Stam Byte!

#1 - 13 januari 2012 20:50
Tjenare. Har lite funderingar. Det är så att ett stam byte skall genomföras hemma hos mig vilket jag vet kommer väsnas en del där väggarna i köket skall slås ut och dom kommer köra med betongborr. Nu till min undran. Har 3 akvarium i vardagsrummet och frågan jag undrar nu e om karen kommer att hålla för dom här vibrationerna som kommer att bli? Antar att dom skall hålla för detta men vill ändå va på säkra sidan.

Tacksam för svar.

MVH/Freddan
#2 - 15 januari 2012 17:16
Inte nån som vet?

MVH/Freddan
#3 - 15 januari 2012 19:46
Jag har ställt frågor om detta tidigare. Sök!
Min akvariehandlare menade då att det värsta är DAMMET!
Där jag bor har det inte skett stambyte - ännu. Väntar med bävan.
#4 - 15 januari 2012 20:05
Har läst lite nu. Och blir lite orolig, eftersom tyckte det stod att man inte kunde/fick ha kvar akvariumet under tiden? Det kan väl knappast stämma, har 3 kar och det är inget man bara flyttar på liksom. Men som sagt karen står i vardagsrummet och där dom skall greja är i badrummet o köket vilket är en liten bit ifrån.

Jag vet att dom kommer stänga av vattnet då vi kommer ha kranar i svalen, men tänker göra ett redigt vattenbyte dagen innan dom börjar så att jag slipper pilla med det.

Någon mer som har erfarenheter angående stam byten?

MVH/Freddan
#5 - 15 januari 2012 20:10
Ska väl tåla lite vibrationer.Var ju en jordbävning härnere i Skåne för några år sen då trodde jag skorstenen rasa ner men karen klara sej
Men när de sätter in nya kopparrör så ska man väl tänka på o spola en stund först i avloppet innan man fyller karet
#6 - 15 januari 2012 22:09
Just dammet tror jag kan bli ett problem om det letar sig ned i karet. I värsta fall kan det väl vara giftigt för fisken, i bästa fall blir det bara skitigt och sätter igen filtren. Hur ska du byta vatten under arbetet? Det brukar ju pågå ett tag, stambyte.
#7 - 15 januari 2012 22:15
Dammet borde inte bli något större problem tror jag eftersom jag har heltäckande ljusramper, samt att jag även kommer att stänga dörren in till vardagsrummet. I värsta fall så får jag även sätta silver tejp vid springorna på dörren. Kommer att finnas kranar ute på svalen så vattenbyten skall väl funka utan större problem.

MVH/Freddan
#8 - 14 februari 2012 12:34
var noga med att täta all springor i dörrarna då dammet tar sig in i minsta springa.
För att vara på den säkra sidan kan du väl tömma burkarna på lite vatten..... låt 1/3 med vatten vara kvar jämnt så att fiskarna inte lider av de så borde de vara safe :) har du alla svar du önskar? :)

mvh patrick
#9 - 2 januari 2013 08:54
Aktiverar denna tråd igen. På måndag är det dags för start av stambyte hos mej. Jag har frågat en del i en annan tråd och fått bra svar.
Men i denna tråd talas det om att man ska sänka vattennivån.Varför man ska man göra det, nån som kan/vill förklara?
#10 - 2 januari 2013 18:25
Ingen som har nån aning om detta?
#11 - 2 januari 2013 18:31
Min teori är att minska på belastningen på glaset när det vibrerar.
#12 - 2 januari 2013 18:38
Och min teori är att de inte händer ett skit... så mycket vibrerar det inte
#13 - 2 januari 2013 19:39
Tror inte heller de ska vara några större problem. möjligvis dammet då om de borras mkt. Men de är ju inte direkt så de kommer vibrera sönder karen.
#14 - 2 januari 2013 20:37
Had en målare hemma hos mig som gjorde om hela vardagsrummet. Hade akvariet i ett intillliggande rum. Jag stängde och tejpade dörren och ändå kom de ner damm i karet, som är en juwel rio.(täckramp). Lösningen var en handduk över karets övre del sam silvertejpad dörr:D

MVH Rikard
#15 - 2 januari 2013 21:07
Jaha, är det så man menar. Ok, då förstår jag. Hmmm, dammet är kanske det värsta. Är det skadligt för fiskarna om det kommer ned damm? Ska jag hålla på o byta lite vatten flera gånger under tiden, mindre mängder då, menar jag.
#16 - 2 januari 2013 22:03
Täck karet med något som inte släpper igenom dammet.
Samt täta dörren mot det håll dom kommer jobba.
Lås den med om du har lås på den så ingen råkar öppna den efter du tätat den.

Min fundering blir ju snarare hur du ska lösa det hela med elen??
Eller kommer dom låta den vara igång??
#17 - 3 januari 2013 08:38
Det är så illa att i vårt gamla hus har dörren tagits bort av tidigare boende. Den finns inte, så det blir väl dubbeltätning kan jag tänka.
Tyvärr är det nära badrummet, bara runt hörnet.
Elen stängs inte av och vattenbyte går att sköta rätt så enkelt, ett visst bärande dock.
Om jag täcker karet med plast (löst hängande ned som KristianE föreslog i den andra tråden) kommer det ju inte in luft! Behövs inte det?
#18 - 3 januari 2013 10:17
Tror du missar en väldigt vesäntlig del i det här stambytet.

