Sprucken ruta utbytt!

#1 - 13 november 2007 16:06
Påminn mig att _inte_ gå på nåt annat än vanliga rektangulära akvarium i framtiden? Det var minst sagt lurigt att få rutan på plats utan att ha nåt att limma fast den vid... (8 kantigt)

Nå, rutan på plats! Fogen ganska mycket bredare än originalet men hellre det och att det är tätt!
Nu till frågan; hur länge bör jag vänta tills jag kan provfylla karet? Använde mig av Tremco Glassilicon som enligt tuben är "snabbhärdande". På nätet här jag läst att man kan vattenfylla efter 24 timmar. Räcker 24 timmar?
#2 - 13 november 2007 16:16
ge det 3 dagar så é du säker.
#3 - 13 november 2007 16:20
Oj.. 3 dagar och sedan låta det stå i ett par dagar med vatten. Jag som vill ha igång det! *S*
Missade att skriva i trådstarten att det gäller ett 54 liters. Fast det har troligen ingen betydelse. :)
#4 - 14 november 2007 05:38
Stressa aldrig, tre dagar blir bra :)
#5 - 14 november 2007 07:49
Ja, jag får helt enkelt sitta på fingrarna! *S*
Ser bra ut idag iaf! :)
#6 - 14 november 2007 09:51
Hmmm...troligtvis så härdar det silikon du använt 2-3mm/24timmar så om fogen är tjockare är det minimalt 2dygn du bör vänta.
Om silikonet är ättikshärdande så kan du ju lukta dig till när det är klart för vatten fyllning.

Gör så här...fukta ett finger och dra på alla silikonerade ställen...stoppa ner huvudet i akvariet...sticker det i näsan ofantligt så gör om samma procedur efter 4-6timmar.
När det inte sticker i näsan(ögonen rinner) så fruktansvärt så kan du testa att vatten fylla det.

Bara en tanke ställare...

Jag silikonerade om ett 540liters helgen som var...började på fredagens morgon och silikoneringen var färdig på fredagens eftermiddag.
Lät akvariet stå med en bunke med vatten i samt täckglas på till lördags eftermiddagen.
Vatten fyllde det på lördags kvällen.
Då hade silikonet fått härda i 28timmar dvs drygt ett dygn.
Och nu har jag akvariet igång med fiskar o allt i vardagsrummet.
Silikonet jag använde var faktiskt vanligt glas silikon som jag köpt på ÖB...(detta valdes enbart för min just för tillfälligt taskiga ekonomi).
#7 - 14 november 2007 10:00
Åh!! Sådana svar gillar jag! :D
Jag har doppat näsan in i fogen nu på morgonen (hade läst någonstans just det där om att det skulle sluta lukta ättika) och det luktade inte alls då. Så jag ska följa dina tips och se!
Tack för tips! Nu kan jag mer än bara sitta och titta på karet iaf! :D
#8 - 14 november 2007 10:43
Vad gjorde hinken med vatten i för nytta? Att inte vänta bortåt 3dygn är väl inte så bra på speciellt stora akvarium.
#9 - 14 november 2007 10:49
Kan det ha med härdningen att göra? Läste att temperatur och luftfuktighet har ganska mycket att göra med hur snabbt det härdar. I exemplet jag läste så utgick de från 50% luftfuktighet och 25 grader..

Jag kan ju då inte ett dugg om silikon så jag har ingen aaaaning.

Annons