Var orolig att "trögheten" skulle kunna ge instabilitet i regleringen men så slött blev det inte. Vad som händer är bara att den håller det låga pH-värdet länge (50min).
Alltså.. pH fortsätter inte att sjunka....
Det betyder att den inte löser upp CO2, eller åtminstone betydligt mindre än när den inte är full...
Vänder man en PET-uppochner så ökar trycket i reaktorn när det samlas mycket gas i toppen. Högre tryck på gasen bör ju innebära att vattnet kommer ta emot mera CO2.
Så är alltså inte fallet, vilket du själv bevisat med att pH:t inte sjunker när reaktorn är full med gas.
Vattnet som strömmar in i reaktorn är dessutom från bakom BTN-bakgrunden och förhoppningsvis ganska omättat på CO2 om man ska jämföra med vattnet framför där CO2:n tillförs.
Sätt en rökmaskin i ett rum och låt den puffa ut rök. Ganska snart kommer du inte se skillnad på röktätheten någonstans i rummet. Likaså i ett akvarium, och det var ett av de första testen jag personligen gjorde när jag skaffade ett pH-test. Dvs mäta på olika punkter i akvariet (en nära reaktorn och en långt ifrån). Du ser då att det inte är någon pH-skillnad.
Diffusionen är för snabb.
Är föresten inte den största svårheten med att få ner mycket CO2 pga att obalansen i CO2 konc. mot yt-luften gör att lika mycket vill lämna akvariumet?
Det är oerhört lätt att trycka in CO2 i vatten, jämfört med tex syre. Du kan trycka in över 1000 ppm CO2 i vatten, men bara runt 8-10 ppm syre.
Det svåra är att få känsla för flödes- och upplösningsdynamiken. Olika konstruktioner kommer naturligtvis fungera olika, men efter alla år och tjogvis med olika reaktorkonstruktioner så kan jag säga att en generellt bra regel är att ha mycket högre flöde än man tror, betydligt större reaktorkammare än man tror behövs och markant mindre CO2-flöde än vad man tror behövs: Rapar reaktorn och man får gasuppbyggnad som blockerar flödet är man på helt fel väg.