Sprucken botten

#1 - 25 februari 2009 16:57
Hej

har ett helglaskar på 170 liter som spruckit i botten tvärs över. Går det att laga utan att byta ut bottenglaset genom att lägga en tjock glasskiva under?
#2 - 25 februari 2009 19:33
Varför inte skära ner hela skiten och limma om det, alternativt bara skära loss bottenglaset och byta ut den?
Skall du ändå nödvändigtvis hålla på med tattarlagningar skulle jag lägga glasskivan invändigt, inte utvändigt, i karet.
#3 - 25 februari 2009 19:42
Limma om eller byt akvarium om du inte vill ha 170L på golvet. Själv skulle jag nog inte kunna sova om jag "lagat" en spricka i botten på ett akvarium ;)
#4 - 25 februari 2009 19:48
En kompis till mig var med om nåt liknande. Hans 840 l alu-kar sprack över botten. Han tog bort all silikon och la i en ny skiva på den gamla som täckte hela botten (12 mm) och la ny silikon och det håller fortfarande efter 2 år. Så du kan nog göra så på ditta lilla kar:)
#5 - 25 februari 2009 20:00
mitt tips är en tunnare plexiglas skiva som täcker hela botten, va väldigt noga med rengöring av glas och plexi och limma sen med rikligt med silikon och extra mycket i kanterna så plexit tätar mot sidoglaset, denna lagning blir tåligare än en ny glasskiva och lär inte spricka om du tex tappar ner en vass sten i karet, dessutom lätt att göra och ungefär lika dyrt som nytt glas.
Som alla andra säger lagningen görs på insidan ;)

Annons