Stämmer detta som zoohandlaren sa?

#1 - 17 januari 2004 20:10
Var och köpte firrar idag, 4 molly till stora akvariet och 4 platy till lilla. Hade tänkt köpa lite fler, men han tyckte jag skulle vänta ett tag (det kan jag hålle med om, men man bli ju ivrig).
Han sa dock att jag skulle vänta EN MÅNAD med att köpa igen, eftersom att det efter en vecka bildas en massa gifter i akvariet, och då dör de nyinköpta fiskarna....

Stämmer detta? Har jag aldrig hört? Tänkte kolla med alla här och se om han har rätt eller ej? Han verkade kunna en del annars!
#2 - 17 januari 2004 20:15
Ja, det gör det faktiskt. Efter ett tag blir vattnet dåligt av fiskarnas avföring och mat mm därför gör man vattenbyte en gång i veckan. Det bildas också bakterier i filtret och sanden som bryter ner gifterna men det tar ett tag innan de kommer, därför ska man ta det lugnt med att köpa för många fiskar i början. Det tar ett par veckor innan bakterierna är så många att de kan ta hand om all skit i vattnet. Ta det även lugnt med maten de första veckorna efter som det ockå förorenar vattnet.
#3 - 17 januari 2004 20:24
OK, antar att det är nitrit han pratade om. Det jag undrade över var att det skulle ta en månad, för jag har läst många inlägg här på forumet där det står att man ska köpa fiskar - vänta en vecka - köpa fiskar - vänta en vecka etc...

Bäst att vänta en månad, då! Vill ju inte att firrarna ska må dåligt eller rent av dö!
#4 - 17 januari 2004 20:54
Huvudsaken är att du släpper in fiskarna ett par åt gången. Om du väntar en månad eller inte är inte det viktigaste. Filtret anpassar sig till den mängd fiskar du har ( den kan inte bryta ned mera skit än vad som finns ) så varje gång du stoppar in flera fiskar påverkar du den biologiska balansen så då får man vara lite försiktig så att man inte stoppar in för många på en gång.
Mvh
Elana
#5 - 17 januari 2004 21:40
Hej

Pratade med en akvarieägare och han hade en poäng tyckte jag iaf om det där med antalet fiskar man kan stoppa i från början. Han sa att det spelar ju ingen roll igentligen om man har 1 fisk eller 20 fiskar, vad nitriten beror är ju hur mycket man matar. Avfallet som blir efter fiskarna beror ju på hur mycket man matar, matar man lika mycket med en fisk som om du hade tjugo så blir det ju inte mer avfall bara för att du har tjugo fiskar som om du hade en.
Sen kan jag ju förstå att det blir mer avfall med flera fiskar som du då måste mata dem mer (proportionellt med antalet fisk).
Så för att sammanfatta det så blir det mer nitrit med fler fiskar för att man matar dem mer än om man hade mindre fiskar, det blir ju inte mer nitrit bara för att man slänger i mer fisk utan att du då matar mer än om du hade mindre antal fisk.
Jag säger inte nu att man ska slänga i 20fiskar direkt utan att man ska ta det lugnt med att bygga upp sitt fiskbestånd, och låta karet stabilisera sig med tiden till fler fisk.
Vet inte varför jag skrev detta igentligen, jag kanske bara tycker om att höra mig själv skriva =)
MVH Markus
#6 - 17 januari 2004 21:58
jag har högsta nitrit ill rött men mina fiskar mår susen lägger rom och har sig men jag tycker äligt borde dom vara döda nu men det är super firrar :P
#7 - 17 januari 2004 21:58
Magnus, hehe, ja, det knapprar ju mysigt på tangentbordet...[:)]

Helt logiskt det du skriver...
Det kanske är lite svältdiet som gäller för firrarna nu i början...ska jag byta vatten oftare, typ några liter varje dag eller ska jag låta vattnet vara nu i början? (Har 100-liters)
#8 - 17 januari 2004 22:11
Hej !

Precis som flera redan skrivit till dig. Så tar det ett tag att få balans i akvariet på av fiskarnas utsläpp, men det beror ju oxå på mängden vatten i akvariet hur fort det sker. Misstänker att du berättade det för zoohandlaren. Varpå antalet blev 4. Sen skriver du att du även fick 4 till det lilla akvariet. Något motsägelsefullt dock. En god tumregel når det gäller mängden fisk i akvariet är 1cm fisk/ liter vatten. Och då ska man se på fiskens vuxenstorlek.

