Spya i akvariet.

#1 - 12 december 2010 17:46
Hade fest igår och hade oturen att en kille spydde i mitt akvarium. Fråga mig inte varför. Men han var rejält full. Det kom ganska mkt.

Städade ganska fort på kvällen och bytte kanske 150-200 liter i mitt 720 igår kväll. Sen imorse när jag vaknar så är alla fiskar uppe på ytan och skippar efter andan. Gör tetras no2 test och det blir hur rött som helst. Städar akvariumet igen och byter 500-600 liter alltså nästan allt. Fortfarande har jag nitrit kvar men mkt mindre 1.6mg/l och fiskarna mår mycket bättre. Men vattnet är väldigt vitaktigt. Fick filter bakterier av en kompis efter stora vattenbytet hade även i nytt salt och tetra east balance.

Ska jag fortsätta byta vatten i några dagar framöver? Vad kan det vita vara? Eller vart för jag bytte så pass mycket vatten?

Är det nå mer jag ska göra?

Mvh Erik
#2 - 12 december 2010 18:11
Det vitaktiga kan vara från filterbakterierna. Jag hade väntat och kollat nivåerna noga och även hur fisken mår (alla äter osv).
#3 - 12 december 2010 18:14
Gör ett stående vattenbyte! Du behöver få ut all den otroliga mängd "mat" som du fått i karet nu. En slang ut ur karet och en in, låt det snurra på ett bra tag.
#4 - 12 december 2010 18:31
Hur ska jag veta då hur mkt easy balance och salt jag ska ha i sen då? Såg nu att det är mycket "materiell" eller matrester kvar på botten ska plocka ur alla stena och rötter och göra en grundlig bottensugning nu tänkte jag.
#5 - 12 december 2010 19:41
Nu har jag ett stående utbyte. Kommer in 1l/11sek och lika ut också. Sen tar jag tid på det så vet jag hur mkt vatten medel och sal jag ska ha i sen.
#6 - 12 december 2010 20:13
Fy vad illa gjort av din "kompis" lycka till med detta..
#7 - 12 december 2010 20:23
GUD!!!
Vad säger han som gjorde detta? hoppas fiskarna klarar sig
Kanske bra att skaffa täckglas till nästa fest?
#8 - 12 december 2010 20:41
Jag skulle nog inte bjuda spy-killen igen.
#9 - 12 december 2010 21:03
Ja han är väl inte så glad idag. Han har sagt förlåt typ 300 gånger. Jag har hällt på med detta sen 8 imorse. Är väl klar med allt om en halvtimme nu sen ska jag i med alla stenar och rötter igen. Fiskarna mår faktiskt väldigt bra med tanke på omständigheterna. Ingen har dött. Och då har jag:

1st 55cm snakehead (billig) NOT :P
1st 40cm red tail
3st 15-25cm Oscar
2st 15cm vändmalar
2st 15cm Jack dempsy
1st 35cm vargtetra

Och alla har klarat sig även fast jag hade sky höga nitrit värden imorse.

Thank god! :)
Bilagor:
#10 - 12 december 2010 21:08
Vilken OTur!
Ska du införskaffa dig täckglas? ;)
Bilagor:
#11 - 12 december 2010 21:14
Jag har täckglas men har ett stort "mat" hål i ena hörnet. Tror du inte att han hitta på det hålet? :/
#12 - 12 december 2010 21:15
Kloss skrev:
Jag har täckglas men har ett stort "mat" hål i ena hörnet. Tror du inte att han hitta på det hålet? :/

av ALLA ställen! Jävla otur!!
Vad tänkte DU på och ha vänner på fest nära ditt 720l ;-) Jag hoppas du lärt dig av dina misstag ;)
Du, vad har du planerat för hämnd?? jo man måste ge tillbaka vid såna tillfällen (joke)
Bilagor:
#13 - 12 december 2010 21:20
Haha jo har man otur så har man :P men inte trodde väl jag att nå sånt här skulle vara möjligt att det skulle hända. Haha jag får väl ta och bajsa i hans bil eller nånting. :)
#14 - 12 december 2010 21:23
Kloss skrev:
Haha jo har man otur så har man :P men inte trodde väl jag att nå sånt här skulle vara möjligt att det skulle hända. Haha jag får väl ta och bajsa i hans bil eller nånting. :)

Jag har ett jättebra hämndtips! Det är riktigt enkelt.
Stoppa in en sill i hans gardinstång. :) Det lär börja lukta spya efter 1 veckas tid, och så väntar du ytterligare 1 vecka innan du säger ngt, för då har han städat lgh från topp till tå, ELLER så ber du honom sälja sin själ till dig :D
#15 - 12 december 2010 21:41
Om man lyckas träffa rakt i matningshålet så är väl inte "otur" ordet jag skulle tänka på i första hand :p
Bilagor:
#16 - 12 december 2010 22:23
Micke_A skrev:
Om man lyckas träffa rakt i matningshålet så är väl inte "otur" ordet jag skulle tänka på i första hand :p

Tror inte han sikta precis. Han stod och luta mot akvariet och spydde mot det. Han missa iofs typ hälften som hamna på golvet. Inte mysigt.

