Sprids med växter?

#1 - 5 april 2006 10:19
Tänkte bara ställa en liten fråga, kanske lite för "bred" för att kunna ge något riktigt bra svar...

En av zoobutikerna i stan har väldigt dåliga akvarier på så vis att det överallt finns någon död fisk!
Om det beror på sjukdom, stress eller något annat har jag ingen aning om, jag valde i alla fall att INTE köpa fiskar därifrån!
Jag känner dock att jag skulle vilja ha lite mer växtlighet i mitt akvarie och det är enda stället där jag hittat låga växter... Har ju så litet akvarie att det måste vara låga växter...
Så, kan man få med sig "skit" hem av att ta väster därifrån?
Vill ju inte riskera något OM det är av sjukdom de dör...
#2 - 5 april 2006 10:22
Ja det finns säkert en sån risk. Kan du hålla de nyköpta växterna i karantän?
#3 - 5 april 2006 10:47
jepp man kan få in t ex maskar med växter, men hur vanligt det är vet jag inte.
äggen/maskarna borde ju åka bort om du sköljer av växterna under vatten, men helt säker kan man ju inte vara.
#4 - 5 april 2006 10:50
Har de fiskar i växtkaren? Ofta har ju akvarieaffärer (med mycket växter) en stor balja med bara växter i, och då borde det ju inte va några problem, tycker jag.
#5 - 5 april 2006 11:04
Nej, de har inte så stort utbud egentligen men det är enda butiken som har låga växter. De har därför växter och fiskar i samma...

Har möjlighet att sätta växterna i "karantän" ett tag. Ungefär hur länge bör jag göra det?
#6 - 5 april 2006 11:11
Ca 3 veckor vore bra!
#7 - 5 april 2006 11:20
Man får verkligen tänka på vad man gör för att hålla akvarier helt skilda från varandra. Jag tror inte att en zoobutik med väldigt dåliga akvarier och en massa död fisk bryr sig om att ha växter och fiskar helt skilda och utan någon kontakt. (Typ desinficera händerna mellan en fisk-kund och växt-kund, separata slangar, håvar osv).

Jag brukar stoppa i växter från naturen och får in en massa skumma organismer i mina akvarier. Det är inte möjligt att skölja bort dem. Hoppas slippa massdöd av fisk, men eftersom jag är mest intresserad av växter tar jag den risken.
#8 - 5 april 2006 11:35
Ja, det är nog mycket troligt att det är personalens "hygien" som brister... Jag har ingen anledning att pilla runt bland mina "karantänväxter" och sedan i vanliga akvariet. Kommer då stoppa dessa i min "pöl" i terrariet där det inte finns annat än växter så det borde inte vara några problem.

Ska kika runt ordentligt först så att jag inte missat några intressanta låga växter på nåt annat ställe... Känns ändå betydligt bättre att ta från något annat ställe om det är möjligt.

Tack för hjälpen! :D

Annons