städfiskar dör... :S

#1 - 14 februari 2008 20:14
Hej!

Har haft anscistrus och siamesisk algätare som alla utom en av vardera har dött... nu börjar vi undra om det är någon sjukdom eller något annat problem. De andra fiskarna i akvariet har överlevt, bara en molly som dött sen i julas, men en hel del städfiskar har gått åt...:confused: Vad kan detta bero på? Någon som har ett förslag?

//Jenny och Kristoffer
#2 - 14 februari 2008 20:44
Är det ett nytt akvarie?

MVH /Tobias
#3 - 14 februari 2008 20:58
ser du till att dom får mat då?
#4 - 14 februari 2008 21:02
Är det ett nytt akvarie?

MVH /Tobias

Det har varit igång sen i oktober, men innan jul hade vi inga sånna problem... och mat får dom också...
#5 - 14 februari 2008 21:49
ok så du ser att städfiskarna äter?
#6 - 15 februari 2008 16:44
Ja, vi ser båda till att alla ffiskar får mat. Här ska ingen svälta... det är det vi tycker är så konstigt... innan jul hade vi ju inte detta problem.
#7 - 15 februari 2008 17:23
Hur gör du när du tar hem fiskarna? Vet du vad du har för pH? Har du kollat så det inte är ammoniak-och eller nitrit i vattnet? Har du sett om de andra fiskarna ofta "dricker" luft? Har du nånting annat i akvariet som skulle kunna vara giftigt för fiskarna? Är ancistrusarna vuxna?
#8 - 15 februari 2008 18:13
Vi låter dom ligga i påsen ett tag och sen koppar i ett antal gånger, pH och dyligt är det inge fel på. Men varför är der bara dom som dör och inte resten? Ancistrusarna är små när vi köper dom, eftersom de "städar" bättre när de är mindre. Vi har en kvar i akvariet och den har vi haft sen efter jul, med de andra har dött... Vi har även två andra akvarier, men där har inte en enda städfisk dött... de dör bara i det stora (ca 90L). Till detta akvarium har vi nyligt köpt ny pump, den förra var inte allt för bra, så nu håller fiskarna sej längre ner. Men efter vi köpt ny har minst två fiskar dött.
#9 - 15 februari 2008 18:27
Om ni har bytt pump rakt av (man ska låta dem gå paralellt i nån månad innan man tar bor den gamla) tror jag på ammoniak/nitrit. Dessutom är små ancistrusar betydligt känsligare än vuxna.
#10 - 15 februari 2008 18:33
Får städfiskarna algtabletter på natten?
#11 - 17 februari 2008 15:28
Alla fiskar får mat en gång per dag, det får räcka. Det är sällan fiskar dör av svält. Vi ska in och göra ett vattentest i veckan så får vi se hur det går.
#12 - 17 februari 2008 17:09
Alla fiskar får mat en gång per dag, det får räcka. Det är sällan fiskar dör av svält.

Att MattiasL ställde frågan beror med all säkerhet på att en del L-malar är nattaktiva och därför inte vågar komma fram för att äta när belysningen är på. Sen är det ganska individuellt. En del individer vänjer sig att komma fram och äta på dan medens andra är kanske överförsiktiga och går hellre hungriga. Och ja det finns fiskar som svälter ihjäl. Det är t ex ganska vanligt att otocinclus svälter ihjäl i akvarier.

Fast jag tror som sagt inte att dödsfallen hos dig beror på matbrist, utan jag är övertygad om att det har med filterbytet att göra. Det är nämligen i filtret som merparten av nitrifikationsbakterierna etableras. Byter man filter rakt av försvinner dessa livsviktiga bakterier och vattnet blir förgiftat av ammoniak (i fall pH ligger över 7) och/eller nitrit. Det tar lite drygt en månad innan bakteriefloran åter igen etablerat sig och under tiden ska man tänka på följande:

1. kolla nitrithalten
2. börja tillsätta bakteriekultur
3. mata väldigt sparsamt
4. skaffa inga nya fiskar så länge det finns mätbara nitrithalter
5. vänta sen med att skaffa nya invånare några veckor efter sista dödsfallet

Vi ska in och göra ett vattentest i veckan så får vi se hur det går.