Nu är iaf städningen klar med akvariet. Men med min tur lär väl alla fiskar vara döda imorn när jag vaknar. :/ har typ spolat 1400 liter 25gradigt vatten idag. Så hyresvärden lär få det billigt :P
#17 - 13 december 2010 00:48
Nu känner jag mig smart som inte festar! ;)

Hoppas det går bra då det finns en hel del mindre bra i spyan. Galla, magsyra, halvsmälta saker och även alkoholen. Usch fy nej, fyllefest är inget för mig...
#18 - 13 december 2010 01:09
Nu känner jag mig smart som inte festar! ;)

Hoppas det går bra då det finns en hel del mindre bra i spyan. Galla, magsyra, halvsmälta saker och även alkoholen. Usch fy nej, fyllefest är inget för mig...

+1 på den!
#19 - 13 december 2010 02:23
Fy fan, hade fiskarna blivit sjuka så hade jag ju valt att nacka kompisen före fisken. Hoppas allt klarar sig, särskilt Micron, du vet att det finns bra många som är sugna på den! ;)
#20 - 13 december 2010 04:06
än är den siste idioten inte född, eller vad säger man om den som håller en fyllefest i samma lokal som ett vattenfyllt 720, duh!
#21 - 13 december 2010 06:03
Påminner om nyårsafton 1983 hemma hos mig.
Eller rättare sagt hemma hos mina paranteser.
Hadde FF, klart man fixar fest när man är 17 då.
Blev en bra fest.
Dagen efter när jag vaknar, går en runda i huset och kollar "förödelsen".
Stannar till vid 170 liters karet.
Tog ett tag (man va ju lite seg) innan man ser vad som är fel.
Alla firrar ligger på ytan, stendöda.
Fattar först inte vad som hade hänt.
Efter ett tag så ser jag 75'an vodka ligga på botten.
Någon har med andra ord under kvällen tappat ner en 75'a i karet.
(jo...inga täckglas)
Hur mycket som var i 75'an när det åkte ner i karet har jag aldrig fått
reda på. Men det tog iaf livet av dom alla.

Hoppas det går bättre för dina firrar.

.
#22 - 13 december 2010 10:07
Gaffel skrev:
än är den siste idioten inte född, eller vad säger man om den som håller en fyllefest i samma lokal som ett vattenfyllt 720, duh!

Är det hel mitt fel menar du? Iofs kan man se det på det viset också.

Zten: Jag har inte kvar micron. Har en annan nu "Channa Marulioides" jag sålde micropeltes med mitt andra 720 för 1 och halvt år sen. Vilket jag ångrar somfan. Har du sett på youtube eller hur visste du om micropeltes?
Bilagor:
#23 - 13 december 2010 11:09
Kloss skrev:

Du får väl göra dina behov i hans diskbänk eller diskmaskin.[}:)]
#24 - 13 december 2010 11:16
Kloss skrev:
Zten: Jag har inte kvar micron. Har en annan nu "Channa Marulioides" jag sålde micropeltes med mitt andra 720 för 1 och halvt år sen. Vilket jag ångrar somfan. Har du sett på youtube eller hur visste du om micropeltes?

Nej jag har inte sett någon Micro, jag antog att jag visste vem du var! :P Tyckte mig känna igen dina nuvarande fiskar också, jag skickar ett PM så vi kan reda ut alltsammans. Sålde du Micron till någon i dalarna eller?

eller vad säger man om den som håller en fyllefest i samma lokal som ett vattenfyllt 720, duh

Haha, låter bra, känns ju kul om man ska behöva bli en enstöring för att man har ett akvarie i lägenheten/huset...
#25 - 13 december 2010 12:15
Å andra sidan kan man ju undvika att bli så full att man spyr, utan att vara enstöring :p

