Har RO-filter, men blandar jag ut det med kranvatten landar pH över sju.
Testa en del kranvatten med tre delar RO vatten och låt blandningen stå minst ett dygn för att komma i jämvikt med atmosfären, om du inte bor i skåne eller gotland/öland bör ditt pH lägga sig mellan 6 och 7.
Bor du vid dalälven eller norröver kan du fundera på om det inte går att hämta vatten i närmsta älv - de flesta vatten norra sverige är svartvatten, precis det vatten du vill ha, och har låg ledningsförmåga och ett pH mellan 6 & 7. Vill du ha riktigt låg ledningsförmåga och surt vatten, kolla om du inte har nån mosse i närheten.
Buffert (annat än KH) låter grymt intressant däremot - tips på var jag hittar dem? Ska googla lite själv också, alles klar, bra tips.
Större zooaffärer.
Hur länge såna buffertar håller pH't beror på vilken buffert det är, hur mycket du tillsätter, och hur stor belastning det är. Fosfatbuffert äts av växter, och buffertar baserade på organiska syror (t.ex. citratbuffert) bryts med tiden ned av bakterier.
Kruxet är just odling, inte att hålla.
Aha. Mitt tips är att hålla dem i kranvatten i två månader och mata dem hårt, och sen göra stora vattenbyten med svalt RO-vatten (med en gnutta buffert eller en del kranvatten).
Det går utmärkt att döda fisk med snabb sänkning av ledningsförmåga, så viss försiktighet anbefalls, men mitt intryck är att "chockverkan" av en snabb ledningsförmågesänkning är precis det som är triggern hos många arter som leker i början av regnperioden. Har du inte lek efter två veckor, gå tillbaka till "torrperiod" med kranvatten i 1-2 månader igen.
Har du läst min artikel om odling av Segelfenstetra?
Spanade igenom en trovärdig källa i "naturvärden" idag (Kasselman), och det verkar inte finnas någon bra genväg över kolsyra/karbonatsystemet.
Jaoaao... Det är klart, enklast är kanske att ha rätt hög bikarbonathalt och sen bubbla koldioxid igenom karet, men i naturliga vatten har karbonatsystemet oftast inte så stor betydelse vid pH 6.5 eller lägre, där har andra buffertsystem baserade på humussyror nästan helt tagit över. De systemen är oerhört mycket mer komplicerade än karbonatsystemet, och dessutom av lågt till inget kommersiellt värde (alla kommersiellt viktiga arter vill ha cirka neutralt eller ännu hellre svagt basiskt), så det finns mindre information.
"Hårdhet" är inte så mycket att bry sig om vid de pH'na heller - "hårdhet" är i akvariesammanhang alkalinitet, vilket om man har bikarbonatbuffring är detsamma som halten bikarbonat, vilken exponentiellt avtar och vid jämvikt är avrundningsvis noll vid pH 6.3 och lägre.
Dvs vill du ha pH 6.5 och bikarbonatbuffring kan du inte låta vattnet nå jämvikt mot atmosfären, utan måste kontinuerligt bubbla koldioxid genom vattnet.