Det viktigaste för dig som akvarieintresserad borde vara att kolla upp vad det är för nya rör som skall kopplas in.
Många sätter plast idag och då är det inga problem,men en del sätter kopparrör som tyvärr avger stora mängder koppar till en början.
Kopparen kan för dig ställa till problem de närmsta åren,du kan i så fall behöva filtrera ditt "nya" vatten innan du kan använda det.

Angående byggandet i övrigt,så spelar det stor roll hur gammalt hus du bor i ,om du har fasta betonggolv eller om du har "flytande golv"..

Jag ser inte vibrationerna som något problem för akvarierna men däremot om det ev blir någon sättning i golvet under dem,.

Om något av akvarierna ståt rygg irygg med badrummet och golvet är flytande rekommenderar jag att du flyttar till annan vägg istället.

Viktigt är att i ett tidigt skede fråga byggaren(direkt bygget startar,innan de kommer in till dig)vad det är för typ av golv,fråga oxå vad för typ av rördragning som ska genomföras.

Dammet under byggets gång är ett annat tråkigt kapitel.Att silvertejpa skarvar är absolut inte att rekommendera då det drar med sig färgen när man sen tar bort den,även klisterreser kan kvarstå.Ska du tejpa använd i så fall maskerinstejp.
Bäst anser jag är att klamra fast plast i dörrkarmens ovankant,som sedan hänger ned och går ut ca 2 dm på golvet,där man lägeer någon tyngd för att hålla plasten sträckt,klart ännu bättre om man gör det på både in och utsida. plasten bör dessutom sticka ut ca 2 dm på varje sida om karmen
Vädra inte i rummetmed karen under arbetstid.,då varje gång ytterdörreen öppnas blir det drag så plasten fladdrar,vädra i stället en snabb stund på kvällen..

Harvarit med och byggt 600-700 badrum,Täcker alltid så noga som möjligt för att ha nöjda hyresgäster vilket hjälper en under arbetetets gång.

Lycka tlill
#19 - 3 januari 2013 11:25
Har du ingen dörr in till rummet borde väl byggarna kunna fixa sån stora plast(preseningar) lr va man ska kalla dem. Som ni tejpar upp vid dörren.

Vattenbyte under bygget förstår jag inte varför du skall göra? Iaf inte mer än vad du brukar göra. Har du en ordentlig pump så bode väl karet och fiskarna klara sig nån månad iaf utan vattenbyte?

Sanerade lägenheten för insekter en ggn och det medler var super giftigt och gick tydligen ner i vatten och dödade vattenlevande varelser. Stod en egen special rubrik för akvarier på burken medlet var i. Så jag la plastfolie å¨alla karen, och hade bara dörren stängd in till det rummet som skulle saneras.

Detta varade ju endast ett dygn. Men funkade bra med bara glapack/plastfolie över karen.

Det jag tänker är ju om de håller på ett tag och bygger så bygger de ju inte dygnet runt. Du kan ju "lufta" karen på kvälstid tex om du är orolig för att de inte får luft om du täcker hela karet.

Jobbigt med renovering å sånt. Men förstår inte riktigt paniken över karen :) Lite som med sjukdommar. Tanter som hela tiden tror de ska bli sjuka så fort de åker utomlands lr gör något de inte brukar göra. Blir oftast sjuka.

Det kommer nog gå bra!
#20 - 5 januari 2013 07:56
Tyvärr kan stambyte dra ut på tiden!

I en del äldre hus kan man bli tvungen att planera om under arbetets gång,vilket skapar att flytet försvinner.

Rekommenderar rejäla vattenbyten innan de börjar.

Lycka till
#21 - 5 januari 2013 09:40
Tack alla för info och hjälp. Jag tycker att jag fått många bra råd och tips, både i denna och den andra tråden.
Jag hoppas att de inte hittar fukt, då kan det verkligen dra ut på tiden. Jag har sett hur det varit för grannar.
De har sagt att det inte finns fukt här enl mätningar som gjorts.
Ang rören så har det givits information om att det är kopparrör som sätts in.
#22 - 5 januari 2013 22:51
svea skrev:
Tack alla för info och hjälp. Jag tycker att jag fått många bra råd och tips, både i denna och den andra tråden.

Jag hoppas att de inte hittar fukt, då kan det verkligen dra ut på tiden. Jag har sett hur det varit för grannar.

De har sagt att det inte finns fukt här enl mätningar som gjorts.

Ang rören så har det givits information om att det är kopparrör som sätts in.

Shoppa på dig ett aktivt kolfilter innan du använder nya vattensystemet, jula har nog det mest prisvärda filtersystemet.
#23 - 6 januari 2013 14:17
Skulle det räcka att lägga i kolfilterpatron i filtret? Jag har 2 Fluval innerfilter.
#24 - 6 januari 2013 19:41
svea skrev:
Skulle det räcka att lägga i kolfilterpatron i filtret? Jag har 2 Fluval innerfilter.
Om du pumpar i vattnet från kranen genom filtret vid byte borde det kunna räcka, det är ju kopparutfällningar från rören du inte vill ha ner i akvariet på något sätt (beror säkert på hur tåliga fiskar du har också, själv ville jag inte chansa).Men ett löst kolfilter du kopplar mellan kran och hink (om du hinkar) eller kran och slang till akvariet är inte jättedyrt eller speciellt mer bökigt.

Annons