Idag råkade jag städa akvariet. Tänkte först bara göra ett större delvattenbyte men för att komma åt och dammsuga under rötterna måste jag plocka ur dom. Så det var lika bra att skrubba rötterna när jag ändå höll på.
Som belöning för visat tålamod av fiskarna, fick dom mat. Testade och hålla i en algtablett för att se hur modiga dom har blivit.
Inga problem där inte. En kuuhliål klängde t o m på min hand och en glasis vågade sig fram. Modigast var såklart en guppyhona som även testade hur matte smakade. :)
Nuförtiden verkar det som att fiskarna har lärt sig att det vankas mat efter vattenbytena. För jag brukar nämligen alltid dammsuga botten lite innan jag ger dom mat. Inte direkt fräscht och nyttigt att käka bland skit.
Möblerade om lite bland rötterna så att dom har kommit högre upp. Dels för att det ska bli lättare att hålla rent och dels för att jag ska få se fiskarna lite mer.
Så nu kan man sägga att rotröset har en stör öppen källare med mindre utrymmen ovanpå.
Växterna fixar jag till imorgon, liksom flytta innerfiltret. Har bestämt mig för att ha det kvar ett tag till så ett mindre iögonfallande ställe vore på sin plats.