städa

#1 - 6 november 2005 18:48
hade nyss otroligt många sniglar i akvariumet, så när jag var uppe på landet hällde min mamma i något medel som tar död på sniglarna. Imorgon ska vi städa ur, har ingen aning om vad hon la där i. Men där rök min stora växt, men jag fattar inte hur det skulle komma tillbaka sniglar om man tvättar den, för jag vill hemskt gärna ha den kvar, nu har jag bara två små plastväxter, men bara en i akvariet... fiskarna och salamandern var i akvariet när hon hällde i den där saken, ska dom vara det?

jag har en liten låda (ca 20x15x15 cm, lite mindre) ska jag ha salamandern eller fiskarna där i så länge? fiskarna är två metallpansarmalar + ett yngel. innan ska jag försöka åka till ikea för att köpa en flaj-låda :) är det farligt för fiskarna att vara i en hink?? jag har fått för mig det :confused:

nån som vet var man kan köpa sand billigt? ska nämligen göra om lite så att jag kan höja vattennivån

något mer jag bör tänka på?
#2 - 6 november 2005 20:17
biltema blästersand är billig, 25 kg för 49 kr
#3 - 6 november 2005 20:24
Rådasand ca 60:- tycker den är bättre.
#4 - 6 november 2005 20:28
ca 60?! var köper du din, dom flesta ställen jag tittar in på kostar 20-30 kg 130-160kr?!
#5 - 6 november 2005 20:36
gladherta byggvaruhus säljer rådasand mycke billigare än zoobutikerna
#6 - 6 november 2005 21:01
Musse: jag fattar inte riktigt. Medlet är väl redan i eller? Varför ska du flytta ur fiskarna? Varför plockade ni ur växten när ni skulle snigelsanera?
Om många sniglar dör nu kan du mycket väl få en nitrittopp. Håll koll på vattnet och fiskarna.
#7 - 6 november 2005 21:10
[QUOTE=gladhertha]ca 60?! var köper du din, dom flesta ställen jag tittar in på kostar 20-30 kg 130-160kr?![/QUOTE]

Skulle ha varit lite tydligare. Men, som Raven säger. På byggvaruhus kostar den runt 60:-/25Kg och på en bra zoobutik ca 100:-/25Kg.
#8 - 6 november 2005 21:16
[QUOTE=Idanajad]Musse: jag fattar inte riktigt. Medlet är väl redan i eller? Varför ska du flytta ur fiskarna? Varför plockade ni ur växten när ni skulle snigelsanera?
Om många sniglar dör nu kan du mycket väl få en nitrittopp. Håll koll på vattnet och fiskarna.[/QUOTE]

Får hålla med här. Om du redan har haft i ett algdödande medel så behöver du inte ta ut något ur akvariet.

Däremot är jag helt emot att tillsätta algdödande medel i akvariet. Det är ett sorts gift. Och jag tolkar gift som något dåligt.

En annan metod som har visat sig fungera är att ihärdigt ta ut de snäckorna man hittar och fortsätta att göra detta. Till sist får man bukt med dem. "Tills man skaffar en ny växt".

Ytterligare en metod som är heldlöst bra är att tillsätta botier till akvariet. Då ser du aldrig röken av snäckor mer. Fast det är lite dumt och köpa botier om man inte hade tänkt sig att ha dem :)
#9 - 6 november 2005 21:22
[QUOTE=Gimbo]Rådasand ca 60:- tycker den är bättre.[/QUOTE]

Gav 40kr :p
Bor iofs knappt en kilometer där Rådasand ligger :)

/Adam
(Lidköping)
#10 - 6 november 2005 21:51
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=Idanajad]Musse: jag fattar inte riktigt. Medlet är väl redan i eller? Varför ska du flytta ur fiskarna? Varför plockade ni ur växten när ni skulle snigelsanera?
Om många sniglar dör nu kan du mycket väl få en nitrittopp. Håll koll på vattnet och fiskarna.[/QUOTE]

Får hålla med här. Om du redan har haft i ett algdödande medel så behöver du inte ta ut något ur akvariet.

