Stabil egengjord möbel

#1 - 25 juli 2011 22:13
Hej.

Jag sitter och funderar på hur jag på ett smidigt och enkelt sätt kan fixa till en snygg och framförallt stabil/hållbar möbel till mitt 170l.

Idén som fortsätter att komma tillbaka och spöka är följande.
Att från svärfar som har brädgård, fixa en ekplanka 100x40cm och ca 4cm tjock, sedan slipa och olja denna.
Stapla upp lecablock som bas, och förankra planka i väggen....

Vad tror Ni??
Hur skall jag stapla lecablocken för att det skall bli så stabilt som möjligt?
Hur högt kan jag gå innan det börjar att bli ostabilt??
#2 - 25 juli 2011 22:24
Du menar nog en ek bänkskiva va hittar du en 40 bred ek planka skall du gå och köpa en trisslott. Hur högt du kan stapla stenarna beror helt på hade du tänkt köra högre än 2-3 stenar hade jag satt dem i bruk då är det också lättare att få dem lika höga och i vatten.
#3 - 25 juli 2011 22:29
3 på höjden och 3 rader fungerar säkert utan att göra något instabilt. (oavsett höjd på det enskilda lecablocket). Du har ju ett enormt tryck från akvariet + sten/grus + inredning + antalet liter (gör det helt omöjligt att lyfta på två personer). Tänk mer hur enkelt det ska vara för dig att se plus rengöra akvariet när du tänker höjd. Stabilt borde det bli ändå.

Tar du ett lecablock som är 19 i höjd x 3 så blir det 57 cm. Lägg därtil ekbordet plus akvariumet för totalhöjd.
#4 - 26 juli 2011 03:10
Varför inte köpa köksskåp från IKEA och göra en möbel av:)?
#5 - 26 juli 2011 05:13
ha ha.
menade naturligtvis bänkskiva och inte planka;0).

var inne på ikeas hemsida igår och kikade runt lite efter någon lämplig möbel och hittade detta http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00117024

Vad tror Du om det?
#6 - 26 juli 2011 05:21
Skulle fungera. Se efter om de har en uppbyggd modell på IKEA som du kan provsparka på så den inte är ranglig efter uppbyggnad. Personligen skulle jag börja leta saker på IKEAs fyndavdelning först.
#7 - 26 juli 2011 05:27
Funderar på om det blir nödvändigt att förstärka den, vilket är det enklaste (och snyggaste) sättet är att göra detta på?
Bygga en ram?

Vill ha en enkel och stilren bänk till akvariet, är ju mycket roligare om karet är det som fångar blicken:0)
Skall bli malawiciklider här hemma nu!.=)
#8 - 26 juli 2011 05:50
Hej tror ansjo mena nått sånt här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/kitchen/10470/ . Men typ alla ikeas möbler kommer kräva att du förstärker dom för inga av dom är ju gjorda för akvarie bruk .
#9 - 26 juli 2011 06:23
de enda möbler som fungerar från ikea på kar som är större än 60-70 liter (enligt mig och några polare till mig iaf) är just de som ansjo har. ett par bra köksstommar, rostfria ben (captiva tror jag de heter), rejäl skiva på toppen, samt ett par tre rejäla skruvar in i väggen.

fast, jag har sagt det förr, säger det igen.....

jag begriper nog inte detta, jag har ju bara jobbat 10 år på det bolagets utvcklingsavdelning i älmhult,
jag har bara kollat några ggr med polare som jobbar där nu, bland annat en på deras testavdelning,
så jag begriper nog inte detta........

.
#10 - 26 juli 2011 06:57
Jag har samma köksstommar från IKEA som ansjo har + en rejäl bänkskiva som även är förstärkt (allt i svart) till mitt 540-literskar:)
Jag skulle personligen inte våga satsa på en vanlig "enkel möbel".

