stänga ner CO2 under natten?!

#1 - 23 februari 2004 19:23
Hejsan allesammans, är redo med min beställning från hjortgatanszoo med växter och allt som behövs för en CO2 anläggning (slang, syresten med mera)
Nu är det så att jag kommer troligen att behöva stänga av anläggningen under natten då det annars lär bli taskigt med syre för firrarna. Eventuellt kanske en T koppling som man kan öppna så koldioxiden pyser ut under natten?

Vorre glad om detta fanns på hjortgatanszoo eftersom jag ska göra en beställning där om ett tag...

/Tacksam för svar Ola.
#2 - 23 februari 2004 19:27
Anledningen till att man stänger av CO2 under natten beror på att annars sjunker pH väldigt mycket (växterna använder ingen CO2 på natten). Dina fiskar lär inte få mindre syre än vanligt eftersom pumpen står på. Mycket CO2 i vattnet ger inte automatiskt lite O.
#3 - 23 februari 2004 19:33
Okej, men det kan väl ändå vara bra att stänga av det? Eller hur eftersom som du säger blir pH värdet för högt och det vill man ju inte.. Så, hur stänger man av det?
#4 - 23 februari 2004 19:37
De flesta tror jag använder en magnetventil. Det är en ventil som styrs elektriskt. Du kan då använda en timer för att bestämma när ventilen ska vara öppen resp. stängd.
#5 - 23 februari 2004 19:46
Här är en magnetventil från Hjortgatan, du får själv bedömma hur användbar den är för ditt bygge.

Glöm inte att sätta en backventil uppe vid akvariet, den kan rädda dig från oväntad hävert effekt, jag lovar att det kan hända.

NE
#6 - 23 februari 2004 19:51
Okej, 28 spänn på Hjortgatan ingen överdriven kostnad direkt!
Var hittar jag magventilen?

Vilken av följande slangar bör jag använda för en CO2 anläggning?

Dupla co2 slang för högt tryck /lpm CO075 33.00
Luftslang silicon även till co2 A1123 6.00

/Ola.
#7 - 23 februari 2004 19:52
Sorry missade länken, detta är från Hjortgatan, trots länknamnet.

http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=227&avd=10

Ne
#8 - 23 februari 2004 19:53
Tackar!
#9 - 23 februari 2004 19:54
Pris: 995.00

Huh?! Hur gör alla andra?!?! Finns det inget billigare val?
#10 - 23 februari 2004 20:08
Jag tror att de flesta som kör typ mäsk och liknande kör dygnet runt (jag gör det), det man får kolla noga är ju hur mycket PH sjunker under natten och kanske höja KH lite för att få en "stabil" miljö.

Den magnetventil jag la in ovan är ju designad för högre tryck än vad som behövs för dina ideer, typ när man har CO2 tub och stänger ut från tuben.

Du kan ju kolla på typ en bilskrot eller i diskmaskiner och dyl. efter en magnetventil som fungerar för dina ideer.

NE
#11 - 23 februari 2004 20:11
Jaha.. Hur reglerar man flödet och effektiviteten? För mycket = för lågt ph eller?

/Ola
#12 - 23 februari 2004 20:19
Här kan du hitta optimala värden för CO2 men sedan är det ju dina fiskars PH behov som bör bestämma var i tabellen du ska hamna.

http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=417

Effektiviteten kan du t.ex. reglera genom att flytta CO2 bubblet närmre ytan för mindre upplösning och nedåt för större.

NE
#13 - 23 februari 2004 20:20
Okej! Tack för vägledningen !

/Ola
#14 - 23 februari 2004 20:22
Jag fattar absolut n a d a :D av den där tabellen! Haha!
Antar att man får köra lite på känsla kanske? Köpa lite pH test och så och ser vad som är lagom...

/Ola
#15 - 23 februari 2004 21:26
Jag använder magnetventil till min mäsk men det hör till ovanligheterna. Antingen justerar man manuellt mellan natt/dag eller så låter man det gå på under hela natten. En magnetventil kostar ca 400kr i Tyskland och jag köpte den tillsammans med några artiklar till och det enda jag saknar nu är en CO2-tub. Snart är det löning. [:D]

Gelatinmäsk är mycket stabilare och håller mycket mycket längre än vanlig mäsk. Sök på gelatin och mäsk här på forumet så får du en massa svar.

Tabellen läser du av genom att mäta både pH och KH i tyska grader (dKH). Sen kollar du i tabellen att du hamnar på grönt, justera för att nå det gröna området.
#16 - 23 februari 2004 21:28
Och glöm för guds skull inte backventilen!

Jag körde utan backventil..

Kan bara säga en sak. Min sambo var inte alltför glad på mig!

/Andreas
#17 - 23 februari 2004 22:04
men e det skadligt för fiskarna att köra CO2.n dygnet runt???

Är det nån av er som gör det???
#18 - 23 februari 2004 22:34
<font color="red">Jag har kört med 4st co2 flaskor både på dagen och natten i mitt 375L (sedan 6 månader tilbaka), och växterna bubblar som de ska och fiskarna trivs utmärkt.</font id="red">
#19 - 23 februari 2004 23:45
Om du har dålig cirkulation så att överskotts-CO2 inte luftas ut under natten kan det vara skadligt för fiskarna. Jag kör dygnet runt i mitt 85l med en flaska och syresten i trä och jag har gjort det i mitt 540l med 6 flaskor och en effektiv reaktor (som löser så gott som all CO2 man matar in med vattnet). Men jag har god cirkulation på ytvattnet i båda karen.
#20 - 24 februari 2004 06:05
Ett möjligt alternativ är att ha en luftpump med en timer som gör att den bara går på natten för att försöka lufta ur mer av co2'n på natten.
#21 - 24 februari 2004 06:45
hehe, nej en sån ska jag köpa! Så gelatinmäsk håller mycket längre men det är väl inte lika billigt???

