Hej!
Jag var bara tvungen att lägga in en video-länk. får man mata drakfiskar med guldfiskar??? ;(
Kolla så förstår ni ------>
" target="_blank">Bygert skrev:Enligt Jordbruksverket tolkning av reglerna så är det förbjudet att mata med levande ryggradsdjur. Enligt min mening så är det förbjudet om foderdjuret riskerar lidande. Det får alltså inte stressas, jagas, tuggas på levande osv.
Det finns inga uttryckliga regler utan det är frågan om att göra tolkningar av andra bestämmelser som inte direkt handlar om matning. Alltså är det svårt att ge ett entydigt svar om vad som är tillåtet. Här kan man ju se en viss tveksamhet redan till det där med att hysta i guldfiskar i saltvatten, det är stressande redan det. Förutsättningen för att man skulle kunna se det som ok är att de blir uppätna snabbt och effektivt.
Fast som sagt, lyssnar man på Jordbruksverket så är det inte ok. Oavsett vad de tycker så har de dock inget att säga till om utanför Sverige så vad man gör i en film om ett akvarium i Kanada har ju inte våra regler nån direkt bäring på.
Gur4m1 skrev:
Folk som inte ser problemet i detta kanske ävenär helt okej med att man kastar in kattungar till ett gäng hundar i en hundbur? Menar, det är ju naturligt att hundarna biter ihjäl katten.
ansjo skrev:Äta eller ätas, hur tror ni det går till i naturen;)?
Det håller jag med om till 100%!Kapten Zoom skrev:Jag vill inte ta sida åt något håll, dock är dessa filmer litet osmakliga när innehavarna står och hurrar och säger "wow", "cool" när offren tuggas upp levande bit för bit.
MyrasHusse skrev:då tycker jag detta är värre om jag får säga det :(
Bygert skrev:Det där argumentet om att det är ok att mata med levande eftersom sånt händer i naturen är helt värdelöst. För det först eftersom i naturen så har bytesdjuren en sportslig chans att komma undan, det har de inte när man matar med dem i akvarier eller terrarier. Och för det andra, är det ok med matning av levande på den grunden att det händer i naturen så går det inte att hävda det argumentet bara i just det specifika fallet. Då är det i så fall precis lika ok att låta djur i fångenskap svälta ihjäl, det händer ju faktiskt i naturen det också.
jenmad skrev:Hej!
Nu känner jag mig nästan som en djurplågare! Men vad ska vi med levandefödare göra? Jag har platy och vet att de ynglar av sig då och då men väldigt få av ynglen överlever. Ska jag fånga ynglen och ha dem i en yngelkasse (vilket är rätt stressande i sig)? Bara ha honor eller hanar och inte låta dem ha en normal fortplantning? Eller...? Kanske fortsätta som hittills och se det som att naturen får ha sin gång och att nåt enstaka yngel överlever...
Hälsningar
Jennifer
Gur4m1 skrev:Jävligt onödigt. Inte bara lite onödigt. Och Daglberg- du har ju uppenbart en åsikt- och andra har en annan. Om det är typiskt svenskt att bry sig om djur så har du nog helt rätt men du får det att låta som någonting dåligt. "Var och en sköter sitt...". Brutalitet mot djur är ju ingen diskussion- och de med lite vett och någon uns av empati är emot detta. Då talar jag om de skrattande pojkarna som matar sina rovfiskar med allt som ryms att kasta i karet.
Sen matning av fisk med fisk, vi har regler i Sverige, men sen kan det väl inte vara svårt å förstå att många ogillar även det. Fiskar är inte lika höga som oss så de tror på gud och allsköns men de kan känna smärta. Det räcker för mig att ifrågasätta direkt någon ger levande föda då det inte behövs för djurets hälsa. Eller tex när folk bara är allmänt respektlösa mot foderdjuret. Precis som att jag skulle ifrågasätta om Skansen började släppa in levande kvigor och kalvar till tigrarna, för det är ju naturligt för dem...att döda djur.
DAHLBERG skrev:Ja, jag har en åsikt och andra kanske har en annan åsikt. Precis så som det ska vara. Alla ska inte vara lika. I Sverige vill alla att alla ska vara lika och alla ska tjäna lika mycket osv osv osv. Det tycker jag är fel, inte för att jag har det extremt bra utan för att så funkar det. Alla drar sitt strå till stacken, stort eller litet.... Men det är en annan diskussion...
Brutalitet mot djur är ingen diskussion, men det här är en diskussion i frågan OM det är okej att mata med levande foder. Som nån skrev tidigare så kan levande foder vara kanoners till att få en matvägrande rovfisk att börja äta. Och det är onödigt om man behandlar foderdjuret "respektlöst", vad nu definitionen exakt är.
Det tror jag vi flesta är överens om:)!Gur4m1 skrev:
Jag håller med dig om att foderfisk kan vara bra, med repsektlöst menar jag beteende som att filma det som något häftigt där folk kommenterar om hur jävla FRÄNT det är :D Eller tex skrattande tonårspojkar som kör metalmusik i bakgrunden och så vidare ;)
Gur4m1 skrev:Tänke rinte börja köra nån politisk diskussion annat än att jag tycker att det är fint att vi har möjlighet att kämöpa för högre löner, ställa krav på arbetsgivarna, att alla har möjlighet att få ekonomiskt stöd när de får kris osv. Förstår inte vad det är som du pratar om :D Folk får ju klaga säger du ju själv- klart folk med lägre löner VILL ha bättre ställt.
Gur4m1 skrev:Jag håller med dig om att foderfisk kan vara bra, med repsektlöst menar jag beteende som att filma det som något häftigt där folk kommenterar om hur jävla FRÄNT det är :D Eller tex skrattande tonårspojkar som kör metalmusik i bakgrunden och så vidare ;) Jag är nyfiken på vilket land du föredrar.
Gur4m1 skrev:Jag är nyfiken på vilket land du föredrar.