Sprucket ytterfilter

#1 - 20 september 2007 16:51
Hejsan.

Jag hittade ett Fluval 403 begagnat som jag fick hem igår. Skulle testköra det för en stund sen och insåg då till min besvikelse att det var en spricka i själva ytterhöljet :(. Har man lärt sig att man inte ska skicka med posten igen i alla fall.

Hur som helst jag hittade faktiskt ett nytt sånt ytterhölje här: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filterbehaallare-403-p-4955?osCsid=12f50154d621e993a7b676e6718a3123

Men så tänkte jag att man kanske skulle försöka laga det söndriga, det är ju trots allt inte speciellt stor spricka. Så frågan är till de händiga om ni tror man kan fixa detta med akvariesilikon eller har någon nått bättre förslag?

Tack på förhand.
mvh, Marcus
#2 - 20 september 2007 17:17
m0rphaza skrev:
Hejsan.

Jag hittade ett Fluval 403 begagnat som jag fick hem igår. Skulle testköra det för en stund sen och insåg då till min besvikelse att det var en spricka i själva ytterhöljet :(. Har man lärt sig att man inte ska skicka med posten igen i alla fall.

Hur som helst jag hittade faktiskt ett nytt sånt ytterhölje här: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filterbehaallare-403-p-4955?osCsid=12f50154d621e993a7b676e6718a3123

Men så tänkte jag att man kanske skulle försöka laga det söndriga, det är ju trots allt inte speciellt stor spricka. Så frågan är till de händiga om ni tror man kan fixa detta med akvariesilikon eller har någon nått bättre förslag?

Tack på förhand.

mvh, Marcus
min rekomendation är att använda glasfiberväv och epoxylim!
#3 - 20 september 2007 17:34
Okey. Låter bra. Men kommer det bli helt giftfritt när man gör så?
#4 - 20 september 2007 18:37
m0rphaza skrev:

Helt klart Epoxi lim... Insidan på t.ex 33cl coca cola burkar är lacerat med just epoxilim så det e inte farligt nej :p..
Maffia666
#5 - 20 september 2007 18:40
m0rphaza skrev:
Jag hade tätat med akvariesilicon både in och utsida och sedan som åheim sa stadgat det med glasfiberväv,men bara på utsidan. Och sedan om du har "silver tejp" dra ett par varv runt hela behållaren.
#6 - 20 september 2007 18:45
Epoxilim och glasfiber.
Epoxilim både in o utvändigt...
glasfiber+fiberväv utsidan.
Det ska nog hålla tätt utan silvertejp.
Maffia666
#7 - 20 september 2007 18:58
firefox75 skrev:
Epoxilim och glasfiber.

Epoxilim både in o utvändigt...

glasfiber+fiberväv utsidan.

Det ska nog hålla tätt utan silvertejp.
När du skriver glasfiber + fiberväv menar du att han ska sätta den bara precis vid skadan eller runt behållaren? Jag har själv ett 403 filter och det är jävligt tajt att trycka ditt pump delen på behållaren, tänkte att det spricker igen när han trycker ditt pumpdelen, där av tejpen. Visste inte att epoxi var giftfritt så det funkar att limma akvariegrejer.;)
#8 - 20 september 2007 19:07
Maffia666: Glasfiberväv har ingen effekt om du använder silicon utan det är just att man ska använda epoxy för att armera väven! Det räcker att du gör det på utsidan av behållaren!
#9 - 20 september 2007 19:26
Okey tack för alla svar :) Ska upp och köpa grejjerna imorgon, så får vi se hur det håller :D

Jag det härdat 2 dagar eller nått och jag ska prova kan man köra igång pumpen i en hink med vatten bara för att se så det håller under natten?
Maffia666
#10 - 20 september 2007 19:38
åheim skrev:
Maffia666: Glasfiberväv har ingen effekt om du använder silicon utan det är just att man ska använda epoxy för att armera väven! Det räcker att du gör det på utsidan av behållaren!
okej då förstår jag;) . Nä då funkar det inte med silicon.
#11 - 20 september 2007 20:45
m0rphaza skrev:
Hejsan.