Mycket kan hända med vattnet under en vecka i ett akvarium som inte är i balans. Men visst ett test i veckan är bättre än inga. Bäst är ändå att skaffa sig ett nitrittest under såna här kritiska perioder.

Det som jag tycker du kan göra redan nu är att byta vatten ofta. Och tillsätta bakteriekultur nån timme efter vattenbytet.

Tänk på att unga små fiskar är känsligare än vuxna och sen finns det ju vissa arter som är betydligt känsligare än andra. Fast vuxna ancistrusar och siamensis brukar inte vara jättekänsliga.
#13 - 17 februari 2008 17:32
Men alla fiskar hade dött redan innan vi bytte pump, så det kan inte vara det... vatten byter vi och vi har nyligen gjort ett stort byte så allt måste stabiliseras först innan vi gör testet. Vi har pratat med fiskaffären igår och de tyckte att vi skulle göra så och jag tror att jag följer det allra först...
#14 - 17 februari 2008 18:20
Ok, jag trodde de hade dött efter filterbytet.

Om ni inte har något giftigt i akvariet (som t ex bly) och det inte heller beror på filterbytet kan jag tänka mig följande orsaker:

. för korta inkoppningar. L-malar bör koppas in i minst 1 timma.
. fiskarna är unga och har av någon anledning nedsatt immunförsvar.
. något i vattnet (använder ni vattenberedningsmedel vid vattenbyten?)
#15 - 17 februari 2008 19:22
batski skrev:
Ok, jag trodde de hade dött efter filterbytet.

Om ni inte har något giftigt i akvariet (som t ex bly) och det inte heller beror på filterbytet kan jag tänka mig följande orsaker:

. för korta inkoppningar. L-malar bör koppas in i minst 1 timma.

. fiskarna är unga och har av någon anledning nedsatt immunförsvar.

. något i vattnet (använder ni vattenberedningsmedel vid vattenbyten?)

Jo det har vi satt i varje gång vi bytt vatten. Ända sen vi började med akvarium. Men vi får nog svar till veckan...
#16 - 17 februari 2008 20:20
Jo det har vi satt i varje gång vi bytt vatten. Ända sen vi började med akvarium.

Låter bra! Men tänk på att det bara är det nya vattnet som behöver behandlas. Alltså inte allt vatten i akvariet.
#17 - 21 februari 2008 18:22
Nu har vi kontrollerat vattnet... allt var toppen... mysko att alla städfiskar utom två dog :S
#18 - 22 februari 2008 07:05
Hur länge sen var det de dog?
#19 - 22 februari 2008 15:27
i januari kanske.. kommer inte exakt ihåg... men vi fick lite tips nu så det ska nog gå bättre nu.
#20 - 22 februari 2008 15:42
Ok, tänk på att vattenvärden kan förändras relativt snabbt.

Lycka till!
#21 - 22 februari 2008 18:14
Shit jag har problem jag med, fattar inte vad jag gjort för fel :S PH normalt men massa nitrit hela tiden har bytt vatten mer eller mindre varje dag i ca1 vecka men det är lika mkt dagen efter igen :S
#22 - 22 februari 2008 18:22
Är akvariet nystartat? Bytt filter nyligen? Medicinerat mot nånting? Nitrit är ett tecken på att nitrifikationen inte har kommit igång alt. har havererat.

Hur mycket nitrit har du? Det tar ca 1 månad för nitrifikationsbakterierna att komma igång ordentligt så det är inte konstigt att det blir lika mycket nitrit dan efter vattenbytet.

Sluta mata, fortsätt byta vatten och börja tillsätta bakteriekultur (nån timme efter vattenbyten).
#23 - 27 februari 2008 05:56
Alla fiskar får mat en gång per dag, det får räcka. Det är sällan fiskar dör av svält. Vi ska in och göra ett vattentest i veckan så får vi se hur det går.

Har du tabletter till malarna?du får bara mata malen 3 gånger per vecka
#24 - 27 februari 2008 08:44
Lones skrev:
Har du tabletter till malarna?du får bara mata malen 3 gånger per vecka

Varför bara 3 gånger per vecka??? Jag tror mina Kuhliisar skulle bli mycket olyckliga då...

/Erika

Annons