Mvh Jonas
#9 - 17 januari 2004 22:16
Fast jag hade redan 2 malar, 2 slöjisar och 4 neonisar i stora akvariet...som hade varit i 2 dagar...och det sa jag ju till honom.
Då tyckte han 4 till, bara jag inte hade väntat några dagar till, för då hade det varit giftigt i vattnet för de nya firrarna...sa han, alltså.
Sedan fick jag 4 firrar till mitt 20-liters...4 platy. De är de enda som ska vara där, förutom en algätare som trivs i små akvarium.
#10 - 17 januari 2004 22:22
Till Owerty: Fiskar kan vänja sig vid nitrit om det sker långsamt... vilket kan bli ett problem när man försöker få bort nitriten... fiskarna dör pga den allt för snabba omställningen. Om du köper nya fiskar kommer de antagligen att dö pga nitriten för de är inte vana vid den.
I länden mår dock ingen fisk bra av att leva i nitritrikt vatten.
#11 - 23 mars 2004 18:13
Ledsen att jag bumpar upp den här tråden. Men jag skulle behöva lite kommentarer på det jag har läst och försökt sammanfatta för mig själv.

Jag startade upp ett 110l för en vecka sedan och efter några dagar köpte jag 3st Siamensis för att hålla efter alger.

Är det nu rätt eller fel att köpa ett mindre antal guppys till helgen (1 vecka efter de första fiskarna kom i)?
Skall jag kanske köpa dem tidigare för att undvika att de dör av nitrit som (kanske?) inte ännu har bildats, eller skall jag köpa dem om en månad för att nitriten skall ha lagt sig?

ett stim på 20 kardinaltetror skall i senare, men det hade jag räknat med att det skulle dröja ett par veckor innan det blev dags.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 23 mars 2004 18:33
Skall jag kanske köpa dem tidigare för att undvika att de dör av nitrit som (kanske?) inte ännu har bildats, eller skall jag köpa dem om en månad för att nitriten skall ha lagt sig?

Vänta med att köpa dom då kommer du inte att få nitrit alls.
#13 - 23 mars 2004 18:42
ojojoj... jag som är så entusiastisk till mitt nya akvarium...
kommer bli en lång väntan det här =)
#14 - 23 mars 2004 18:52
Ursprungligen skickat av Neptunojojoj... jag som är så entusiastisk till mitt nya akvarium...

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.... =)
#15 - 23 mars 2004 18:57
Ursprungligen skickat av Neptun

ojojoj... jag som är så entusiastisk till mitt nya akvarium...

Du får helt enkelt skaffa fler akvarier. Om man har tillräckligt många så går det att alltid hålla på med något och slippa den där apjobbiga väntan... :)

/olivia, planerar det femte
#16 - 24 mars 2004 08:05
Får jag säga det själv så tycker jag att jag alltid får vänta för länge på det goda [:-92]
#17 - 24 mars 2004 10:22
Jag vågar påstå att ammoniak toppen kommer efter ca 7 dagar, nitriten efter ca 20 dagar, varför nitriten blir efter 20 dagar är att då har ammoniumet brutits till nitrit, ammonium och nitrit sjunker ungefär lika mycket för att vid ca 6 veckor har kurvorna planat ut och det är tillräckligt mycket nedbrytningsbakterier för både ammonium och nitrit för de föroreningar som tillförs vattnet.
Ammonium värdet är efter 10 dagar lägre än nitrit värdet pga. att de bakterier som bryter ner ammonium bildades tidigare.

Det förutsätter att filterytan och genomströmmningen är tillräcklig.
Med en bakteriekultur blir inte ammonium/nitritvärdena lika höga och värden planar ut efter ca 20-25 dagar.

Men när man sätter i ny fisk då ökar ammonium/nitritvärdet något beroende på antal/storlek fiskar.
#18 - 24 mars 2004 22:29
Men om jag nu måste vänta en knapp månad på att få sätta in en grupp med guppy som sällskap åt mina siamensis.
Måste jag då vänta ytterligare en månad innan kardinaltetrastimmet kan inhandlas?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 25 mars 2004 07:48
Nej därefter så kan du införskaffa dina fiskar betydligt tätare.
#20 - 25 mars 2004 08:10
Till er som har svårt att vänta med nya fiskar rekommenderar jag att läsa en av MightyMike's senaste trådar.
Sjysst kille som hade otur och för bråttom. Slutade med att han gav upp och gav bort akvariet.

Annons