Däremot är jag helt emot att tillsätta algdödande medel i akvariet. Det är ett sorts gift. Och jag tolkar gift som något dåligt.

En annan metod som har visat sig fungera är att ihärdigt ta ut de snäckorna man hittar och fortsätta att göra detta. Till sist får man bukt med dem. "Tills man skaffar en ny växt".

Ytterligare en metod som är heldlöst bra är att tillsätta botier till akvariet. Då ser du aldrig röken av snäckor mer. Fast det är lite dumt och köpa botier om man inte hade tänkt sig att ha dem :)[/QUOTE]

jag var inte hemma när mamma gjorde det...

algdödande medel??

har ingen aning om vad hon stoppade i till dom
#11 - 6 november 2005 22:00
Hehe... Lika bra att du frågar henne så hon inte gav något som dina fiskar kommer att må dåligt av :)
#12 - 6 november 2005 22:13
mm... ska göra det imorgon, hoppas hon inte slängt flaskan (eller vad hon nu hade det i) vill läsa vad som står bakom

vill ha tillbaka min växt :mad:
#13 - 6 november 2005 22:16
Fast jag tror att Gimbo menade snäckdödande medel. (Det är ju söndag, lätt hänt att slinta lite på tangenterna :))
#14 - 6 november 2005 22:20
kan snäckdödande medel vara farligt för fiskar och salamandrar??

[QUOTE=Gimbo]En annan metod som har visat sig fungera är att ihärdigt ta ut de snäckorna man hittar och fortsätta att göra detta. Till sist får man bukt med dem. "Tills man skaffar en ny växt".[/QUOTE]

var ca 30-50 st och dom parade sig (lr nåt) hela tiden..
#15 - 6 november 2005 22:38
Sand finns gratis i närmaste sjö eller sandlåda ;)
#16 - 6 november 2005 22:40
[QUOTE=Karon]Sand finns gratis i närmaste sjö eller sandlåda ;)[/QUOTE]

vilket dock kräver tillstånd då det annars klassas som stöld :rolleyes:
#17 - 6 november 2005 22:57
Hehe.. Inte direkt fängelse för det dock :D
#18 - 6 november 2005 23:12
... böter då?? :(
#19 - 7 november 2005 05:57
Framförallt sandlådan kan nog sticka i folks ögon
#20 - 7 november 2005 07:54
[QUOTE=Musse]... böter då?? :([/QUOTE]

Vet ej? Du får prova :)
#21 - 7 november 2005 10:07
Vem bryr sig ?
Man behöver ju inte direkt gå dit och köra undan ungarna och sand finns det på tusen och en ställen, min finste sand hittade jag på en lokal badrand.
Sand som kommunerna lägger ut för folk att ta av för att sanda hemmavid med vet inte riktigt med, kan eventuellt vara iblandat både salt och annat mindre nyttigt.
Går man ut med ett par hinkar när det är lugnt och sköter det lite snyggt lär nog knappast någon göra affär av det, annars kan man ju alltid fråga om lov ;)
Finns det någon grusgrop, alltså där man "utvinner" sand brukar man få den gratis om man frågar, då kan man också gå runt och titta på olika ställen efter olika varianter.
Sand blir inte med nödvändighet bättre för att den är packad i påse!
#22 - 7 november 2005 15:41
Jag tror utan tvekan att folk skulle bli sura om du går å tar 6 hinkar sand i en sandlåda, det märks en skillnad då
#23 - 7 november 2005 16:45
En hink i sex sandlådor då ;)
Jaja, gratis sand finns det på många ställen om man ids och om man kan få hjälp med transporten, om man nu skulle sakna egen bil.
Fast det är ju klart frörstås, 3-4 säckar sand är väl inget man tar med sig på bussen eller på cykeln heller :D
#24 - 8 november 2005 12:38
hehe... springa runt i sandlådor och ha sig :) Så, mycket tycker jag inte att sand kostar :D

Annons