Squash ,vattnet gulbrunt

#1 - 24 maj 2006 18:08
Jag började mata mina malar med squash och vad hände ?
Jo vattnet blev gulbrunt på två dagar. Jag har matat mina malar med algtabs, räkmix samt ärtor innan och aldrig sett något liknande och vattnet är helt kass ialla fall helt vämjelig färg, som gödsel.
Jag bytte vatten (ca 200 l av 450) i lördags idag är det onsdag.
Vad jag egentligen undrar är är detta vatten farligt för fisken eller kan
jag vänta till helgen innan jag byter. Samtliga fiskar andas fortfarande lungt.
Jag har 1st segelfenspleco 2st ancistrus och en 1st panaque royal spot plus 4st påffar i den burken.
#2 - 24 maj 2006 21:20
[FONT="Comic Sans MS"]Du har nog fått [COLOR="Red"]infusorier[/COLOR] i vattnet.

Sök på [COLOR="Red"]infusorier[/COLOR] i forumet så finns det säkert 100 tips om hur du får bort det och vad det är ;)[/FONT]
#3 - 25 maj 2006 10:31
Du har ingen rot som färgar då.
MvH Richard
#4 - 25 maj 2006 18:57
Jag har tre rötter och det tar ungefär en vecka innan vattnet börjar bli brunt . Jag byter ca 40% vatten/ vecka och jag har bytt nu så om det är infusorier blir det väl bättre efter vattenbytet.
#5 - 25 maj 2006 19:03
Jag tror inte det är squashen - jag kör med det och det har aldrig hänt att den färgar vattnet. Och mina får squash ett par ggr i veckan.... det måste vara något annat.
#6 - 25 maj 2006 20:05
Jag har en segelfens pleco (snart 40 cm) i det akvariet. Den äter mycket och släpper ut otroligt mycket avfall. Jag suger upp det mesta men eftersom jag pumpar nästan två kubikmeter i timmen runt i burken så ligger mycket säkert kvar i grottor, under rötter m.m. Detta plus de fyra "påffarna" blir mycket skit.
#7 - 25 maj 2006 20:10
Jag tror med 99% säkerhet att det är rötterna som färgar vattnet.
I mitt 400 liters färgar min rot fortarande efter drygt 1,5 år.
Det tar också några dagar innan man ser att det har färgat.
MvH Richard
#8 - 25 maj 2006 20:50
Hej Gigardt

Visst färgar rötterna, men det blir som humusfärgat vatten. Detta jag fick när jag gav squash blev som gödselvatten, mycket gulare. Men jag får ju se nu när jag bytt vatten för jag kommer att fortsätta med squash.

Annons