Föresten?! Vilken slang bör jag köpa på hjortgatanszoo??? Vilken använder ni, vilken är bäst?
/Ola
#22 - 24 februari 2004 12:07
Varje flaska mäsk kostar ca 3-4kr mer än utan gelatin men håller i 4-8 veckor istället för 1 vecka och ger ett jämnare flöde. Men de ger inte lika mycket CO2 per flaska.

Silikonslang är trevligast att arbeta med då den är mjuk.
#23 - 24 februari 2004 18:26
Okej, om jag nu ska använda gelatin har jag några frågor:

1. Hur förändras detta reccept? DVS ska man bara ha i lite gelatin, eller förändras recceptet?
1 liter ljummet vatten
½ jäst paket
2 dl socker

2. Var hittar jag gelatin?

3. Är det livsfarligt att testa detta? Jag menar kommer mina fiskar att dö om jag sätter den för djupt?! Ska bara en en flaska med mäsk och en med vatten till mitt 160 liters akvarium?! Hur mycket är det OK att pHet ligger på högst/minst

/Tacksam för svar!
#24 - 24 februari 2004 18:40
Jag kollade på de gelatinburkar som fanns i min mataffär. De tre varianter som fanns (favorit, santa maria och noname) hade alla helt olika dosering. Santa maria var dubbelt så bindkraftigt och halva mängden jämfört med favorit band samma mängd vätska. Gelatinet hittar man bland baksaker i mataffärrer. Bakpulver, kokos, hushållsfärg, hasselnötter och mandel brukar ligga vid samma hylla. Annars är det bara att fråga. Finns i bladform också men då måste man blötlägga och värma upp. Pulver löses upp i ljumna vätskor också.

/olivia
#25 - 24 februari 2004 18:41
värma upp som i koka upp allstå. Pulver kan man ta kranvarmt vatten till.

/olivia igen.
#26 - 24 februari 2004 18:43
Okej... Men jag fattar inte, vad doserar man efter? Det lär väl inte stå ''till din akvarium mäsk bhöver du siochså mycket gelatinpulver'' ? eller??

/Ola
#27 - 24 februari 2004 19:26
Jag fattar inte det där med gelatin så bra?! Hur vet man hur mycket man ska ha i sin mäsk, hur står det på baksidan? Ska man dosera per vatten i mäsken????
#28 - 24 februari 2004 19:38
Det står hur du ska dosera för gele/pudding (typ brylepudding) på förpackningen. För Favorit gelatinpulver gäller 2,5 matsked i en liter vatten. Sen brukar jag ha i 4dl socker och låta det stelna i kylskåpet (fast jag har alltid kokat upp även fast jag använder pulvergelatin). När det har stelnat (typ över natten) ställer jag ut flaskan i rumstemp ett par timmar så den blir rumstempererad. Sen häller jag i ½ tesked torrjäst och ½ dl ljummet vatten och vickar lite försiktigt på flaskan så vatten och jäst blandas. Efter en kort stund börjar koldioxiden bildas medans jästen äter sig ner genom puddingen. När dagarna och veckorna går så ser du hur jästen äter sig längre och längre ner i puddingen och när det bara är ett par centimeter pudding kvar så är det dags att baka en ny sats.
#29 - 24 februari 2004 19:45
Verkar komplicerat! Är det inte bara att mixa ihop allt och sätta igång? Vad händer om man gör det?
#30 - 24 februari 2004 19:48
recceptet på :
http://www.akvarieguiden.nu/artiklar.php?go=visaart&id=35

där står det 1/2 paket jäst, menar dom sån där jäst i en liten kub eller pulver?
#31 - 24 februari 2004 20:01
Det är lika mycket jästkraft i torrjäst som i färsk. De väger 14 resp 50 gram men det är bara vätskemängden som skiljer. Så ett halvt paket gäller båda. Du behöver inte koka upp vattnet innan om du använder pulvergelatin om det inte står på förpackningen. Gör en sats som motsvarar brylepudding som Andreas skrev. Du behöver inte låta flaskan stå och bli rumstempererad sedan, jästen dör absolut inte av kylskåpskyla utan först vid frysgrader. Det tar lite längre tid innan det börjar bubbla om det är kallt dock.

Om du bara mixar allt och sätter igång så hinner gelatinet inte binda vätskan och bilda gele. Då är det bättre att göra gelatinfri mäsk. Men det går ju bra det med.

/olivia
#32 - 24 februari 2004 20:47
Okej! Tack för alla tips!!!!
#33 - 24 februari 2004 20:49
GAH! nu är jag seg i pallet, om man har gelatin måste man väl ha jäst för att det ska jäsa? Så för gelatinmäsk tillsätter man bara gelatin efter pudding?! Right?
#34 - 25 februari 2004 07:59
Gelatin + vatten = pudding.

Gelatin + vatten + socker = sockerpudding.

Skapa denna sockerpudding i botten av PET-flaskan. Häll på lite ljummet vatten med jäst.

Vad händer då?

Jo jästen börjar "knapra" sig igenom sockerpuddingen och eftersom den inte kan blanda sig med sockret som i en vanlig jästflaska så kommer det ta mycket längre tid att använda upp all mat: Jäsningsprocessen går saktare och man får ett stabilare men lägre CO2-flöde.
#35 - 15 mars 2004 08:52
Vad är kvar i flaskan när puddingen är slut? Är det lätt att göra ren flaskan?
#36 - 15 mars 2004 09:22
Den omvandlas till till mäsk. Mäsklinjen kryper alltså sakta neråt så man får ytterligare indikator på när det är dags att byta.

Annons