjukdom från dom.

Då kan det ju dock vara bra att veta vad dom har haft för sjukdom för att pricka rätt.
#8 - 12 april 2005 12:13
Om det nu var parasiter, tror du att de överlever om det är fiskfritt över en vecka och att man sköljer växterna?

Annons