Tack på förhand.

mvh, Marcus

har ett likadant filter funkar bra :) .. nu till saken jag skulle ha lagat det så här: tvätta runt sprickan med aceton dock inte mycket då det är plast de går inte så bra ihop ta sen och vidga sprickan lite och spruta in silicone i sprickan kladda sen både på utsida och insida av silicone och ta sist en mjuk plast platta och lägg över på både insida o utsida plast plattan så kan du tex använda en gammal glasslåda undertiden det torkar så kan du dra tejp över så det torkar fast på platsen så klart ett tätt filter
#12 - 20 september 2007 20:48
jag har provat en gång att silicona på plast och det funkade inte alls....
#13 - 20 september 2007 21:13
kanske smältlim funkar:confused:
janne
#14 - 21 september 2007 05:48
Antingen skulle man kunna svetsa igen sprickan, eller använda epoxi, kanske armerat med glasfiber. Inget sätt känns så där överdrivet kul, jag skulle i alla fall ha satt filtret i en hink med ett översvämningslarm och hoppas att´jag var hemma om/när larmet löser ut.
#15 - 21 september 2007 07:48
Jag skulle köpa nytt. Billigare än självrisken på hemförsäkringen och eventuella övriga kostnader. (Har du möjlighet att jobba över några timmar istället för att pula med filtret så är ju finanseringen klar)
#16 - 21 september 2007 08:01
Silicon + plast = lossnar efter ett tag. Köp nytt.
#17 - 21 september 2007 14:43
Varför inte skaffa en billig värmepistol.
Klipp ut en bit av ett plastlock.
Lite större än sprickan.
värm på som bara attan.
Dock ej så mycket att du börjar smälta områden runt sprickan.
Använd någon matsked o kleta ut/tryckfast den smälta plasten.

Jag tätade några av mina innefilter på så sätt samt även en av regntunnorna jag använder för fiskförvaring innan jag introducerar dem i nya akvarium.

Lär hålla...
Menar plast mot plast...höljet är av plast och om man då förstärker det extra med en större bit plast(samma kulör är lämpligt) så håller det garanterat.
#18 - 21 september 2007 14:48
Idéerna sprutar ut här i tråden:p, men jag får nog gå emot strömmen och föreslå att du köper ett nytt ytterhölje till pumpen.
Jag menar att riskera allt vatten från karet på golvet för 265:- som en ny kostar. Då kan det bli mycket dyrare vid en vattenskada ifall tätningen inte håller för du kan aldrig vara 100% säker.
#19 - 21 september 2007 15:24
t85207 skrev:
Jag skulle köpa nytt. Billigare än självrisken på hemförsäkringen och eventuella övriga kostnader. (Har du möjlighet att jobba över några timmar istället för att pula med filtret så är ju finanseringen klar)

Sen kan man ju undra vad försäkringsbolaget säger om ett lagat ytterfilter ist för att ha köpt ett helt. Så att köpa nytt låter ju klart bäst
#20 - 22 september 2007 15:31
åheim skrev:
jag har provat en gång att silicona på plast och det funkade inte alls....
det funkar bra ahr gjort det många gånger du bör tänlka på att rengöra plasten bra då plast avsöndrar fett
#21 - 22 september 2007 15:40
det funkar bra ahr gjort det många gånger du bör tänlka på att rengöra plasten bra då plast avsöndrar fett
spelar ju ingen roll hur du än håller på och rengör plasten, den innehåller ju olja fortfarande... eller hur;) Ungefär som att försöka torka bort fettet på smöret:)
#22 - 25 september 2007 14:18
Jag köpte glasfiberväv och epoxylim och började gegga. Lät det härda i 2 dygn ungefär.Och har nu haft igång filtret på test sen igår så det är helt tätt för tillfället.

Men ska nog ta och beställa en underdel i alla fall efter jag läst alla inlägg. Bättre att vara på den säkra sidan.

Stort tack i alla fall för all respons i alla fall. Super nice :D

Annons