/Inger
#11 - 26 juli 2011 06:57
hmm.

kanske är lite riskabelt med byrån när allting kommer omkring.
jag vill inte för allt i världen förarga expertisen;0)

du har nog rätt, karet väger nog omkring 250kg färdigt och det behövs rejäla grejer för att hålla ordning på det.
vad jag inte fattar är att det inte finns affärer som säljer akvariemöbler separat, jag kan ju inte vara den enda människan med detta problem, eller?

p.s kensa.
kan inte du lägga ett gott ord för mig hos kompisarna på ikea, ska byta kök snart;0)
#12 - 26 juli 2011 07:05
annika85 skrev:
hmm.

kanske är lite riskabelt med byrån när allting kommer omkring.

jag vill inte för allt i världen förarga expertisen;0)

du har nog rätt, karet väger nog omkring 250kg färdigt och det behövs rejäla grejer för att hålla ordning på det.

vad jag inte fattar är att det inte finns affärer som säljer akvariemöbler separat, jag kan ju inte vara den enda människan med detta problem, eller?

p.s kensa.

kan inte du lägga ett gott ord för mig hos kompisarna på ikea, ska byta kök snart;0)

1) såvitt jag vet, så kränger de flesta akvariebutiker möbler separat. Kostar lite, men de gör det.

2) jag har redan utnyttjat polarna till max detta året med mina egna soffor, sängar, bokhyllor.......sorry....

.
#13 - 26 juli 2011 07:11
det blir nog att åka till ikea i helgen och spana in köksmöbler, får hoppas att de kommer i ett passande utförande.......
#14 - 26 juli 2011 08:34
Jag har en sideboard med 4 småkuber på, kolla in i min tråd om dessa Dennerleburkar så får du se:) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308 . Iofs inte köpt på IKEA, men det spelar nog ingen större roll bara den är stadig.
Här är tråden med "köksbänken": http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707
#15 - 26 juli 2011 10:27
Om man skall ut och kolla möbler så kolla att toppskivan ligger på sidan och inte tvärt om. Blir oändligt mycket starkare. Tunna skivor har en förmåga att forma sig med tiden då med en lagom snygg båge nedåt kolla in hyllplanen ett 80 brett överskåp fullastat med tallrikar så förstår ni vad jag menar.
#16 - 26 juli 2011 10:34
Kensa skrev:
de enda möbler som fungerar från ikea på kar som är större än 60-70 liter (enligt mig och några polare till mig iaf) är just de som ansjo har. ett par bra köksstommar, rostfria ben (captiva tror jag de heter), rejäl skiva på toppen, samt ett par tre rejäla skruvar in i väggen.

fast, jag har sagt det förr, säger det igen.....

jag begriper nog inte detta, jag har ju bara jobbat 10 år på det bolagets utvcklingsavdelning i älmhult,

jag har bara kollat några ggr med polare som jobbar där nu, bland annat en på deras testavdelning,

så jag begriper nog inte detta........

.

Många av möbelkars möblerna är inte ett dugg bättre än ikea grejer jag har sett rätt många olika modeller där hela bänken sätter sig så man inte kan öppna luckorna osv.
#17 - 26 juli 2011 10:58
ansjo skrev:
Jag har en sideboard med 4 småkuber på, kolla in i min tråd om dessa Dennerleburkar så får du se:) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308 . Iofs inte köpt på IKEA, men det spelar nog ingen större roll bara den är stadig.

Här är tråden med "köksbänken": http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707

vilka häftiga kuber du har!!

vad avundsjuk jag blir nu........tur att jag har ett helt hus att fylla med kar i alla möjliga former och storlekar:0)

ska till ikea imorgon och kolla in deras utbud, hopas på att hitta något som faller i smaken så att jag kan komma igång med mitt ciklid projekt NU!!
#18 - 26 juli 2011 17:07
Tack:)!
Fördelen som jag har mot din tankegång är att vikten på mina 180 liter är fördelade på hela bänken, skulle du prova något liknande blir det mer punktbelastning och det är inte säkert att det är det bästa. Kanske en ev. förstärkning isf?
#19 - 26 juli 2011 17:28
ansjo skrev:
Tack:)!

Fördelen som jag har mot din tankegång är att vikten på mina 180 liter är fördelade på hela bänken, skulle du prova något liknande blir det mer punktbelastning och det är inte säkert att det är det bästa. Kanske en ev. förstärkning isf?

har kommit fram till att jag förmodligen kommer att sova bättre om jag vet att bänken håller till 100%, så det blir två köksskåp+bänkskiva. lite dyrare, mycket säkrare:0)

funderade även på vad för slags belysning du har till dina nanokuber?
riktigt läckert i mörkret.=9
#20 - 26 juli 2011 19:07
Det är Dennerles egna belysning, den ser ungefär ut som alla de övriga tillverkarnas ramper:).

Annons