Kommer ihåg när en kompis hade fest, och han själv (tror jag) satte en stereohögtalare på sitt 375 (eller 540)... Behöver väl inte säga att man fick leta noga om man skulle hitta en fisk som inte stod och tryckte...
#26 - 13 december 2010 12:37
Segt det där lät :S
Är lika nojjig själv varje gång man har fest att någon ska ramla in i akvariet o_O
#27 - 13 december 2010 12:47
Gud vilka "tråkiga" vänner jag har när man läser alla inlägg....Våra fester är då "tråkiga" jämfört med era fester och de skulle aldrig få för sig att:
* Spy i mitt akvarium
* Hälla ut öl/sprit i mitt akvarium
* Trycka ner stereon i mitt akvarium
* Uträtta sina behov i mitt akvarium
Kanske för att de VET vad som skulle hända de om en sån grej skulle hända mina kar.
(Har en härlig Brasiliansk temperament som man inte leker med. :D)
#28 - 13 december 2010 16:42
Kan bara säga att det är skönt att ha vuxit ifrån det där med dyngraka fester. Kan inte föreställa mig nån av mina vänner bli så fulla att de spyr i akvariet.
(Förutom Nubi då.....hahaha)
#29 - 13 december 2010 18:08
Mumin skrev:
Kan bara säga att det är skönt att ha vuxit ifrån det där med dyngraka fester. Kan inte föreställa mig nån av mina vänner bli så fulla att de spyr i akvariet.

(Förutom Nubi då.....hahaha)

O_O hahaahaah!! JAG!?!? JAAAG
Nubi som gått och blivit nykterist det senaste året ;)
#30 - 13 december 2010 19:27
Nubi skrev:
O_O hahaahaah!! JAG!?!? JAAAG

Nubi som gått och blivit nykterist det senaste året ;)

Ja, eller hur? Mouahahahaha.

Fniss[COLOR="red"][/COLOR]
#31 - 13 december 2010 21:22
Förutom spypartykalasinläggen... Hur går det med karet i fråga?
#32 - 13 december 2010 21:37
Hade någon hulkat i mitt akvarium så vet jag inte vad jag hade gjort! :mad:
#33 - 13 december 2010 22:55
Don't mess with Byggare Bong!

Jag undrar också hur det gått?
#34 - 14 december 2010 01:06
Kensa skrev:
Påminner om nyårsafton 1983 hemma hos mig.

Eller rättare sagt hemma hos mina paranteser.

Hadde FF, klart man fixar fest när man är 17 då.

Blev en bra fest.

Dagen efter när jag vaknar, går en runda i huset och kollar "förödelsen".

Stannar till vid 170 liters karet.

Tog ett tag (man va ju lite seg) innan man ser vad som är fel.

Alla firrar ligger på ytan, stendöda.

Fattar först inte vad som hade hänt.

Efter ett tag så ser jag 75'an vodka ligga på botten.

Någon har med andra ord under kvällen tappat ner en 75'a i karet.

(jo...inga täckglas)

Hur mycket som var i 75'an när det åkte ner i karet har jag aldrig fått

reda på. Men det tog iaf livet av dom alla.

Hoppas det går bättre för dina firrar.

.

haha fan också^^ Hörde nån stans att de gör sån liten skillnad i alkohol halten i vattnet så det skulle inte påverka fiskarna. Dock pratade vi då om större kar som typ 720.
#35 - 18 december 2010 22:31
Fan så trist historia egentligen. Jag hade gråtit om det hänt mig, kanske dränkt nämnda "kompis" i det aktuella karet;-D
När min dotter fyllde fem så hade hon några kompisar här som nästan tömde en relativt full påse maltabletter i ett 100 literskar.
Fast det var ju inte mycket att pipa om i detta sammanhanget. Jag vet bara att jag blev topptunnor rasande på ungj-a
#36 - 19 december 2010 10:29
Fy vilken otrevlig historia......:( Är tacksam att jag själv inte dricker, och att de kompisar som brukar vara här på helgerna ibland och ta några öl......De vet att hålla sej på långt avstånd från karen....Mitt 720 liters står i vardagsrummet......och gud nåde den som skulle komma på att kräkas, spilla alkohol o.l ens i närheten av karet....De skulle inte överleva natten....Och det vet de.....
#37 - 20 december 2010 17:30
Hej har haft lite fullt upp men akvariet fungerar igen nu. Alla fiskar levat och mår bra. Men jag har lite nitrit kvar som jag inte blir av med som jag startat en ny tråd om. Jag är då väldigt glad att ingen fisk strök med i den à historia.
#38 - 28 december 2010 14:20
gratulerar! sinnessjukt korkat..
#39 - 28 december 2010 15:25
Fy fasen, din stackare:\

Annons